Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel - Nikon 50 mm/1.8 + tussenring of 60 mm/2.8 macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel - Nikon 50 mm/1.8 + tussenring of 60 mm/2.8 macro

Graag even het oordeel van kenners, goedkope oplossing of verder sparen ?

Beide Nikons staan overal vermeldt als klasse-objectieven.

Ik bezit een automatische tussenring van 25 mm. Naar mijn mening, als ik de 50 mm zou gebruiken met de tussenring, bekom ik dezelfde kwaliteit/werking als met
    het macro-objectief, een stop lichtverlies zal er zeker zijn. Hoe zit het met de afstand tot het objectief bij 1:1 / 1:2 ?

Lens zou ook gebruikt worden voor portretopnames, maar 70 % voor dichtbij.

De 50 mm is nu wel heel goedkoop, het macro-objectief kost een heel stuk meer. Een langere macro-brandpunt, 90 mm of 105 mm, komt voorlopig niet aan de orde.

Onderwerp is reeds veel besproken, wil alleen weten of die ene optie het, met kwaliteitsbehoud en gebruiksgemak, een stuk goedkoper maakt.
    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

Re: Twijfel - Nikon 50 mm/1.8 + tussenring of 60 mm/2.8 macro

Persoonlijk zou ik voor de nikon 60mm gaan (of sigma 50 of 105) als je voor 70% dichtbijfotografie gaat doen. Ook voor portretten kun je deze lens gebruiken... De tussenring kan je evt. ook gebruiken op het macro-objektief.
    Met een macroobjektief ben je veel flexibeler wat kadrering betreft als met een tussenring voor een 50mm, en het kijken door je zoeker is heel wat aangenamer.
    Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
      Persoonlijk zou ik voor de nikon 60mm gaan (of sigma 50 of 105) als je voor 70% dichtbijfotografie gaat doen. Ook voor portretten kun je deze lens gebruiken... De tussenring kan je evt. ook gebruiken op het macro-objektief.
      Met een macroobjektief ben je veel flexibeler wat kadrering betreft als met een tussenring voor een 50mm, en het kijken door je zoeker is heel wat aangenamer.
      absoluut mee eens, tussenring is een hulpmiddel, maar is lang niet vergelijkbaar met een echte macrolens

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Reactie is een beetje laat, maar bedankt met antwoord !
        Het wordt wel de 60 mm macro van Nikon, nog even doorsparen ...
        Je hebt dus de beide macro-lenzen van Nikon, 60 mm en 105 mm, kwalitatief is er dus geen verschil tussen beide ?

Comment

De 60mm heb ik nog steeds en de 105mm heb ik gehad.
          In de toekomst koop ik er weer eentje bij met een langer brandpunt. (doe het nu met een 80-400VR + 500D voorzetfilter)
          Kwalitatief zul je het verschil niet snel zien tussen de 60mm en de 105mm.
          Voor vergrotingen groter dan 1:1 heb je met je tussenring eerder wat aan de 60mm. Tevens kun je hem prima gebruiken als portretlens...
          Met een 105mm heb je iets meer afstand van je object wat bij insecten handig kan zijn (zo'n 4 cm) en bij flitslicht minder snel last van weerkaatsing
          Mijn Foto's

Comment

tussenringen met een D70, die werken toch niet meer automatisch?

geen lichtmeting?!
            een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

Comment

Er zijn tussenringen met contactpunten. bv die van soligor...
              gr. Edwin
              Mijn Foto's

Comment

Er zijn tussenringen met contactpunten. bv die van soligor...
                gr. Edwin
                Inderdaad, t ' is een tussenring 25 mm van Soligor, automatische lichtmeting + AF, maar autofocus heeft soms problemen,
                ik vind het handmatig scherpstellen een stuk gemakkelijker, maar dikwijls zijn de opnames toch niet scherp genoeg, men heeft niet veel spelingsruimte ...

Gekocht bij Kamera-Express - Nl, 59 euro + verzendingskosten.
                Correcte winkel om mee samen te werken !

Comment

Working...
                X