Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canonlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canonlenzen

    binnen x tijd overweeg ik mogelijk een aankoop dslr. Vroeger gebruikte ik een canon eos 500N met volgende lenzen :

    - canon zoomlens EF 28-80 mm 1:3,5-5,6
    - canon zoomlens EF 75-300 mm 1:4-5,6

    Mijn eerste idee is een 350D (gezien de lenzen die ik al bezit). Ik heb hier op het forum begrepen dat deze lenzen bruikbaar zijn maar toch enkele vragen :

    - wat zijn de kwaliteiten (en minpunten) van deze lenzen
    - zijn deze zomaar bruikbaar op 350D of welke beperkingen zijn er?
    - is er noodzaak/beter om een 18-55 mm kitlens bij de kopen
    - welke alternatieve lenzen kunnen overwogen worden (niet te prijzig)
    - ik heb mij ook laten vertellen dat de een 300 mm eigenlijk een 600 mm op digitaal toestel is. Is dat zo?

    alvast bedankt voor jullie commentaar
    peterl
    The future brings my best photo. Time is on my side.
    Canon EOS 7D & Canon Powershot G15 /https://plus.google.com/u/0/+PeterL/

  • #2
    Re: canonlenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door Peterl
    binnen x tijd overweeg ik mogelijk een aankoop dslr. Vroeger gebruikte ik een canon eos 500N met volgende lenzen :

    - canon zoomlens EF 28-80 mm 1:3,5-5,6
    - canon zoomlens EF 75-300 mm 1:4-5,6

    Mijn eerste idee is een 350D (gezien de lenzen die ik al bezit). Ik heb hier op het forum begrepen dat deze lenzen bruikbaar zijn maar toch enkele vragen :

    - wat zijn de kwaliteiten (en minpunten) van deze lenzen
    - zijn deze zomaar bruikbaar op 350D of welke beperkingen zijn er?
    - is er noodzaak/beter om een 18-55 mm kitlens bij de kopen
    - welke alternatieve lenzen kunnen overwogen worden (niet te prijzig)
    - ik heb mij ook laten vertellen dat de een 300 mm eigenlijk een 600 mm op digitaal toestel is. Is dat zo?

    alvast bedankt voor jullie commentaar
    peterl
    de cropfaktor (verlengsfaktor) is 1.6 bij deze camera, dus
    je 300mm word 300x1.6.
    je lenzen zullen werken, en als je tevreden was met de beelden op de analoge, weet je al perfekt wat te verwachten op de digitale. Er is beter hoor, maar dan ook veel duurder.
    De kitlens zou ik zeker bijkopen, voor die prijs, heb je tenminste opnieuw die breedhoek. Zal ook waarschijnlijk de 28-80 vervangen. kwalitatief is volgens mij de kitlens nog ietsje beter, en het effektieve bereik tov de analoge is identiek.
    succes

    Comment


    • #3
      Re: canonlenzen

      Ik heb zelf de Canon 75-300 gehad, en die zal wel degelijk werken op een 350D (was toch zo op een 300D).
      Maar het is niet echt de scherpste lens van Canon. Van 75-200mm is die vrij goed, maar daarboven wordt ze minder scherp. Je kan dus wel degelijk beginnen met die lenzen, en dan kan je achteraf voor jezelf nog uitmaken of het wel nodig is om beter materiaal aan te schaffen.

      En zoals Rudy al schreef, neem toch maar de versie met kitlens, want 28mm is op een 350D toch te weinig breedhoek.

      Een niet te prijzig alternatief voor de Canon 75-300 is de Sigma 70-300, die toch beter zou presteren.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: canonlenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door Peterl
        - canon zoomlens EF 28-80 mm 1:3,5-5,6
        - canon zoomlens EF 75-300 mm 1:4-5,6

        Mijn eerste idee is een 350D (gezien de lenzen die ik al bezit). Ik heb hier op het forum begrepen dat deze lenzen bruikbaar zijn maar toch enkele vragen :

        - wat zijn de kwaliteiten (en minpunten) van deze lenzen
        - zijn deze zomaar bruikbaar op 350D of welke beperkingen zijn er?
        - is er noodzaak/beter om een 18-55 mm kitlens bij de kopen
        - welke alternatieve lenzen kunnen overwogen worden (niet te prijzig)
        - ik heb mij ook laten vertellen dat de een 300 mm eigenlijk een 600 mm op digitaal toestel is. Is dat zo?
        Ik zou moest ik jou zijn gaan voor een 300D body en de prijs winst tov 350D en kitlens gebruiken om een kwalitatief goede groothoeklens te kopen.

        Comment


        • #5
          Re: canonlenzen

          Deze werken perfect op een 300D (zie signature), dus veronderstel ik dat het op een 350D ook zal lukken. Perfect om mee te beginnen, maar ik heb ook de kitlens bijgenomen, wegens de cropfactor. Uw 28mm wordt een 45mm en dan mis je eigenlijk het groothoek gedeelte. Het voordeel is dat de 300mm een 480mm wordt .

          Je zal voor jezelf moeten uitmaken wat je wil doen. Je kan met de 350D + kitlens beginnen in combinatie met je lenzen is dit prima. Je kan ook doen zoals Jeroen voorstelt een 300D kopen en het verschil steken in een betere lens (alhoewel ik twijfel of het verschil voldoende zal zijn).
          Persoonlijk ben ik begonnen met de 300d + kitlens + de lenzen van mijn oude eos300 (350 was bestond nog niet). Dit gaf mij al een redelijk bereik. Nu ben ik aan het aanvullen met de lenzen die volgens mij in aanmerking komen als uitbreiding/vervanging (tamron 28-75/2.8 in bestelling, later 70-200L f4).
          Frederic
          „You miss 100% of the shots you don‘t take…“ Wayne Gretzky

          Comment


          • #6
            Re: canonlenzen

            even een oud topicje diggen. Sorry hiervoor!

            Maar mijn vraag is zo ongeveer dezelfde als de topicstarter, zelfde lenzen, maar op een 400D. Mij lijkt dat dit probleemloos zal werken? of niet?

            thx!

            Comment


            • #7
              Re: canonlenzen

              Ja, die antwoorden gelden ook voor uw 400D. Ze kunnen u in ieder geval niet verwijten dat ge de zoekfunctie niet gebruikt hebt.

              Comment

              Working...
              X