Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilters van B&W: vergelijking

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilters van B&W: vergelijking

Hallo,

Voor m'n nieuwe EF100-400 L lens zoek ik een polarisatiefilter. Ik gebruik de lens vnl voor vliegtuigen te trekken dus denk ik dat deze filter onmisbaar zal worden omwille van de blauwe luchten.

Nu heb ik is gekeken op de website van Foto Konijnenberg naar hun gamma van B&W filters. Waarom dit merk? Ik heb er al veel goeds over gehoord. Net zoals Hoya, maar dat hebben ze uit hun assortiment gehaald.

Ik weet zeer weinig af van zulke filters dus vraag ik me af, wat het verschil is tussen volgende filters. Alle diameter 77mm uiteraard.

B&W Top. Pola. Lin. MRC 77mm €69
    B&W Cir. Pola. 77mm €110
    B&W Slim Cir. Pola. 77mm €126
    B&W Cir. Pola. MRC 77mm €134
    B&W Slim cir. Pola MRC 77mm €142

Is het zo dat de duurste de beste is?
    Wat wil MRC zeggen?
    Waarom dit grote prijsverschil?
    Wat zou jij kopen?

Alvast hartelijk bedankt!

Re: Polarisatiefilters van B&W: vergelijking

mrc wil zeggen dat het meerder lagen heeft. meerdere coatings dus.
    nog betere beelden, nog minder kans voor stof om te blijven plakken, nog minder verstrooing.

de slims moet ge niet op die lens zetten.
    slims zijn dunner en worden gebrukt bij de groothoeken om vignettering tegen te gaan.

het verschil tussen liniair en circulair ken ik niet.
    dacht dat op digitale enkel circulair kon..., maar ben hier absoluut niet zeker van.

ik vind als ge zoveel geld geeft aan een lens da ge nie kunt besparen aan de filter.

ik zou dus de circulaire mrc pakken
    B&W Cir. Pola. MRC 77mm €134

Comment

Re: Polarisatiefilters van B&W: vergelijking

Oorspronkelijk geplaatst door immage
      het verschil tussen liniair en circulair ken ik niet.
      dacht dat op digitale enkel circulair kon..., maar ben hier absoluut niet zeker van.
      Een circulaire polarisatiefilter bestaat uit een lineaire, met daarachter een extra filtertje om het gepolariseerde beeld terug niet-lineair te maken. Men (= de verkopers) zegt altijd dat lineaire enkel werken op oudere camera's en dat je voor alle autofocus camera's (dus ook de meeste digitale) een duurdere circulare PL filter nodig hebt. Ik heb echter op mijn Nikon F-801 duizenden dia's gemaakt met lineaire polarisatiefilters en geen één mislukt (enfin toch niet omwille van de filter ).
      Ik zou (om zeker te zijn) ook de circulaire aanraden, slim hoeft niet, MRC coating mag altijd. By the way ik heb een Hoya gehad en die stond direkt vol krassen, B+W niet. Kris.

Comment

Working...
      X