Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek + polarisatiefilter voor FujiFilm S602 Zoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek + polarisatiefilter voor FujiFilm S602 Zoom

Ik ben op zoek naar 2 zaken om de mogelijkheden van mijn toestel uit te bereiden.

* Een groothoek convertor.
    Gezien budget een rol speelt kwam ik uit bij een Raynox DCR-6600PRO. Maar na een paar uur op het net te zoeken lees ik regelmatig negatieve zaken over Raynox, namelijk bedenkelijke kwaliteit.
    Ik weet ook dat het beste materiaal beter is dan een goedkoop alternatief, maar daarvoor is dat goedkoop alternatief niet slecht.
    Ik had graag (van iemand met praktijkervaring) een objectief oordeel gehad of Raynox nu echt slecht is, of gewoon niet de beste is.

* Een 2de uitbreiding die ik zoek is een polarisatiefilter, maar hierbij heb ik nu nog meer vragen.
    - Gezien ik die filter liefst zo veel mogelijk zou gebruiken en ik dus ook nog een groothoek wil aankopen kreeg ik het idee of het mogelijk is dergelijke filter op de adapterring te monteren en daar dan desgewents de groothoek boven te plaatsen. Zo moet ik maar 1 filter kopen. Of is deze opzet af te raden in combinatie met de groothoek (dus beter een extra filter om op de groothoek te plaatsen)
    - Blijkbaar is zo'n polarisatiefilter in 2 delen, die ten opzichte van elkaar kunnen draaien, is dat altijd zo, of enkel bij de betere.
    - Welk merk neem ik best (rekening houdend met bovenstaand argument dat goedkoper niet noodzakelijk slecht is). Ik dacht aan volgende 2 mogelijkheden: een Tiffen Circular Polarizer of aan de kit van Raynox http://raynox.co.jp/english/digital/...mcfiltereg.htm of zijn er nog andere alternatieven (+- 50€)
    - Wat is verschil tussen lineair en circulair?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Re: Groothoek + polarisatiefilter voor FujiFilm S602 Zoom

Hallo Wokkeltje,

De heel goede groothoekconvertor voor je je camera is die van Fuji zelf.
    Veeeel beter dan de Raynox.
    Vroeger had ik een Fuji 6900Z samen met zo'n convertor. Altijd heel tevreden geweest. Wel ben je de zoomfuntctie kwijt. Je zoom hou je altijd op zijn groothoekst. Anders verminderd de kwaliteit drastisch. Wel leuk als je van speciale effecten houdt.... maar dat ben je rap beu.

Het is geen goed idee om een filter tussen de lens en de convertor te zetten. Je basisidee is OK. Maar de afstand tussen je lens en de convertor zal niet meer juist zijn. Op de Fuji convertor kan je geen filter schroeven...

Het glas van de polafilter moet altijd kunnen ronddraaien om het beste polaristaie effect te kunnen instellen. Dat is dus bij alle pol filters zo. Dat draaien hoort erbij. Altijd.
    Let wel dat je een "circular polar" koopt. Sommige autofocussen werken onjuist met lineaire filters.

En : koop een goede filter. Als je ze verzorgt gaan ze een heel leven mee.
    Op mijn Sigma 70-300 staat er een meer dan 30 jaar oude B+W skylight. En die voldoet nog. . Ikzelf heb alleen maar B+W en Hoya's. Let wel dat ze gecoated zijn.

Groetjes

Skitch
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Ik kan in grote lijnen bevestigen wat Skitch hierboven uiteenzet , maar een kleine aanvulling nog. Het idee van een combinatie polarisatiefilter + groothoekconverter is in theorie okee, maar practisch niet zo goed uitvoerbaar. Eerst en vooral, er komt een serieuze druk op het draaibare gedeelte van je pola-filter, zodat je de converter steeds moet ondersteunen. Ten tweede verlies je een deel van je bereik, want je moet lichtjes inzoomen om vignettering te vermijden. En zoals Skitch al aanhaalde, er treden zeer snel vervormingen op wanneer je zoomt met de converter. Het is dus het beste om te werken zonder polarisatiefilter wanneer de converter gemonteerd is. Ik geloof trouwens dat er geen converter is waarbij je vooraan nog een filter kan monteren. Mijn Olympus WCON 0.7 heeft alvast zulk een bolle frontlens (en een diameter vooraan van 100 mm), dat een filter er niet op past. Daarom is er ook geen schroefdraad voorzien

Comment

Ik hoorde van een online shop dat de Olumpus lens een stuk beter was dan de Fuji.
        Is er iemand die op een schaal van 10 de 3 lenzen kan indelen? Fuji, Olypus en Raynox. Wat mij wel opvalt is dat de Raynox net iets meer groothoek heeft, wat mij eigenlijk wel aanspreekt.

Alvast bedankt.

ivm die filter, een goede kun je idd lang gebruiken, maar wat doe je dan met al die formaten, niets garandeert dat binnen 10 jaar die lens gaat passen op een eventueel nieuw toestel. Is de meerkost dan te verantwoorden tov het beeldkwaliteitsverschil? Ben namelijk maar iemand die gewoon graag mooie foto's wil maken.

Comment

Ik heb die Olympus Wcon08 gehad en geef die 10/10 !!
          Geen lichtverlies, en ik had op m'n S602z totaal geen last van vignetting of (zichtbaar storende) vervorming! En je kan het volledige zoombereik dus blijven gebruiken, niet zoals bij de Tcon-reeksen.
          En als ik me goed herinner was de Fuji breedhoek duurder maar daarom niet beter (misschien wel evenwaardig?)

Ik heb hier nog een pola-filter liggen van B+W, of ik die van de hand wil doen hangt van de geboden prijs af
          (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=67022)

Heb m'n Tcon & Wcon trouwens enkel verkocht omdat ik nu een dslr heb, en ook al doe ik de S602z nooit weg, de voorzetlenzen zal ik toch nog zelden gebruiken, dus die zijn nu in't bezit van andere BD'ers

Ik had ooit een link met full size voorbeelden van de S602z in combinatie met de Raynox lenzen ... naar de zijkanten toe wazig en chromatische abberatie alom, voor mij dus geen optie (zelfs de zogenaamde pro-reeks van Raynox)

Op deze link met verkleinde beelden zie ik al duidelijk kwaliteitsverschil
          http://www.fotosite.cz/clanky/cl_00060/

Bovenop de wcon past geen filter, zou je een smak geld kosten ook gezien de diameter
          Ik heb met de Tcon soms wel eens de pola-filter ertussen gezet maar ik denk inderdaad ook dat het niet echt goed is voor de levensduur van dat filter en heb dus altijd de lens ondersteund in die gevallen en heb het niet vaak gedaan!
          Last edited by Tony smeT; 22 mei 2005, 12:21.

Comment

Working...
          X