Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleine test Sigma 18 - 200mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kleine test Sigma 18 - 200mm

Op vraag van Koen ( immage ) en met zijn aanbevelingen heb ik enkele testfoto's gemaakt met deze lens. Door de stand van de zon en de ligging van mijn terras was ik genoodzaakt een beetje tegen licht in te fotograferen.

De resultaten kan je bekijken op http://users.skynet.be/Francis/18-200/

EDIT : steeds scherpgesteld op de fles met rode vloeistof

Foto's zijn op deze manier gemaakt :
    1 op 18mm en kleinste f waarde
    1 op 18 mm en f8
    1 op 18 mm en f 14

1 op 200mm en kleinste f waarde
    1 op 200mm en f8
    1 op 200mm en f14

Je vertrekt bovenaan van links naar rechts en dan de rij eronder opnieuw van links naar rechts.

Een knalscherpe foto van deze lens kan je bekijken op : http://users.skynet.be/Francis/D70/Hans.jpg

Professionele commentaar over de lens laat ik over aan de pro's hier, ik zit nog bij de beginnelingen
    Last edited by Franciskine; 31 mei 2005, 07:33.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Kleine test Sigma 18 - 200mm

waarop heb je scherpgesteld? op die rode vaas achtige fles?

heb ondertussen ff bekeken:

op 18mm zie je toch wel wat vertekening links boven aan.
    ook rond de randen van het smeedwerk zie je de randen wat flou worden.
    de laagste f- waarde is niet al te scherp (wat wel wat normaal is ook.)

ik vind dat ze op 200mm beter presteerd dan op 18mm.

maar mss wel een ideale wandel lens. ik weet het niet...
    Last edited by immage; 21 mei 2005, 12:23.

Comment

Op 200mm komt hij redelijk goed over op me.
      Op 18mm valt me gelijk de hoeveelheid CA op op alle diafragma's...
      Bedankt voor de test en een lekker terrasje trouwens.
      Edwin
      Mijn Foto's

Comment

Op 18mm zie ik vrij veel CA (bij alle diafragma's), vertekening in de hoeken (en onscherpte in de hoeken, maar daarvoor zou ik wel eens een foto willen zien van bijvoorbeeld een bakstenen muur, waarbij de camera mooi haaks opgesteld is ten opzichte van die muur).

De CA op 200mm is zo niet te beoordelen, want er zitten in dat deel van de foto niet zo'n sterke contrasten. De scherpte zit wel degelijk op de juiste plaats, dus de AF werkt prima.

Ik bekijk de foto's eigenlijk te kritisch, want het is nu eenmaal geen professionele lens, maar wel een goedkope allrounder. En als je rekening houdt met de prijs, dan is het zeker een gebruiksvriendelijke, lichte en vrij compacte lens die weliswaar niet perfect is, maar waaraan je wel veel plezien kan beleven als je foto's maakt .
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black [email="B@ndit"
          B@ndit[/email]]

Ik bekijk de foto's eigenlijk te kritisch, want het is nu eenmaal geen professionele lens, maar wel een goedkope allrounder. En als je rekening houdt met de prijs, dan is het zeker een gebruiksvriendelijke, lichte en vrij compacte lens die weliswaar niet perfect is, maar waaraan je wel veel plezien kan beleven als je foto's maakt .
          maar heeft het wel nut om zulke all rounders te kopen om op je D70 te zetten??
          ik denk dat vele overgaan van compact naar DSLR om meer scherpte te hebben, mooiere foto's te maken, minder ca te hebben.

als je toch iets licht wil hebben als wandel "lens" koop dan gewoon iets alla coolpix 5700 dan heb je ook een super zoom 35-280mm voor 389 euro. ok je hebt dan je groothoek niet... maar er bestaan er andere ook..;

en gebruik je goed glas op je d70

Comment

zou alleen maar dienen als reislens
            maar ik heb nog altijd mijn CP5700
            dus veeeeel twijfel hier
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
            X