Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS of niet...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IS of niet...

Ik ben al een week of 2 aan het dubben over welke allround lens ik me zou kopen.
    Ik heb de keuze ingekort tot:
    * Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
    * Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC

Beide hebben zo hun voor- een nadelen:
    * Canon: IS (wat f/3.5-5.6 goedmaakt), kost geen stukken van mensen
    * Sigma: nog een stuk goedkoper, meer macro en meer tele

De prijs achterwege gelaten moet ik dus IS afwegen tegen het zoombereik.
    Nu, IS is nog geen garantie voor een goeie foto, dus heb ik het wel echt nodig? Dan heb ik misschien beter de 10mm extra macro en 65mm extra tele...
    Heeft iemand een doorslaggevend argument voor 1 van beide

(Ik heb al eens een directe vergelijking tussen deze 2 lenzen gezocht op het net, maar mijn zoektocht was snel ten einde...)
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

Re: IS of niet...

met IS minder kans op bewegingsonscherpte en wat ik heb gelezen, komt de Sigma 18-200 tot 150 in werkelijkheid.(maar ik koop hem toch hoor).
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hallo,

Niet dat ik beide lenzen ken, maar als het geld geen (of toch minder) rol speeld: Koop dan de Canon maar!

mvg Sven

Comment

Spijtig dat er niet op al mijn Lenzen IS op IS !

Comment

De canon lens zal normaal toch een pak beter zijn dan de door u genoemde sigma , ik heb nog een tijdje de canon IS gehad en was daar best tevreden over .
          http://www.dullaert.net

Comment

ik denk ook dat het de canon wordt. Die IS lijkt me toch wel handig, vooral met mijn "bibberhandje" op +80mm
            ik heb eens wat zitten fotoshoppen wat het verschil 18-28mm geeft en dat valt nog best mee... En als't echt nodig is, kan ik nog steeds de kitlens terugschroeven. Eventueel zoek ik later nog eens een lichtsterkere macro.

Comment

klein vraagje tussendoor: bij topfoto staat er soms cashback -50 zoals bij deze, en bij 350d zit er dus een boekje waar deze lens weer -50 krijgt, is dat dan -100 of blijft het -50?.
              Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

denk wel dat je maar 1x de rebate van 50€ krijgt hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freeco
                  Die IS lijkt me toch wel handig, vooral met mijn "bibberhandje" op +80mm
                  Als je dat al van jezelf weet ga je beter voor de IS-lens denk ik, want die 18-200 is zeker niet lichtgevoelig te noemen en op 200mm x cropfactor heb je toch wel al een vaste hand nodig, dus denk ik niet dat je veel nut gaat hebben aan meer tele...
                  Bedenk wel dat die IS niet altijd van dienst kan zijn hé, hangt echt wel van de omstandigheden af. Ik heb die lens onlangs eens mogen uitproberen van blauwmutske en als je een macro wil nemen van een bloemeke en er is wat wind wel dan sta je daar met je IS
                  Maar op sommige momenten geeft dat inderdaad merkbaar verschil!

Comment

maar we hebben het wel over de bewegingsonscherpte veroorzaakt door de fotograaf dacht ik, niet van het te nemen onderwerp.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dat wou ik juist aanduiden ja, dat die IS enkel je eigen beweging wegneemt, en je daar dus niet altijd even veel nut van hebt, want zolang dat bloemetje staat te dansen in de wind ben je niks met die IS ... ook aan een statief heb je dan weinig besef ik nu plots

Comment

IS kan je toch uitzetten, dacht ik?
                        die 18-200 interesseerde me vooral voor de extra macro. De extra tele was gewoon handig meegenomen. Ik heb al een 100-300 voor als het echt nodig is...
                        Maar ik heb mijn besluit genomen: het wordt de 28-135. IS gaf de doorslag. Voor macro gebruik ik voorlopig wel de kitlens.

Comment

IS kan je inderdaad uitzetten, en bij de duurdere/nieuwere versies zelfs in 1 richting afzetten of volledig heb ik hier ergens gelezen ...

Comment

Als je een 28-135 IS USM wilt kopen test hem eerst goed
                            bekijk eerst thuis eventueel de foto`s eerst even op de computer.
                            Er schijnen redelijk veel te zijn die niet echt scherp zijn (back focus)
                            ik kan het weten ik heb er 1 gehad zonder te testen , geruild voor een andere , die had weer hetzelfde , de 3e was pas perfekt
                            En ik heb in diverse forums gelezen van andere gebruikers die er last van hadden.
                            Als je de IS niet nodig hebt kun je beter de 28-105 F3,5-4,5 USM (macro)kopen
                            die is altijd scherp, niet de nieuwere 28-105 F 4-5.6 die is veel slechter

Groetjes Bart

Comment

Ik veronderstel dat 'macro' hier telkens 'breedhoek' zou moeten zijn?

Voor de rest vraag ik mij af wat er nu van aan is dat een lens die in 2 versies bestaat (bvb een canon 70-200 ofzo, ik weet het niet meer juist) één met IS en één zonder dat die zonder in principe scherper was, ik hoorde daar een tijd geleden veel over, maar nu eigenlijk nooit meer...
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                              X