Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bigma zand in lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bigma zand in lens ?

Achter het eerste glaselement zitten enkel zandkorrels.
    Is dit normaal kan er zo makkelijk zand inkomen.
    Hoe kan ik dit oplossen op foto's soms er storende vlekken.
    Iemand zelfde ervaringen of raad met dit probleem?

Re: Bigma zand in lens ?

Nooit met uw lenzen in de zandbak spelen .

Comment

Hehe inderdaad . Ben je zeker dat het zand is? Het is normaal als een lens na een tijdje wat stof bevat (dit zie je normaal ook niet op foto's). Van zandkorrels in de lens heb ik toch nog nooit gehoord. Heb je misschien op het strand ofzo gefotografeerd?
      Als het echt zand is zou ik de lens toch opsturen om dit te laten verwijderen..

Comment

Als er zand in zit en je ziet het.. dan lijkt opsturen en dit er laten uitdoen mij ook de enige oplossing.
        (of anders als zandlopergebruiken?)
        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

ben je zeker, dat het van het zand in je lens komt ? Dat het niet aan vuil op je ccd ligt ?

Eer dat vuil op een lens opgemerkt wordt op een foto ?
          To make your dreams come true, wake up

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigerdaddy
            Achter het eerste glaselement zitten enkel zandkorrels.
            Is dit normaal kan er zo makkelijk zand inkomen.
            Weet je zeker dat het wel degelijk "zandkorrels" zijn (*) en ken je de oorzaak?
            In principe zouden stofjes of zandkorrels in de glaselementen geen zichtbare storende "vlekken" moeten geven op je beeld. Meestal zijn dergelijke storende vlekken eerder te wijten aan micro-vervuiling op de sensor(laagdoorlaatfilter).

(*)
            BTW, op andere fora heb ik eens gelezen dat zelfs nieuwe objectieven soms "stof" of "luchtbelletjes" in hun glaselementen vertonen.... Ben je wel zeker dat die "zandkorrels" er niet reeds van in het begin inzaten?

Zijn hier nog ervaringen van nieuwe lenzen met luchtbelletje(s) en/of stofjes in de glaselementen?
            Vroeger pleegde men soms te zeggen dat een luchtbelletje in glaselementen een teken van "kwaliteit" is... Maar moet dit vandaag, met de moderne fabricagetechnieken, nog aanvaard worden als "state of the art" of moet dergelijke lens terug naar de fabrikant?...

Comment

Ik had het met mijn nieuwe Canon EF 85mm f/1.8. Echt een groot stuk stof er in (viel direct op als je er door keek). Toch maar wat foto's getrokken, maar het was zichtbaar op sommige foto's (als een iets donkerdere vlek in de lichte stukken). Heb hem dan maar teruggestuurd en een nieuwe gekregen.
              Van luchtbellen heb ik nog nooit gehoord...

Comment

Het verhaalvan de luchtbellen heb ik ook al gehoord. Het zou een teken van kwaliteit moeten zijn, maar ik heb het er moeilijk mee dit te geloven. En dit om 2 redenen: 1) Mijn scherpste lenzen bevatten geen luchtbellen en 2) lucht heeft een andere brekingsindex dan glas. Als je een lepel in een doorzichtig glas water zet, dan sluit het bovenste deel van de lepel niet aan op het onderste, omwille van de verschillende breking. De lucht boven het water kan je beschouwen als een luchtbel. Daarom lijkt het mij logisch dat een lens met belletjes in het glas geen scherpere resultaten kan geven. Maar dat het verhaal bestaat kan ik alleen maar bevestigen.

Mvg

Comment

Ik leer hier ook elke dag nieuwe dingen bij
                  http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Comment

Het staat zelfs in de handleiding van sommige lenzen (als ze bvb SLD elementen bevatten) dat het heel normaal is dat daar luchtbelletjes in zijn.
                    Maar niet iedereen leest de handleiding van zijn lenzen ???

De Bigma heeft ook 4 SLD lenzen.

SLD = Special Low Dispersion bij Sigma

Groetjes

Skitch
                    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

ok, toegegeven maar bij tft's staat er ook dat er dode pixels kunnen zijn en dat dat ook normaal is.

echter zijn dat in mijn ogen cover-ups van de fabrikant!
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                        Het staat zelfs in de handleiding van sommige lenzen (als ze bvb SLD elementen bevatten) dat het heel normaal is dat daar luchtbelletjes in zijn.
                        Maar niet iedereen leest de handleiding van zijn lenzen ???

De Bigma heeft ook 4 SLD lenzen.

SLD = Special Low Dispersion bij Sigma

Groetjes

Skitch
                        Staat dat in de "handleiding" van de Bigma? Ik kan me niet herinneren dat ooit gelezen te hebben...?

Over welke lenzen/handleidingen heb je het concreet?...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                          Staat dat in de "handleiding" van de Bigma? Ik kan me niet herinneren dat ooit gelezen te hebben...?

Over welke lenzen/handleidingen heb je het concreet?...
                          In de handleiding van de Sigma 135-400 f4.5-5.6, de Sigma 70-200 f2.8 EX APO, en waarschijnlijk nog anderen... staat er het volgende onder de titel :

LUCHTBELLETJES
                          :

Voor Sigma APO objectieven wordt gebruikt gemaakt van speciale glassoorten met een hoge refractie index en lage dispersiekarakteriestieken. Het is normaal bij deze glassoorten dat er zich zeer kleine luchtbelletjes bevinden. Echter wordt de kwaliteit van uw objectief hierdoor op geen enkele wijze beïnvloed.

'k Heb (nog..??) geen Bigma Maar dat is toch ook een APO.
                          Groetjes

Skitch
                          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                            In de handleiding van de Sigma 135-400 f4.5-5.6, de Sigma 70-200 f2.8 EX APO, en waarschijnlijk nog anderen... staat er het volgende onder de titel :

LUCHTBELLETJES
                            :

Voor Sigma APO objectieven wordt gebruikt gemaakt van speciale glassoorten met een hoge refractie index en lage dispersiekarakteriestieken. Het is normaal bij deze glassoorten dat er zich zeer kleine luchtbelletjes bevinden. Echter wordt de kwaliteit van uw objectief hierdoor op geen enkele wijze beïnvloed.

'k Heb (nog..??) geen Bigma Maar dat is toch ook een APO.
                            Groetjes

Skitch
                            Thx voor de toelichting Skitch!

Ik ben zojuist nog even speciaal gaan nalezen in de handleidingen van zowel de Bigma als van de 150mm Macro, beiden van het APO-type. Welnu, ik heb nergens enige verwijzing naar luchtbelletjes kunnen terugvinden!...

Steunend op uw mededeling mag ik dus besluiten dat de hogergenoemde geruchten toch een grond van waarheid in zich dragen...
                            Indien dit zo is, zou men zich dus in principe ook geen zorgen hoeven te maken over stofjes e.d. die zich op termijn (of reeds bij de fabricage) in of op de inwendige lenselementen kunnen vastzetten...?

Comment

@Tigerdaddy,

[/QUOTE]
                              Achter het eerste glaselement zitten enkel zandkorrels.[/QUOTE]

Kan je het "zand" verplaatsen door met de lens te draaien of te schudden of blijft alles vast op zijn plaats zitten?

[/QUOTE]
                              Is dit normaal kan er zo makkelijk zand inkomen.[/QUOTE]

Ik denk het niet. Wat heb je met de lens gedaan? Op het strand gezeten in de wind...?

[/QUOTE]
                              [/QUOTE]

We trachten je te helpen, zie ook postings hierboven...

Een beetje meer uitleg zou bijzonder nuttig zijn om uw probleem te helpen oplossen?...

Comment

Working...
                              X