Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Dus bij Auto Focus zit er altijd een motortje in de lens? Ik heb n.l. de AF fase overgeslagen en ben aan het bijleren. Ik dacht dat alles in de body zat.
f.f.
Dus bij Auto Focus zit er altijd een motortje in de lens? Ik heb n.l. de AF fase overgeslagen en ben aan het bijleren. Ik dacht dat alles in de body zat.
Bij Nikon zit (zat?) de AF motor vziw in de body (*), bij Canon zit'ie iig in 't objectief. Kortom: dat verschilt per merk.
(*): Althans, dat meen ik op te kunnen maken uit dit verhaal. Ik weet niet of dat klopt en/of dat nog steeds zo is in de nieuwere / DSLR bodies. Nikonians, correct me if I'm wrong!
Bij Nikon spreekt van SWM (Silent Wave Motor) en deze zit ook wel degelijk in de lens.
1 potentieel nadeel van USM/SWM: bij bepaalde filtersystemen van Cokin kan het geheel nogal zwaar worden voor een USM/SWM-motor en moet er dikwijls een nippel op de filterhouder verwijderd worden om gemakkelijkere rotatie te verzekeren. Dit probleem heb je niet met de gewone 'trage' AF-motors
Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...
Ik ben er vrij zeker van dat, bij Nikon althans, de motor in de boy zit, als je je lens af de body haalt, dan zie je: - aan de lens een soort regelvijs
- aan je body een uitsteekseltje (links onderaan als je naar je spiegel kijkt. Hieraan is volgens mij de motor verbonden die de lenselementen via de regelvijs in beweging zet. Bij AF-S of USM lenzen komt geen mechanische motor aan te pas. In de lens zitten tussen de verschillende elementen kristallen die uitzetten/krimpen bij toediening van elektriche stroom, deze volume-expansie/contractie zorgt voor de beweging van de lenselementen. Daarom ook dat ze zo stil zijn, een mechanische motor zal altijd meer lawaai maken dan kristallen in expansie.
Please tell us a little about the Silent Wave Motor employed in the AF drive.
Y,S: Sure. Conventional AF lenses use something called a coupling drive. The DC motor inside the body serves as the drive source -- the body and lens are linked by gears, through which the force necessary to drive the autofocus mechanism are transmitted. The SWM, on the other hand, uses ultrasonic vibration to directly drive the lens.
Interviewer: How does the SWM work ?
Y,S: "Ultrasonic" describes frequencies of mechanical vibrations that are inaudible to the human ear. When people converse, as you and I are, we can hear each other because the sound causes the air to vibrate. These vibrations spread out, or propagate, through the air, and are called "traveling waves".
In the SWM, ultrasonic traveling waves move in a spiral pattern inside the lens barrel. The motor is positioned on top of the waves, and they drive it from below.
Think of it this way: in surfing, the waves drive or push the surfer provided he's balanced atop them. It's the same with the SWM -- the motor is driven by the ultrasonic waves from underneath.
Interviewer: What are some of the difficulties you encountered in working with ultrasonic motor technology ?
Y,S: Well, just like surfing, the hardest part is staying balanced on the wave!
In order to keep the vibration caused by the ultrasonic traveling wave headed in a set direction, we needed technology that would allow the creation of regular waveforms.
Nikon has been using SWMs in its products for about five years now, and from the very beginning our motors have delivered highly precise operation. Now we are focusing our efforts on providing the same performance at a lower price, making the products accessible to a broader range of customers. Interviewer: What are the major advantages of the Silent Wave Motor ?
Y,S: Just like the name says -- the motor enables silent autofocus operation.
But it's more than just quiet -- the mechanism drives the motor very smoothly and steadily, enabling highly precise control. Furthermore, the motor is in the shape of a cylinder, which allows it to fit nicely within the lens barrel.
Groetjes,
DVdB
Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...
Moet wel zeggen de de USM motor bij L lenzen nog veel beter presteren.
Dit is zeker niet altijd zo. Het hangt vooral af van de versie van USM. De motor op de 85 1.2L (van 1992) presteert bijvoorbeeld slechter dan die op de 85 1.8 (van 1996).
Ook het vermelden waard is dat er 2 versies van USM zijn: ring en micro. Ring is superieur, omdat het FTM ondersteunt.
En op de goedkope lensjes van Canon, die je eigenlijk niet hebben wil, maakt het niet uit of je er USM op hebt of niet, alletwee net zo snel. USM is dan wel stiller natuurlijk.
Ik weet ook dat bij Canon de scherpstelmotor altijd in de lens zit. Minolta heeft een scherpstelmotor in de body zitten. Ik heb op de Minolta nog nooit een lens gehad met de motor in de lens, maar volgens mij zijn die er ook...
Comment