Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

adapterring voor oude lenzen op D70

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• adapterring voor oude lenzen op D70

Hallo,

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van mijn eerste digitale camera : de Nikon D70. Gewoon een prachttoestel waar ik nog uren zoet mee zal zijn vooraleer ik al de functies en mogelijkheden ken!! Trouwens voor de BD fanaten : ik heb deze gekocht bij Top-Foto en ja : hij heeft mij tijdens de uitleg een kop koffie aangeboden. Een zeer vriendelijke man trouwens.

Ik heb volgend probleem/vraag :
    Bij de aanschaf van mijn analoge camera (zo'n 15 jaar geleden) heb ik eveneens kwalitatief hoogwaardige lenzen gekocht (35 mm, 55 mm, 300 mm, macrolenzen enz) Deze lenzen met diameter 52 mm hebben een schroefdraad als bevestiging op de analoge camera (Chinon). Ik zou deze lenzen niet graag weggooien, vandaar de volgende vraag:

Bestaat er een adapterring (bajonetkoppeling D70 naar schroefdraad) zodat ik deze lenzen nog kan gebruiken? Indien ja, waar kan ik deze adapterringen vinden? En wat is de invloed van de cropfaktor : maw is de investering in de adapterring de moeite waard?

Met dank bij voorbaat

Re: adapterring voor oude lenzen op D70

In deze richting?http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...520415039&rd=1
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cocoon
      En wat is de invloed van de cropfaktor : maw is de investering in de adapterring de moeite waard?
      De cropfactor zal ook hier gelden, je moet dus alle brandpuntsafstanden maal anderhalf doen...
      Nu vraag ik me wel af of die tussenring ook nog een invloed zal hebben...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Bestaat er een adapterring (bajonetkoppeling D70 naar schroefdraad) zodat ik deze lenzen nog kan gebruiken? Indien ja, waar kan ik deze adapterringen vinden? En wat is de invloed van de cropfaktor : maw is de investering in de adapterring de moeite waard?

De D70 maakt gebruik van allerlei informatie die in elektronische vorm door de lens wordt doorgegeven aan de processor van de camera. Alle objectieven die niet de contacten bezitten om dergelijke informatie door te geven, kunnen alleen handmatig worden gebruikt. Dat geldt dus ook voor heel oude Nikon objectieven. Als er dan ook nog sprake is van schroefdraad van een ander merk in plaats van de nikon bajonet, dan lijkt het me allemaal weinig zinvol. De camera is minstens 15 jaar moderner dan de objectieven die je wilt gebruiken en in die tijd is de technologie, ook voor objectieven, heel hard vooruit gegaan. Het heeftdan ook weinig nut om de oude objectieven via een adapter toch aan de D70 te koppelen.

Het is jammer, maar oude spullen leveren nog maar heel weinig op. Ik heb hier nog een paar tassen vol met prachtige Olympus en Contax camera's en objectieven. Er zit niets anders op dan nog 50 jaar te wachten... dan zijn ze misschien wel weer wat waard geworen als "bijna antieke camera's". Maar ik ga ervan uit dat tegen die tijd mijn D70 net zo antiek is

Groeten, Miriam

Comment

Miriam,

Kunnen die oude lenzen dan niet in de "manuële mode" gebruikt worden?(zonder autofocus en met het manueel instellen van diafragma)

De tijd heeft inderdaad niet stilgestaan maar lenzen die vroeger kwalitatief goed waren, moeten dit in principe nog zijn.

groeten

Comment

Kunnen die oude lenzen dan niet in de "manuële mode" gebruikt worden?(zonder autofocus en met het manueel instellen van diafragma)
            Alleen als je er in slaagt een adapterring te vinden waarbij het oude objectief op precies dezelfde plaats ten opzichte van de sensor/film komt te zitten als de nieuwe nikkor objectieven. Die kans is klein aangezien een verloopring deze afstand waarschijnlijk groter zal maken. Je moet dus geluk hebben dat je schroefdraadvatting binnen de nikkon bajonet past en dan ook nog een beetje ruimte overlaat voor de verloopring zelf. Dan moet je ook nog hopen dat je een oplossing vindt voor het automatisch sluiten van het diafragma, want het scherpstellen met een gesloten diafragma is geen pretje (zo het in de praktijk al mogelijk is).

De tijd heeft inderdaad niet stilgestaan maar lenzen die vroeger kwalitatief goed waren, moeten dit in principe nog zijn.
            Film is veel vergevingsgezinder ten aanzien van kleine lensfoutjes dan een digitale sensor. Gelukkig gebruik je bij de Nikon D70 alleen het middelste gedeelte van het beeld, maar zelfs dan nog is de kwaliteit van vandaag dankzij nieuwe materialen en betere computerberekiningen een stuk beter dan 15 jaar geleden.

Als je de objectieven op een makkelijke manier via een ring kon koppelen aan de D70, dan zou de kwaliteit vast en zeker nog wel goed genoeg zijn. Maar ik ken niet zo'n makkelijke oplossing. En in dat geval denk ik dat de objectieven de moeite niet meer waard zijn. Sorry...

Groeten, Miriam

Comment

Bedankt voor de uitleg. 'k zal mijn oude lenzen dan maar op zolder opbergen om te bewaren als curiosum voor het nageslacht.

Jammer

Comment

Working...
              X