Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telezoom : 70-200 VR + TC of 80-400 VR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Telezoom : 70-200 VR + TC of 80-400 VR

Oorspronkelijk geplaatst door Theebag
    Het zou vooral voor vogels en dieren zijn.

Maar ik vroeg me af hoe groot de 70-200 VR nu echt is. Is het mogelijk om een foto te posten met de 70-200 aan de D70 met daarnaast een 50mm prime of de 18-70 Kit lens ? Of bv een side by side foto van de 70-200 met de 50 of 18-70 ?

Ik kan me niet echt inbeelden hoe groot hij werkelijk is. En voor diegene die hem hebben, is hij draagbaar ? Ik bedoel is het te doen om er mee een tijdje te lopen.
    Voor vogeltjes een 70-200

Dan zullen die toch wreed tam moeten zijn hoor. Koop je alleen 70-200 als je vermoedt dat bereik voornamelijk te gebruiken, anders koopje beter iets langers.

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

voor vogeltjes kan't nooit lang genoeg zijn!

300, 400, 500, 600mm primes ...
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik las ergens in deze thread:

70-200 afs vr + 1.7 tc is een fijne combinatie. Wel f8 of hoger gebruiken, dan komt de scherpte wel terug.

Kan iemand mij dit even verklaren? Ik ben ook van zin kortelings deze combinatie aan te schaffen, maar ik krijg "second thoughts" als ik dé gelegenheid om met f 2,8 te werken moet laten schieten als dat niet gaat met de téléconverter 1,7.

Somebody?
        My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jayjay_T
          Ik las ergens in deze thread:

70-200 afs vr + 1.7 tc is een fijne combinatie. Wel f8 of hoger gebruiken, dan komt de scherpte wel terug.

Kan iemand mij dit even verklaren? Ik ben ook van zin kortelings deze combinatie aan te schaffen, maar ik krijg "second thoughts" als ik dé gelegenheid om met f 2,8 te werken moet laten schieten als dat niet gaat met de téléconverter 1,7.

Somebody?
          Yep,

Als je tussen een lens en body een Teleconverter steekt, dan wordt je lens minder lichtsterk. Het dus een compromis tussen meer bereik ten koste van snelheid (lichtsterkte)

70-200 2.8 + TC 1.4 -> 98-280 F/4
          70-200 2.8 + TC 1.7 -> 119-340F F/4.8
          70-200 2.8 + TC 2.0 -> 140-400 /f5.6

Dat is toch wat ik zie op mijne D70
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Aaargh, shame on me!

Natuurlijk, dat had ik moeten weten, maar de vraag blijft: waarom F8 en dus -correctie- niet de voorziene 4,8, toch nog een paar stops minder!
            My S3 was so slow I went to the hospital to take new baby pictures, the buffer cleared just in time for her wedding pictures.

Comment

Ik heb zelf de 70-200VR en gebruik die met de TC1.4 en je moet inderdaad naar F8 of kleiner gaan om echt scherpe foto's te krijgen.Heb vroeger de AFS 300mm F4 gehad en had deze verkocht daar ik meende steeds de VR met TC te gaan gebruiken.

Heb me deze verkoop toch steeds beklaagd en heb me ondertussen de 300mm prime terug bijgekocht en geeft de voorkeur aan deze lens als ik bijv.naar Paradisio ga om de roofvogels te fotograferen.Knalscherpe beelden met prachtige bokeh (ook op F4) en met de TCx1.4 geeft me dit 630mm.

Als ik moest kiezen voor vogelfotografie kocht ik me de 80-400mm.Traag focussen is relatief.Dat wordt je gewoon.Minder geschikt voor vogels wil in kamikaze duikvlucht maar beter bereik en zeker geschikt voor het merendeel van de vogelfoto's die je zal gaan nemen in bos en veld .
              Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jayjay_T
                Aaargh, shame on me!

Natuurlijk, dat had ik moeten weten, maar de vraag blijft: waarom F8 en dus -correctie- niet de voorziene 4,8, toch nog een paar stops minder!
                Omdat teleconvertors meer glas betekent. Alleen lichtsterke superteleprimes kunnen een telecovertor slikken zonder noemenswaardig scherpteverlies

sugar
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

----- sorry te snel geantwoord
                  Website: http://www.d-eye.be

Comment

Voor vogelfotografie gebruik ik de BIGMA. Ik heb ook de 70-200 AFS VR maar het bereik hiervan is inderdaad iets te klein om vogels mee te shooten. De 80-400 heb ik eens mogen testen maar was t.o.v. de 70-200 en de Bigma heel traag. Dus de Bigma en eventueel zelfs nog MET convertor.
                    My site : http://www.photografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Door
                      Dus de Bigma en eventueel zelfs nog MET convertor.
                      En het stevig statief of sterke armen
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
                        En het stevig statief of sterke armen
                        inderdaad, dat is wel nodig MAAR er zijn nog andere middelen om een scherpe foto te nemen, bvb een rijstzak, rugzak, enz.... Deze ondersteunen de Bigma perfect.

En dat wordt wel eens vlug vergeten maar zijn evengoed, of zo niet beter dan een statief, vooral als je plat op je buik ligt of een niet alledaagse houding wil aannemen, dan komt een statief wel iets te kort...
                        My site : http://www.photografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Theebag
                          Het zou vooral voor vogels en dieren zijn.

Maar ik vroeg me af hoe groot de 70-200 VR nu echt is. Is het mogelijk om een foto te posten met de 70-200 aan de D70 met daarnaast een 50mm prime of de 18-70 Kit lens ? Of bv een side by side foto van de 70-200 met de 50 of 18-70 ?

Ik kan me niet echt inbeelden hoe groot hij werkelijk is. En voor diegene die hem hebben, is hij draagbaar ? Ik bedoel is het te doen om er mee een tijdje te lopen.
                          Sigma 70-200 - 184 mm / 1270 gram
                          Nikon 70-200 - 215 mm / 1470 gram
                          Nikon 80-400 - 171 mm / 1340 gram
                          Sigma 80-400 - 192 mm / 1750 gram
                          Sigma 50-500 - 218 mm / 1840 gram

Ik ben er ook niet uit welke voor mij het meest geschikt is....
                          Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede lens, en de nikkor 80-400 VR is één van de lenzen die ik overweeg. (kan ook de sigma 80-400 zijn).

Wat zoek ik voor mijn 'goede' lens?

*genoeg zoom om dieren, mee te fotografere. Niet enkel een olifant, maar ook vogels. Ik ga eind Oktober op reis, en daar zou ik nogal wat roofvogels kunnen/willen fotograferen. 400 lijkt me een goed begin.
                            *imagestabilisatie is hierbij ook belangrijk, want ik zou liever zonder tripod werken. Ik heb even een gebruikt, en vond het allemaal nogal omslachtig.
                            * niet al te zwaar, ik heb geen zin om een lens van 2+ kg mee te sleuren.
                            * goede beeldkwaliteit (lijkt me logisch)
                            * enigzins betaalbaar. De 200-400 vind ik voor mij iets te duur, dat kan ik voor een beginnende hobby niet rechtvaardigen - maar als ik wil zou het wel kunnen.

Ik denk dus dat zo'n 80-400 wel voldoet, maar dan hoor/lees je 'hij is traag in autofocus'. Dat zie ik op dit moment als grootste probleem. Maar hierbij heb ik dan volgende vragen waarbij ik hoop informatie/hulp te kunnen vinden:

a) Ik heb reeds verschillende posts gelezen hier van mensen die ze hebben, en er vogels mee fotograferen. Slagen jullie erin om bv een vogel die landt of met zijn vleugels slaat goed te fotograferen, of is dat te traag? Is het gebruik van manuele focus op die momenten een hulp? Ik heb schrik om de lens te vervloeken op die momenten omwille van gemiste foto's...

b) Ik heb in een review (denk van Ken Rockwell) gelezen dat op een d?x de lens wel OK is van snelheid, maar dat bv op een D70 de snelheid beduidend minder is. Ik heb zelf een D50 en de autofocus daar zou sneller zijn dan op de D70. Snel genoeg om een verschil te merken? (ijdele hoop waarschijnlijk...)

c) Zou de autofocus ivm met mijn sigma 18-200 AF DC D en een nikon 70-300 AF G uberhaupt wel trager zijn? Maw is mijn referentiekader voor snelle en trage focus wel zodanig dat ik ze als traag ga ervaren?

d) Ik denk dat de nikor lens reeds enkele jaren bestaat, maar ik vind niet direct info van een nieuwe versie die aangekondigd is. Heb ik ergens informatie gemist?

e) Is de sigma opmerkelijk sneller? Ik dacht dat de Nikor de mogelijkheid gaf om de zoomafstand te beperken zodat er minder gezocht moet worden naar de focus, een feature dat op de sigma niet terug te vinden is. Klopt dit?

Het zijn eigenlijk meer vragen geworden dan ik had gedacht...

Ik zou eigenlijk moeten proberen om de lens te huren in een winkel voor een namiddag/dag. Dat zou me meer tastbare informatie geven, en uiteindelijk moet ik zelf beslissen wat voor mij aanvaardbaar is... Toch hoop ik dat ik met enkele reacties iets verder zou kunnen geraken.

Comment

Ik kan maar op weinig vragen van je antwoorden, maar:
                              Ik heb geen idee waar je woont, maar bij Capi Lux Amsterdam verhuren ze de 80-400 (Nikon)
                              Wat ik wel heb gehoord, gelezen, dat in dit aantal mm's de sigma 50-500 erg snel is. Echter heeft deze geen VR.
                              Last edited by yoy; 21 augustus 2005, 12:48.
                              Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

@someguy: dit is één van mijn foto's in Costa Rica, genomen met de 80-400VR. Technisch schort er nogal wat aan deze foto maar je krijgt toch min of meer een idee.

Ik blijf bij mijn standpunt dat wanneer je iets "onverwacht" snel moet fotograferen, deze lens soms op zijn limiet zit. Wanneer je je bv. concentreert op een wegvliegende vogel, is er geen probleem. En ja, manuele focus helpt nogal eens.

Groetjes,
                                Rudy
                                Website: http://www.d-eye.be

Comment

Working...
                                X