Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handige lens voor op vakantie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Handige lens voor op vakantie

Hi,

Ik ben op zoek naar een handige en goeie lens voor op vakantie voor mijn Canon EOS 350D. Ik heb een aantal lenzen in gedachten:

* Canon 17-85/4-5,6 EF-S IS USM
    * Sigma 18-125/3,5-5,6 AF DC IF
    * Sigma 18-200/3,5-6,3 AF DC
    * Tamron 18-200/3,5-6,3 AF XR Di-II ASPHERICAL LD IF MACRO

Welke lens raden jullie aan? Een zoombereik boven de 100mm is voor mij geen echte noodzaak, maar wel mooi meegenomen natuurlijk. Breedhoek vind ik wel handig.

Welke lens is het beste op vlak van scherpte, CA, vervorming, kleur, ...?

Zijn er eventueel andere (betaalbare) opties met een bereik 20-70 of beter (in 1 lens dus)?

Alvast bedankt voor het advies.

Re: Handige lens voor op vakantie

Indien u een 20-70 zoekt kijk dan eens naar een Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro Canon AF is door het blad Colorfoto als een zeer goede lens uit de testen gekomen.

Kan u altijd de pdf file toezenden van de test emailen

Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap
      Indien u een 20-70 zoekt kijk dan eens naar een Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) Macro Canon AF is door het blad Colorfoto als een zeer goede lens uit de testen gekomen.
      28 x 1,6 = 44,8mm... Dan ben ik mijn breedhoek bijna volledig kwijt. Vroeger had ik 35mm analoog, nu met de kit lens 18 (28,8) en dat vind ik toch wel praktisch. Vandaar dat de 20 en de 70 eigenlijk het minimum bereik zijn dat ik graag zou willen.
      Meer breedhoek mag, meer tele mag; of beiden

Comment

Ik heb mij net de 350 met de sigma 18-200 ipv de kitlens aangeschaft en ben er wel content mee. Het grootste nadeel is de lichtsterkte, of beter het gebrek eraan. Voor de rest vind ik de lens wel ok, hij kost tenslotte geen 3 maandlonen .

Comment

Zou gaan voor Canon 17-85/4-5,6 EF-S IS USM ...

Vakantie waar?
          Veel licht??
          Dan is F4-5,6 is goed te doen.
          Voor mij is belangrijk die "17" van deze lens, kwestie van wat breedhoek
          te hebben.
          Op mijn laatste reis (Tenerife) heb ik de 24-85 (Nikon) veel gebruikt.
          En daar had ik dus liever ook een "17" gehad

Welke foto's neem je meest op vakantie?
          Ik zou zeggen: landschappen, opnames in straatjes enz.
          Zorg ook voor een filter en vergeet zeker niet de flits!
          Veel licht met grote contrasten: je zou verschieten
          (van de donkere partijen op sommige foto's)
          Bloemen(?) en personen als onderwerp gaat ook wel lukken
          met deze lens.

Een leuke tele zou iets zijn vanaf "70/80-400"..;-)
          En voor je die gebruikt zou ik je aanraden om de avond van te voren
          niet te lang op stap te gaan
          "Bibberaties" is niet zo gunstig bij gebruik van een tele
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Otto Knap

Kan u altijd de pdf file toezenden van de test emailen

Is een bijzondere lens Otto!
            Vooral die 2,8 staat me aan
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zizi
              [snip] hij kost tenslotte geen 3 maandlonen .
              Wie geeft er nu 12000 euro aan een lens? (grapjeuh...)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Uit de lenzen die je hier aanhaalt zou ik als ik jou was de 17-85 nemen. Nu ja ik gebruik die ook dus ik heb die keuze al gemaakt. Alhoewel de andere lenzen die je aanhaalt nooit in mijn keuze deelgenomen hebben.

Maar tov deze lenzen mag je ervan uitgaan dat de beste kwaliteit met de 17-85 zal zijn. Want hoe meer vergroting hoe slechter de lens over het algemeen zal zijn. Maar vooral in deze keuze voor op vakantie is het de IS die mij zou overhalen deze lens te nemen. Ga je effe een museum of iets dergelijks binnen gaan de andere lenzen al snel geen scherpe beelden meer kunnen leveren waar de IS genoeg gaat compenseren om dat wel te kunnen. Voor mij is het de ideale lens voor mijn gebruik op vakantie, wandelingen etc (alhoewel ik de laatste tijd meer met mijn primes rondloop ) Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor jou ook het geval is.

Comment

Allemaal bedankt voor de info.

Waarschijnlijk zal het de Canon 17-85 worden. Nu enkel nog wat prijzen vergelijken en dan mag de vakantie gerust beginnen .

Comment

Ik heb de sigma 18-125 en ben daar zeer tevreden van. Vrij goedkoop en volgens diverse google-bronnen van ongeveer dezelfde kwaliteit als een 17-85. Maar das van horen zeggen hé
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Ik heb sinds kort ook de Sigma 18-125, en ben er behoorlijk tevreden van. Wijd open op 18 mm heeft ie wel wat last van vignettering, maar tegen f5.6 is dat zo goed als weg. Voor de rest is ie zeer scherp en heeft een zeer goed bereik. Hij is niet zo snel als de 17-85 en mist IS, mar is ook een stuk goedkoper.

Als je de 17-85 IS kan veroorloven, heeft die wel de voorkeur, zeker als je die 40 mm extra aan de lange kant niet nodig hebt. Anders is de 18-125 echt wel een goed alternatief.

Comment

Zou toch ook zoals Otto, die Tamron in overweging nemen.
                        Heb hem ook zelf

Je verlangt blijkbaar absoluut 18mm, maar die heb je al met je kitlens...

De lenzen die je voorstelt zullen tussen de 18-28 mm, niet of nauwelijks beter presteren dan je kitlens die je al hebt.

Met die Tamron heb je dan vanaf 28mm vrij goede kwaliteit in huis.

Groeten
                        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste
                          Zou toch ook zoals Otto, die Tamron in overweging nemen.
                          Heb hem ook zelf

Je verlangt blijkbaar absoluut 18mm, maar die heb je al met je kitlens...

De lenzen die je voorstelt zullen tussen de 18-28 mm, niet of nauwelijks beter presteren dan je kitlens die je al hebt.

Met die Tamron heb je dan vanaf 28mm vrij goede kwaliteit in huis.

Groeten
                          Ik verheerlijk 18mm niet, maar ik had jaren lang 35mm analoog (zou voor 350D dus een mm of 22 moeten zijn) en vond dat toch vrij handig. Vorig weekend in de Keukenhof toch ook redelijk wat foto's op 18mm getrokken.

Die Tamron ziet er idd een prachtlens uit, maar 28mm is ongeveer 45mm analoog... En dat zou dus inhouden dat ik van zodra ik breedhoek nodig heb van lens moet wisselen.
                          Op zich is daar natuurlijk niks mis mee , maar op vakantie gebruik ik het liefste 1 lens. Mijn vriendin vond vroeger al dat ik veel tijd neem of foto's te trekken . Vandaar dat ik beter bij 1 lens blijf

Misschien dat die Tamron 28-75 er nog wel komt, maar voor op vakantie waarschijnlijk toch eerst een met een groter bereik.

Is er iemand die zowel ervaring heeft met de Canon 17-85 IS als met de Sigma 18-125 of 18-200? Of heel misschien een goede lens met 24mm als ondergrens?

Greetings

Comment

Working...
                          X