Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focustest 17-40L

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focustest 17-40L

Hallo iedereen,

Heb sinds gisteren een 17-40L, heb hem getest op gebied van front/backfocus.
    Heb enkel autolevels gedaan en geresized naar 50%.
    Jullie meningen worden ten zeerste geapprecieerd.
    Klik HIER

Mvg
    "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Re: Focustest 17-40L

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
    Hallo iedereen,

Heb sinds gisteren een 17-40L, heb hem getest op gebied van front/backfocus.
    Heb enkel autolevels gedaan en geresized naar 50%.
    Jullie meningen worden ten zeerste geapprecieerd.
    Klik HIER

Mvg
    Op voorwaarde dat je de test correct uitgevoerd hebt, tja dan zit je met backfocus. Het is dus wel zo, dat als je elke camera / lenskombinatie gaat uittesten, er veel dergelijke situaties aan het licht komen hoor. Van deze pure theoretische testen krijg je dikwijls meer een slecht gevoel dan het in werkelijkheid fout is.
    Heb je al een life test, wide open gedaan, probeer dat eens. Kans dat je deze kleine afwijking helemaal nooit ziet op een lens in dergelijke brandpuntsafstand.

Je had de test misschien nooit mogen doen...

Comment

Het scherpstelpunt zit tussen 2 en 6mm te ver naar achter volgens wat ik kan zien op de foto's.

Ik heb ook een keer zo'n testjes gedaan, en lenzen die bij gewone foto's helemaal open perfect presteren kwamen heel slecht uit die focustest (veel slechter dan wat ik hier zie).
      Mijn Sigma 70-200 gaf heel slechte resultaten, maar gisteren heb ik overduidelijk gezien dat die lens gewoon perfect werkt op f2,8 .
      Zo'n tests doe ik dus niet meer. Bij die tests zit je gewoonlijk foto's te maken op de minimum scherpstelafstand, en dan heeft elke lens wel wat problemen. Maak gewoon foto's, en controleer achteraf of het focuspunt wel juist zit.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

ik zou zeggen; een heel duidelijke front-focus.

Comment

Tss, ik dacht het ook al, zelfs met gewone fotos
          Wat als daar een 2.8 opstaat of een 1.4? Dan vergroot dat probleem nog!
          Wat moet ik doen? Straf hoor, zoveel geld uitgeven en dan zoiets tegen komen...
          Last edited by Reservoir_Dog; 2 mei 2005, 17:56.
          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
            ik zou zeggen; een heel duidelijke front-focus.
            De scherpte zit achter het scherpstelpunt, het is dus back-focus.

@ Reservoir Dog:
            Heb je met de kitlens scherpere foto's, of heb je daarmee ook problemen?

En hou er bij de gewone foto's ook rekening mee dat f4 niet altijd genoeg scherptediepte geeft, zeker niet als de foto van dichtbij gemaakt wordt. In de meeste gevallen moet het diafragma wel verder dicht om genoeg scherptediepte te krijgen.
            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
              De scherpte zit achter het scherpstelpunt, het is dus back-focus.

@ Reservoir Dog:
              Heb je met de kitlens scherpere foto's, of heb je daarmee ook problemen?

En hou er bij de gewone foto's ook rekening mee dat f4 niet altijd genoeg scherptediepte geeft, zeker niet als de foto van dichtbij gemaakt wordt. In de meeste gevallen moet het diafragma wel verder dicht om genoeg scherptediepte te krijgen.
              Had daarmee ook het "gevoel" dat het niet "spot on" was...
              Maar volgens de test wel.
              Morgen nog eens testen met echte foto's, kan je wat tips geven om dit correct te doen?

Kijk ook naar deze link om de kaart te "interpreteren" volgens de maker

Mvg
              Last edited by Reservoir_Dog; 2 mei 2005, 17:57.

Comment

Heumm,

Volgens mij is hier helemaal niet zoveel aan de hand hoor , ook niet niks natuurlijk .
                Maar heb je bijvoorbeeld met een gradenmeter gekeken of de lens juist 45 graden tegenover de test kaart staat , zoniet is de test gewoon waardeloos.

Groetjes Rudi

Comment

"This text should be perfectly in focus" is op alle fotos zo goed als in focus.

Ik weet niet of je meer mag verwachten van een f4 lens.

Met f2,8 lenzen wordt er een ander gedeelte van de centrale autofocus sensor gebruikt en kan het resultaat anders zijn.

Wel is het zo dat ik met mijn 10-22 f3,5-4,5 betere resultaten krijg.
                  En met de 85 1,8 is ook op 1,8 deze test geen probleem.

Jan.

Comment

voor het testen van real-life foto's kan je een rijtje AA-batterijen op tafel zetten.

Je maakt een (imaginaire) vierkant op tafel en daar zet je de batterijen in 1 diagonaal in. Zet ze niet te ver van elkaar (cm of 2-3). Hou het aantal batterijen oneven, dan kan je gemakkelijk om de middelste focussen straks ()

Zet je toestel dan met de lens op tafel (zelfde hoogte als de batt's) en focus op de middelste batterij. Bekijk je foto's achteraf op je PC.

Het gaat er hier niet zo zeer om, om te kijken of alle batterijen scherp afgebeeld staan (want dan zou er zeker een fout zitten als je f2.8 of f4 gebruikt) dan wel om te kijken of de batterij waarop je gefocused hebt wél scherp afgebeeld is en niet de volgende of de vorige in rij...

Veel succes...

Comment

Op voorwaarde dat je de test exact hebt uitgevoerd, en dan bedoel ik niet op een graadje meer of minder, heb je een probleempje.

Als ik jou was zou ik real life nog eens wat testen uitvoeren. Exact op de mm afstellen kan misschien wel, maar dan is de kans groot dat een andere lens weer niet helemaal exact in focus is.

Ik zelf heb een wat dubbel gevoel bij deze testen. Als je ze niet helemaal op de graad nauwkeurig uitvoert zeggen ze helemaal niets. Erger nog, je maakt je mogelijk zorgen over iets wat in de praktijk geen probleem is.

Overigens de marge die Canon hanteert is iets van 1 à 2 mm. Als je de kaart ook maar 1 graad verkeerd hebt kun je al makkelijk over deze waarden heen gaan.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Stop met die teste, get a life, en begin te fotograferen. Als je DAN nog fouten ziet, en geen user errors, kan je eventueel de testen doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
                          Stop met die teste, get a life, en begin te fotograferen. Als je DAN nog fouten ziet, en geen user errors, kan je eventueel de testen doen.
                          Volledig juist. Niet teveel testjes doen, foto's maken .

Die tests moet je pas doen als er echt problemen zijn. Ik had al geschreven dat ik dezelfde test ook had gedaan met de Sigma 70-200 f2,8. In die test kwam die lens er heel erg slecht uit.
                          Zaterdagavond heb ik die lens een hele tijd volledig open (f2,8 dus) gebruikt, en de resultaten waren gewoon perfect (ik twijfel zelfs of een Canon 70-200L echt veel beter zou zijn ).
                          BD0338BE

Comment

Ok, dat is waar, maar voor de zekerheid heb ik toch nog een test gepost, Focuspunt is de R

17-40 L
                            en dan de
                            KITlens

(klik op de lenzen)

Zo te zien is het de lens....

HIER
                            nog een link, scherpgestelt op het oog...

Wel een beetje verscherpt de laatste foto, getrokken met de 17-40.
                            En nu stop ik met testen, ben het beu aan het worden, wil gewone pics trekken.
                            Maar moet ik terug met die 17-40 of niet volgens jullie? Kitlens focused wel accurater...
                            Last edited by Reservoir_Dog; 2 mei 2005, 16:36.

Comment

Bij de kitlens zit het focuspunt in elk geval op de juiste plaats, bij de 17-40 zit de scherpte bij beide foto's achter het scherpstelpunt. Er is dus wel ergens iets mis.

Neem eerst kontakt op met de leverancier (winkel) en spreek daarmee af wat er juist moet gebeuren. Het is mogelijk dat je camera samen met de lens opgestuurd moet worden om alles juist af te regelen.

De kitlens zat wel op f5,6 en dan heb je ook meer scherptediepte.

Je krijgt er toch geen hoofdpijn van (Aspirine ).
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X