Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Is die 200 mm eigenlijk met fatsoen uit de hand te schieten?
Of heb je daar perse een statief voor nodig?
Of maar verder uitkijken naar een lens met het zogenaamde : ''IS'' ?
Nikon D70s / Nikkor AF-S DX 18-70/3.5-4.5G IF ED,Nikkor AF 50/1.8 D,Nikon, Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik-D DG, SB-800 Speedlite , 2x Dane-Elec CompactFlash XTreme 512 Mb/44x / Canon Powershot A 510
Een 200 mm kan je gerust nog 'uit de hand bedienen' zoalng er voldoende licht is. 's avonds of binnen gaat een statief wel 'wreed handig' zijn...
sugar
"I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "
Dat is voor iedereen verschillend, maar normaal mag 200mm voor de meeste fotografen overdag niet echt een probleem zijn om er foto's mee te maken uit de hand.
De algemene regel is dat er bij 200mm een sluitertijd van 1/200sec hoort of korter om de kans op bewegingsonscherpte te beperken. Maar bij een digitale reflex met een cropfactor van 1,5x of 1,6x moet je dan 1/300sec of korter als regel houden.
Maar met mijn Sigma 70-200 f2,8 heb ik zelf meestal geen problemen om scherpe foto's te maken vanaf 1/125 sec (op 200mm) zonder statief, en als ik ergens tegen kan hangen dan is zelfs 1/60sec mogelijk . Bij mijn 150mm macro zit die limiet op 1/100sec, en bij de 100-400L IS is 1/60 nog net haalbaar op 400mm.
Maar dan mag ik de avond daarvoor niet teveel pinten gedronken hebben, want dan lukt dat niet .
Comment