Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoom Creep

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zoom Creep

Ik ben van plan om bij mijn Canon 20D een Canon 28/135 IS USM lens te kopen. Bij de review van deze lens op Fred Miranda zijn er toch heel wat gebruikers die schijnbaar last hebben van zoom creep (het zoomen van de lens bij het verticaal houden van de camera naar boven of beneden)
    Wat is de ervaring ivm zoom creep bij de 28/135 IS USM eigenaars?
    Hoe kan je dit het langst mogelijk uitstellen? Zoveel mogelijk de camera/lens horizontaal houden? Ook bij bewaring dus horizontaal in een tas zoals Tamrac Zoom Traveller?
    DeezJee Photography

Re: Zoom Creep

Dit is bepaald geen grote zware lens, dus het "probleem" is in elk geval vrij beperkt.
    Het klopt wel dat de lens wat durft te schuiven mettertijd, maar zo los komt die zoomring nu ook weer niet te staan - of er zou iets kapot moeten gaan.

De manier van opbergen of dragen zal mijns inziens niet echt terzake doen. Het is door frequent gebruik dat de ring losser gaat zitten. Ik ben zelfs blij dat die van mij wat losser is geworden, want in het begin was die tamelijk stroef.

Als je eens echt wil zien wat zoom creep is, zet dan eens een 50-500 op je toestel en hang die verticaal naar beneden.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Dus als ik het goed begrijp ontstaat deze zoom creep door gebruik en ligt het dus niet aan de houding van de lens.

Ondervind je hiervan hinder wanneer je gebruik maakt van deze lens als die al onderhevig is aan zoom creep? Dat hij bijvoorbeeld bij het bekijken van je genomen foto's terug zoomt naar een ander bereik en dat je daarna opnieuw moet bijzoomen om hetzelfde voorwerp terug in hetzelfde zoombereik te hebben, of gaat verplaatst deze lens/zoom zich maar traagjes?
      DeezJee Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeezJee
        Ondervind je hiervan hinder wanneer je gebruik maakt van deze lens als die al onderhevig is aan zoom creep? Dat hij bijvoorbeeld bij het bekijken van je genomen foto's terug zoomt naar een ander bereik en dat je daarna opnieuw moet bijzoomen om hetzelfde voorwerp terug in hetzelfde zoombereik te hebben, of gaat verplaatst deze lens/zoom zich maar traagjes?
        Wel ja, als je de camera/lens naar beneden richt, schuift de lens wat uit. Omgekeerd, als je omhoog richt, kan het zijn dat een uitgeschoven lens wat terugzakt. De zoomring vasthouden volstaat om de lens in de gekozen positie te houden. Het enige belangrijke gevolg van zoom creep voor je foto's is dat je focus om zeep is als je lens niet parfocaal is - de 28-135 is dat niet. In dat geval moet je dus goed opletten dat de zoomstand niet verandert nadat de AF heeft gelockt.

Op lenzen als de 50-500 heb je een vergrendeling die voorkomt dat de lens ongewild uitschuift, maar die kan je enkel gebruiken op 50mm, wanneer de lens niet wordt gebruikt dus. Heb je een schuifzoom, dan zit er vaak een soort friction control op, waarmee je de vlotheid van het in- en uitschuiven kan bepalen, of zelfs gewoon de lens op een bepaalde stand blokkeren.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb ondertussen de 28-135 niet meer maar ik heb deze toch heel lang gebruikt en ik moet zeggen dat ik zoom creep niet als een probleem ervaren heb op deze lens.

Een andere lens als je eens echt zoom creep wil ervaren is de 70-300 DO IS. Die heeft ook een lock en dat is wel echt nodig want omhoog of omlaag en hij valt gewoon in of uit. Anderzijds is dit in gebruik geen probleem. Het is meer een probleem wanneer je vergeet de lock op te zetten bij het wegsteken of gewoon aan je nek laat bengelen. Dan komt ie er gewoon helemaal uit.

De 28-135 heeft geen lock maar heeft dit ook niet nodig.

Comment

Working...
          X