Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

peleng 8mm f3.5 fisheye (canon mount)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: peleng 8mm f3.5 fisheye (canon mount)

Oorspronkelijk geplaatst door rkonings
    zie ook mijn site voor peleng foto's:
    Ik heb er steeds 2 opgezet normaal (fish) en de-fished.
    www.skillshot.nl -> latest news -> Peleng 8mm Fish-eye Power
    Even een klein vraagje: zijn de koe en skate foto's met andere instellingen gemaakt dan de haven foto's? Ik heb de indruk dat de (gekende) slechte rand van de peleng lenzen toch wel een stuk groter is dan op de haven foto's.

enige verklaring?

b.
    Grijzeblubber.be - de weblog van een kleur- en vormloze massa op 1 meter 90 hoogte.

Comment

@bernie:
      Dat zou inderdaad wel eens kunnen liggen aan de LOCK/UNLOCK ring op deze lens. Hiermee lock je het diafragma, correct me if I'm wrong....

Het was gisteern ook pas de eerste avond dat ik met die Peleng kon spelen
      na dit weekend volgen er meer foto's....
      Met vriendelijke groeten,
      Ronald
      www.konings.biz

Comment

Kan iemand me vertellen wat het verschil is tussen een 8mm Fisheye en een 15mm Fisheye?

Zou voornamelijk gebruikt worden voor "actie" foto's van kortere afstand
        "Breng beweging in een stilstaand beeld"

Comment

8mm geeft meer beeldhoek dan een 15mm
          er is ook nog een verschil tussen cirulair en diagonaal.
          die Peleng is een ciculaire fish-eye
          zie ook die posting hierboven met de twee links, die leggen dat ook uit.
          Ronald
          www.konings.biz

Comment

8mm geeft meer beeldhoek dan een 15mm
            er is ook nog een verschil tussen cirulair en diagonaal.
            die Peleng is een ciculaire fish-eye
            zie ook die posting hierboven met de twee links, die leggen dat ook uit.
            OK Ronald, bedankt voor je antwoord!

Ga nog wat verder lezen en informatie opdoen, het "stikt" hier toch van de "kenners" en vele informatie!

Ga over gaan tot aankoop van een 350D met de 8mm Fisheye
            "Breng beweging in een stilstaand beeld"

Comment

Maar pas op jongens, let erop dat je de lens + mount samen koopt. De mount moet heel precies zijn, anders verlies je infinety focus. Vraag voor de zekerheid dus eens aan de verkoper of ze in orde zijn wat die infinety focus betreft.
              Zelf heb ik de 16mm ruski fish. Zeker een aanrader...
              Een nieuw boelleken met een "embossed" logo en wat glas...

Comment

@bernie:
                Dat zou inderdaad wel eens kunnen liggen aan de LOCK/UNLOCK ring op deze lens. Hiermee lock je het diafragma, correct me if I'm wrong....

Het was gisteern ook pas de eerste avond dat ik met die Peleng kon spelen
                na dit weekend volgen er meer foto's....
                @ rkonings:
                wat is de uiteindelijke bedoeling van die lock/unlock ring eigenlijk?
                ik vind de focus ring ook wat raar? de infinity focus is om op oneindig scherp te stellen, maar het tweede grootste getal dat erop staat is 2 ... betekent dat scherpstellen op 2 m?
                het scherpstellen is me nog ni echt goe gelukt moetek zeggen
                iemand wat peleng tips voor?
                Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS
                my portfolio: https://www.crestock.com/artist/pons?page=portfolio

Comment

De LOCK/UNLOCK ring zorgt ervoor dat je het manueel ingestelde diafragma kiest.

voorbeeldje: Ik stel het diafragma in op F11 nu met UNLOCK staat het diafragma op F3.5 grooste opening. en met LOCK verdraai ik hem naar F11
                  Dit is nl. handiger om een compositie te kiezen anders is je zoeker veel te donker op F11.
                  Ik hoop dat ik dit gebrijpelijk heb uitgelegd...

Die focus ring eenheden zijn inderdaad meters ja... dus 2 is 2 meter.

Bekijk mijn site even voor eventuele voorbeelden.
                  Ronald
                  www.konings.biz

Comment

wat moet ik instellen alsk bv dan wil focussen op iets dat op 3 of 4 m staat?
                    gewoon infinity focussen?
                    Canon 7D + Tokina AT-X 10-17 f3.5 + Sigma EX 24-70 f2.8 + Canon 70-200 f4 L + Canon 50 1.8 MKII + Speedlite 430EX + Canon Powershot A710 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pons
                      wat moet ik instellen alsk bv dan wil focussen op iets dat op 3 of 4 m staat?
                      gewoon infinity focussen?
                      Je zet de lens op LOCK scherp. Op 3 of 4 meter dus als je daarop wil focussen. Met LOCK kan je dat het beste. Het beeld in de zoeker is helder, de scherpte regeling is juister. (beter te zien...)

Als je gefocust hebt zet je de ring op UNLOCK om je belichting te meten (cq. in te stellen) en ook om daarna de foto te maken.

Het is een beetje omslachtig in het begin, maar je raakt het snel gewend.
                      En het is leuk, en leerzaam om nog eens echt manueel te werken.

Edit: De "uiteindelijke bedoeling" van die LOCK/UNLOCK komt uit de analoge tijd. Toen waren er nog camera's zonder enige electronica. Je had toen een mechanische scherptedieptemeting via een knop op de camera. Die functie kon je locken of unlocken. Die mechanische functie bestaat niet op onze DSLR's. Daarom moeten we het zelf doen.......

LOCK wil zeggen dat de diafgrama opening op zijn grootste blijft (geblokeerd) . Ook al verdraai je de diafgrama ring. Dan heb je een helder beeld om scherp te stellen.
                      UNLOCK wil zeggen dat de lens inderdaad het door jou gekozen diafrgma aanneemt.

Groetjes

Skitch
                      Last edited by Skitch; 15 juni 2005, 20:20.
                      " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

merci voor de verklaring skitch

focussen met een fisheye is toch wel moeilijker dan met een gewone (zoom) lens

(ik zie eigenlijk ni zo veel veranderen alsk aan de focus ring draai)

aha en nog 'n vraagkse: op de 2e ring (vanaf de body bekeken) staan nog eens de diafragmaopeningen gegraveerd, waarvoor dienen die juist?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pons
                          .........................
                          ........................

aha en nog 'n vraagkse: op de 2e ring (vanaf de body bekeken) staan nog eens de diafragmaopeningen gegraveerd, waarvoor dienen die juist?
                          Dat is ook zoiets heel prachtigs en pracktisch.
                          Op dit forum heb je al ('k hoop het toch ) heel veel horen spreken (schrijven) over DOF. Depth Of Field. Scherptediepte dus.

Dit is een DOF schaal .
                          Voorbeeld : JE diagrama staat op 5.6. (De ring helemaal vooraan.)
                          Je hebt scherpgesteld op een halve meter : Focus ring staat op : 0.5
                          Dan kan je op dei tweede ring (die draait niet...) aflezen dat je scherptediepte gaat van : +-0.35 tot +- 1.8 meter.

Groetjes

Skitch
                          Last edited by Skitch; 15 juni 2005, 20:53.
                          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
                            Dat is ook zoiets heel prachtigs en pracktisch.
                            Op dit forum heb je al ('k hoop het toch ) heel veel hoeren spreken (schrijven) over DOF. Depth Of Field. Scherptediepte dus.

Dit is een DOF schaal .
                            Voorbeeld : JE diagrama staat op 5.6. (De ring helemaal vooraan.)
                            Je hebt scherpgesteld op een halve meter : Focus ring staat op : 0.5
                            Dan kan je op dei tweede ring (die draait niet...) aflezen dat je scherptediepte gaat van : +-0.35 tot +- 1.8 meter.

Groetjes

Skitch
                            ik blijf bijleren

Comment

Working...
                            X