Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De vraag is of je echt extreem groothoek wilt hebben; overlap is toch geen hinderpaal? Wil je wide, dan neem je een extreme groothoek, maar toch niet vanwege het argument van overlap?
Of wil je echt bij elke millimeter die buiten de lens valt die toevallig op je camera zit een ander objectief erop schroeven? In het algemeen wordt mer dan 90% van de foto's genomen met de lens 'die er toevallig op zit'. Als het volgens de maker zo écht niks kan worden, dan pas wordt de tas geopend en een andere lens erop geschroefd.
Overlap is daarom géén overbodige luxe in mijn ogen...
De vraag is of je echt extreem groothoek wilt hebben; overlap is toch geen hinderpaal? Wil je wide, dan neem je een extreme groothoek, maar toch niet vanwege het argument van overlap?
Of wil je echt bij elke millimeter die buiten de lens valt die toevallig op je camera zit een ander objectief erop schroeven? In het algemeen wordt mer dan 90% van de foto's genomen met de lens 'die er toevallig op zit'. Als het volgens de maker zo écht niks kan worden, dan pas wordt de tas geopend en een andere lens erop geschroefd.
Overlap is daarom géén overbodige luxe in mijn ogen...
nee indien niet anders kan niet nee, maar nu zijn er wel alternatieven. zoals een 17-35 dus dan zie ik niet in om een 17-55 te prefereren boven een 17-35 aangezien een 17-35 toch weer net dat tikkeltje scherper is, en geen dx is.(mocht er ooit een full sencor komen)
in uw geval zou ik ze ook nie wegdoen.
maar zou je ze weer kopen als je eerst de 28-70 had??
logische is van nie he
Dit is weer het probleem bij Nikon dat er eigenlijk buiten de 17-55 geen lichtsterke "standaardlens" is voor een DSLR. Deze lens zit bij mij steeds op de body en voldoet voor mij in de meeste omstandigheden. Toen ik naar de lenzendag van Corné ben gegaan hoopte ik er een 28-70 te kunnen testen. Daar was toen de 17-55 in de plaats en die vond ik terstond een dijk van een lens, vooral voor het gedeelde 17 tot 28 dat een gans pak van mijn behoeftes invult. Niet moeten wisselen aan de korte zijde is voor mij belangrijk.
Had de 28-70 er toen geweest, had ik deze lens zeker genomen maar zoals ik al zij, zou vrij snel de 17-35 zich hebben opgedrongen met als nadeel telkens te moeten wisselen. De 17-55 is dus voor mij al bij al de zone waarin ik het meeste werk. De 28-70 heb ik nu besteld omwille van haar alom geprezen kwaliteit voor portretwerk maar ze zal "waarschijnlijk" mijn standaard niet worden.
...dus dan zie ik niet in om een 17-55 te prefereren boven een 17-35 aangezien een 17-35 toch weer net dat tikkeltje scherper is
Da's nu juist precies mijn point; ik zie dus wél redenen om die 17-55 te prefereren boven een 17-35.
Voorbeeld: Je hebt een 17-35mm op je cam. Je ziet een landschap (gebouw, stadsscéne wat dan ook) en op 17mm is dat niet genoeg. Je zoomt uit tot max, in dit geval 35mm. Laten we voor het gemak maar even stellen dat 46mm ideaal voor je zou zijn. Uit ervaring (en dan heb ik het niet alleen over mijn eigen ervaring, maar ook voor het overgrote deel van de fotografen) gaat dan echt niet een 38-105 of zoiets worden gemonteerd; die foto wordt genomen met 35mm...
Daarbij komt dan meestal: Achteraf beoordeelt de fotograaf dit niet als het ideale shot (weer even terugvallend op het vb waarbij 46mm eigenlijk ideaal zou zijn, dus 35mm is dat niet). Dan wordt achteraf op een detail gecropt (wat idd dan vaak beter blijkt te zijn) en dan ben je dat door jou genoemde 'tikkeltje scherper' al tig keer kwijtgeraakt.
Mijn punt hier is dus: Ga niet je objectieven op millimeterkers samenstellen, want dat is in de praktijk achteraf altijd behelpen. Een setje '15-50, 30-100, 70-200' (met overlap dus) is in mijn ogen (en dat blijkt in de praktijk ook) veel beter dan '15-30, 30-70, 70-200'.
Mijn punt hier is dus: Ga niet je objectieven op millimeterkers samenstellen, want dat is in de praktijk achteraf altijd behelpen. Een setje '15-50, 30-100, 70-200' (met overlap dus) is in mijn ogen (en dat blijkt in de praktijk ook) veel beter dan '15-30, 30-70, 70-200'.
Driewerf hoera voor Erik!
Ik kies lenzen individueel naar hun bereik en niet in functie van wat ik al heb. Voorbeeldje: ik had een 28-135 en 17-40. Die overlappen op zich al een stukje, maar ik heb nu een 24-70 in combinatie met de 17-40. Het verschil in lichtsterkte even daargelaten, in bereik heb ik geen winst gemaakt (integendeel) en de overlap is nog groter. Wat is dan het voordeel? Ik maak heel wat foto's tussen 24 en 28, en ik wissel nu veel minder vaak van lens. Hoe goed de 17-40 ook is, het blijft een groothoek en die kan niet tippen aan de 24-70.
't lijkt me eerder een verslaving om een volledig bereik te willen vullen. het staat misschien wel mooi in een signature maar wat ben je ermee 'in the field'?
wil je gewoon je 'bereik' uitbreiden naar breedhoek, om dat dan ook te hebben dan lijken me dat zotte kosten.
als je 'in the field' rondgelopen hebt en je voelde dat je breedhoek miste: koop dan de lens die het best aan je noden voorziet kwa mm en scherpte.
ik zou me niet laten leiden door F of AF. de kans is klein dat je AF-S brood nodig hebt om iets supersnel scherp te hebben. anderzijds ga je toch niet veel op 2.8 werken met een breedhoek? tis zonde om al die mooie shots te laten liggen omdat je geen lens zonder AF-S of F/2.8 wilt kopen.
wil je absoluut je 'bereik' upgraden dan koop je beter een tweede body. dan pas zit je met een groot bereik 'in the field' ; nu zit je met een groot 'bereik' in je kast
Ik vind het ook een hele moeilijke keuze, maar een 2e body lijkt mij een beetje overkill. Echte goede foto's worden meestal niet snel snel genomen. Met AF en automatische lichtmeting heb je al de mogelijkheid om snel genoeg foto's te nemen. Ikzelf werk naast digitaal ook nog analoog, met een oude Pentax spotmatic SP zonder lichtmeter en AF. Op deze body werk ik enkel met primes, maar deze manier van werken gaat niet voor elk type foto's. Wat ik gewoon wil zeggen is, je moet je tijd nemen om foto's te maken (alles is relatief) het blijft een hobby, en die beoefen ik liefst zonder haast. Moest er een prijsvoordeel zijn voor de 17-35, zou niets me tegenhouden de 17-35 te kopen, maar ik denk dat nu het voordeel bij de 17-55 ligt... Langs de andere kant blijft het een DX lens, nix op tegen, maar een lens heb je voor het leven. En nikon komt de eerste 10 jaar volgens mij niet met een FF op de markt, maar de kans dat ze het ooit wel doen is niet onbestaande...
Ik zou zeggen kop = 17-55 en munt is 17-35
Ik heb de nikkor af 14 f 2.8 voor groothoek, eigenlijk vooral gekocht om landschappen, maar die stelt dus ook scherp op 20 cm (en ik denk dat ik hem al korter heb genomen ook)
Hopelijk weet je wel dat de minimum scherpstelafstand uitgedrukt wordt tov het beeldvlak (sensor of film) en niet tov het voorste lenselement... Daardoor lijkt het idd. een stuk korter...
Ach, als je dan tussen de verschillende brandpuntsafstanden gaat vergelijken wat de minimum focusafstand is, en wat de lengte is van de lens, dan worden de verschillen redelijk klein... En dat maakt de keuze dikwijls nog een stuk moeilijker (of net makkelijker voor de portemonnee )...
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
knap knap
maar ze kost ook redeljk wat he
ivg met de 12-24 nikkor is het een 250 verschil
de nikkor is dan ook wel een f4 dus ik zou hier weer voor de nikkor versie gaan
maar uiteindelijk lijk ik toch meer naar de 17-35 te keren
deze lens is super scherp
en ik vind er gene ene slechte review van. voor het echte brede werk koop ik me mss wel een 14mm prime (later als ik groot ben)
Comment