Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe gebruik ik 'lens cleaning paper'?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe gebruik ik 'lens cleaning paper'?

Ik heb onlangs een cleaning-kit gekocht bij Geheugenkaart.be en daarin zat een set van paieren viltjes voor lenzen te kuisen. Ik weet echter niet hoe deze papieren doekjes te gebruiken... moeten die zo zonder meer gebruik worden of moet men er eerst een of ander reinigingsprodukt op aanbrengen. Zo'n droog papieren doekje lijkt mij nu niet echt ideaal om vlekken van een lens te verwijderen... Ik heb het ondertussen dan maar met eclipse gedaan en met de stoffen doekjes die erbij geleverd waren. Aangezien die eclipse ook speciaal voor lenzen bedoeld is hoop ik dat ik hiermee de coating van de lens niet aangetast heb
    Maar zelfs met eclipse bleef er na het verdampen van het product soms nog een schijn (zo'n paar olievlekachtige puntjes) achter (zou dit te wijten kunnen zijn aan het vet van de vingers? of heb ik gewoon teveel eclipse op het doekje gedaan (zo'n 3-tal druppels)) Zouden zo'n aantal minuscule vlekjes trouwens zichtbaar zijn op de foto? Ik spreek hier dus weldegelijk over vlekjes die maar een tiende wan een millimeter groot zijn en die slechts zichbaar zijn wanneer de lens onder een bepaalde lichtinval bekeken wordt...
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Re: Hoe gebruik ik 'lens cleaning paper'?

Is er op het forum echt niemand die weet hoe je zo'n 'lens cleaning papers' moet gebruiken?

Comment

Ik heb vroeger van die doekjes van Hama gebruikt. Die werden gewoon droog gebruikt. Binnen en buiten heb ik altijd een UV-filter voor mijn objectief (jammer van het contrast dat iets minder wordt, waar dat is pech hebben). Als zo'n filter toch vies wordt, poets ik het gewoon op met een heel zachte doek. Als het filter al te vies is was ik het met lauw water en een beetje afwasmiddel. Misschien niet heel erg professioneel, maar het werkt uitstekend.

Ik weet niet wat voor soort doekjes er precies aan jou geleverd zijn, maar het zou me niet verbazen als je ze droog kunt gebruiken.

Groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flitske
        Is er op het forum echt niemand die weet hoe je zo'n 'lens cleaning papers' moet gebruiken?
        Eclipse is eigenlijk om de sensor van de camera te kuizen, .. en ik denk dat je pec-pads zult bedoelen? Die dienen ook om de cmos, ccd,.. te reinigen
        Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
        Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Hoi,
          Heb vroeger ook dit probleem gehad. Zitten knoeien met lensdoekjes, lenspen, en nog een massa meer.
          Ge moet bij een optieker binnen stappen i.p.v. bij een fotozaak en haal er een spuitbusje zonder drijfgas "SICLAIR" of van een ander merk. Op deze busjes is ook vermeld dat deze geschikt zijn voor multicoated lenzen.
          Neem hierbij ook nog een "MICRO-CLAIR" lensdoekje en je staat versteld van het resultaat.

spuitbusje 45 ml: 3.57 €
          doekje: 5.21 € (doekje kan worden gewassen)

Groetjes,
          Servo

Comment

Eclipse en pecpads zijn op zich wel geschikt om het glas van je lens schoon te maken, maar de vloeistof droogt eigenlijk te snel op. Lenspapier heb ik nog nooit gebruikt. Mijn schoonmaakkit bestaat uit een microvezeldoekje en hete adem.

Ik moet wel zeggen dat ik maar heel zelden het glas van de lens aanraak. Ik zet op elke lens een goeie UV filter en maak die schoon als het nodig is.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb wel degelijk een UV-filter op mijn lenzen staan, maar als je per ongeluk moet niezen juist op het moment dat je je lens aan het veranderen bent, dan heb je risico om het andere uiteinde van de lens te 'bevuilen' (geloof me maar, ik spreek uit ervaring )
              Ik vroeg met trouwens af of het glas aan de andere kant van de lens ook gecoat is?
              Maar 'k zal het nog eens proberen met een microvezeldoek en met mijn adem. Bedankt voor al jullie reactie

Comment

Working...
              X