Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focustest 17-40L

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Focustest 17-40L

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
    Bij de kitlens zit het focuspunt in elk geval op de juiste plaats, bij de 17-40 zit de scherpte bij beide foto's achter het scherpstelpunt. Er is dus wel ergens iets mis.

Neem eerst kontakt op met de leverancier (winkel) en spreek daarmee af wat er juist moet gebeuren. Het is mogelijk dat je camera samen met de lens opgestuurd moet worden om alles juist af te regelen....
    Als die kitlens goed focused dan ligt het volgens mijn logisch denken aan de 17-40L lens en niet aan de camera. Als je de camera gaat afstellen op die 17-40L lens, dan is de kitlens niet meer accuraat....
    Is het dan niet beter corne te contacteren, daar komt de lens van?

Mvg
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
      Als die kitlens goed focused dan ligt het volgens mijn logisch denken aan de 17-40L lens en niet aan de camera. Als je de camera gaat afstellen op die 17-40L lens, dan is de kitlens niet meer accuraat....
      Is het dan niet beter corne te contacteren, daar komt de lens van?

Mvg
      Bij calibreren worden normaliter de lenzen bijgesteld en niet de camera... Alleen in extreme gevallen wordt ook de cam aangepakt, maar dan zul je problemen hebben met alle lenzen....
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ik heb ooit mijn 28-75 getest, bij mij geeft deze op 75 geen enkel probleem. Maar naar 50 ... 28... krijg ik wel heel veel front focus. Ik heb deze test vooral gedaan omdat ik op 75mm problemen ondervond.. is dat dan normaal?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
          De scherpte zit achter het scherpstelpunt, het is dus back-focus.

@ Reservoir Dog:
          Heb je met de kitlens scherpere foto's, of heb je daarmee ook problemen?

En hou er bij de gewone foto's ook rekening mee dat f4 niet altijd genoeg scherptediepte geeft, zeker niet als de foto van dichtbij gemaakt wordt. In de meeste gevallen moet het diafragma wel verder dicht om genoeg scherptediepte te krijgen.
          idd foutje van mij

Comment

Volgens corne is dit binnen de marges bij canon, en als ik het beter wil zou ik camera en lens moeten laten calibreren...
            Of vinden jullie het te verwaarlozen, dat dit niet hoeft?
            Ruime marges bij canon

Mvg
            "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Ik dacht dat back of front focus te maken had met het feit dat de sensor niet juist is afgelijnd tov het oculair/focussensors en niets met de gebruikte lens te maken heeft. Het verschilt wel van lens tot lens, maar als je er last van hebt zou het een wederkerig probleem moeten zijn. Of dat is toch wat ik dacht gelezen te hebben.

Vroeger stond je film wat bol of krom van vocht of slecht filmtransport. Nu is het dit. Zelfde probleem, don't sweat it... zolang het niet de spuigaten uitloopt vreetje je kas alleen maar op...
              Ricoh Caplio GX100

http://www.flickr.com/photos/koenhufkens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
                ik heb ooit mijn 28-75 getest, bij mij geeft deze op 75 geen enkel probleem. Maar naar 50 ... 28... krijg ik wel heel veel front focus. Ik heb deze test vooral gedaan omdat ik op 75mm problemen ondervond.. is dat dan normaal?
                Een 20D zal altijd heel nauwkeurig op dezelfde manier scherpstellen.
                Ofwel is de scherpstelling goed ofwel verkeerd, maar de afwijking is altijd identiek.
                Dit kan je duidelijk zien in de voorbeeldfotos. Er is altijd (ongeveer) dezelfde hoeveelheid backfocus.

Bij een 10D en en een 300D is er veel meer variatie tijdens het scherpstellen.
                1 keer zal de scherpstelling perfect zijn, de volgende keer is er front focus en de volgende keer is er backfocus.

Omdat de DOF het kleinst is bij 75 mm zal dan een eventuele variatie het meest opvallen.

Jan.

Comment

Ik wil dit laten calibreren, want zoveel geld betalen en dan een afwijking vind ik onaanvaardbaar.

Ik vind ook dat iedereen zo moet reageren hoor, dan zal canon mischien iets doen aan zijn QC!

Ok, waar moet ik dit laten doen?

Mvg

Comment

Ik wil dit laten calibreren, want zoveel geld betalen en dan een afwijking vind ik onaanvaardbaar.

Ik vind ook dat iedereen zo moet reageren hoor, dan zal canon mischien iets doen aan zijn QC!

Ok, waar moet ik dit laten doen?

Mvg
                    Etbass, in Roosendaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                      Etbass, in Roosendaal.
                      Oei, heb daar al veel negatieve verhalen over gelezen....

Comment

Oei, heb daar al veel negatieve verhalen over gelezen....
                        Ach, ik ben er met men canon prullen meerdere keren geweest, en telkens prima geholpen. (1d met bad pixels, 10d met bad pixels, tiens, is die cmos dan toch zoo goed..) Mijn 10d met backfocus heeft Otto Knap direkt omgeruild, maar daar was het dan ook zeer fout mee.

Je zult het toch moeten doen, want deze backfocus zal je nooit een goed gevoel geven (ik had je nog gezegd, stop met testen, begin te fotograferen), maar helaas, pindakaas...

Comment

Ik kan nog steeds gebruik maken van niet goed geld terug garantie tot vrijdag....
                          Tja sorry iedereen maar ik neem dit serieus op hoor. Zoveel geld betalen en dan iets ervoor hebben waarmee ik niet 100% tevreden mee ben, terugsturen voor calibratie, maw zelf rijden naar roosendaal nadat ik naar kerkwijk heb gereden (corne) etc... Blijkbaar is het teveel gevraagd tegenwoordig dat als je iets koopt dat het goed werkt
                          Zelfs die kitlens die een zesde kost dan die 17-40 focust accurater, dit kan toch niet....
                          Anderen vinden die afwijking mischien doenbaar maar ik niet, ben pietje precies, dat is nu eenmaal mijn aard.

Mvg

Comment

Ik kan nog steeds gebruik maken van niet goed geld terug garantie tot vrijdag....
                            Tja sorry iedereen maar ik neem dit serieus op hoor. Zoveel geld betalen en dan iets ervoor hebben waarmee ik niet 100% tevreden mee ben, terugsturen voor calibratie, maw zelf rijden naar roosendaal nadat ik naar kerkwijk heb gereden (corne) etc... Blijkbaar is het teveel gevraagd tegenwoordig dat als je iets koopt dat het goed werkt
                            Zelfs die kitlens die een zesde kost dan die 17-40 focust accurater, dit kan toch niet....
                            Anderen vinden die afwijking mischien doenbaar maar ik niet, ben pietje precies, dat is nu eenmaal mijn aard.

Mvg
                            Maar dan moet je wel eerst zeker zijn dat het de lens is!!! het kan ook je camera zijn hoor. De kitlens is geen referentie, dat is zelfs geen usm lens.

Comment

Hm tja, beter beiden laten calibreren dan maar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                                Maar dan moet je wel eerst zeker zijn dat het de lens is!!! het kan ook je camera zijn hoor. De kitlens is geen referentie, dat is zelfs geen usm lens.
                                Wat kan die USM ermee te maken? Die USM is enkel een andere soort van aandrijving van de scherpstelling.
                                Waarom kan die kitlens in dit geval niet dienen als referentie? Daarmee is het wel exact...

In ieder geval, corné stelde voor om een andere 17-40 te testen.

Mvg

Comment

Working...
                                X