Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

converter, extra ruis ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• converter, extra ruis ?

Heb een vraag over converters.

Krijg je met een prosumer camera met optical zoom en een converter door de versterking van de converter meer ruis bij dezelfde iso stand en dezelfde lichtsterkte ?

Is er hierbij nog een verschil met een DSRL ?

Heb al antwoorden gezocht bij de forums maar kon niets hierover vinden, vandaar deze vraag.

groetjes
    Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

Re: converter, extra ruis ?

Een converter neemt extra licht weg ja,dus langere sluitingstijden, dus ja, meer ruis zou ik denken...

Comment

Er zal alleen meer ruis zijn als je de iso moet verhogen om de sluitertijd kort genoeg te houden. Met een converter is de maximum opening van het diafragma kleiner, en er is ook een kortere sluitertijd nodig omdat de lens langer wordt. En met de langere lens is het soms ook nodig om het diafragma verder dicht te zetten om genoeg scherptediepte te houden.
      Als er dan niet veel licht is zal de iso omhoog moeten en dan is er meer ruis (of je zal een statief moeten gebruiken).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bovendien vergroot een convertor het beeld. Daarbij worden ook de imperfecties van de lens vergroot. Dus ja, een convertor veroorzaakt meer problemen dan zonder.

Het blijft altijd een afweging tussen croppen of een convertor gebruiken.
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Een kwalitatieve tele of wideangle voor op een prosumer geeft GEEN lichtverlies tot gevolg... (vb. Olympus, Fuji, etc.). De kwalitatief mindere echter wel (genre Raynox, etc.)
          Qua ruis heeft dit ook geen rechtstreeks negatief gevolg. Dat kan wel een gevolg hebben als je door de langere brandpuntsafstand een hogere ISO moet nemen om de goede sluitertijd te behouden...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Bedankt voor de begrijpelijke uitleg.

Ik dacht namelijk om deze converter (zie link) te kopen, komt uit Japan, maar wel met 7 elementen in 5 groepen i.p.v.5 elementen in 3 groepen, zoals de Tcon 17, maar ga nu twijfelen.
            Of denken jullie over deze lens anders ?

Fuji S602z.......wel oud, maar altijd lekker

Comment

Het aantal elementen in hoeveel groepen doet niet ter zake; het is eerder 'welke elementen in welke groepen'? Hoe is de uiteindelijke kwaliteit ? Een Ferarri met 1 stuur en 4 wielen kan ietsje sneller dan een dafje, ook met 1 stuur en vier wielen.

Bekijk daarom de kwaliteit van een lens of converter, niet alleen de theoretische factor dat elk element in elke groep bepaalde interne reflecties en contrastverlies optreedt.

Comment

Ik heb hier de converter liggen voor op de Fuji van Fuji( 1,5 X ) en het is mij nog nooit opgevallen dat je meer ruis zou hebben.
                Wat ik wel weet is dat op volle zoom duidelijk te zien is dat ik geen vaste hand heb
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Working...
                X