Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 10-20EX DC

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 10-20EX DC

Eindelijk een prijs aangekondigd: http://geheugenkaart.be aan 648EURO
    Nu nog wachten op de PK vatting....
    PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Re: Sigma 10-20EX DC

Op de Duitse Sigma site is nog altijd geen "UVP" aangekondigd. Tot dan neem ik deze prijzen met een korrel zout.

Ik heb zo mijn redenen om te vermoeden dat de effektieve prijzen lager zullen liggen dan wat hier aangekondigd is:
    1) de 10-20 zou even duur zijn als de full-frame 12-24. Lijkt mij weinig waarschijnlijk gezien de 10-20 eenvoudiger is van opbouw. Kwa beeldhoek is dat eerder vergelijkbaar met de 15-30, en die kost minder
    2) de aangekondigde prijs is van geen kanten concurrentieel met de 12-24 van Tokina. Ik verwacht eerder een prijs in dezelfde grootteorde
    3) de 30/1.4 zou duurder zijn dan de 28/1.8. Zeer onwaarschijnlijk gezien de 30/1.4 een DC lens is met een zeer eenvoudige opbouw
    4) geheugenkaart.be had initieel een prijs van rond de 1300 Euro staan voor de 18-200. Ondertussen staat die aan 300 Euro

Ik vermoed dus dat de aangekondigde prijzen op geheugenkaart.be een veilige bovengrens zijn in afwachting dat de echte prijzen bekend worden.

Time will tell...
    JanR

Comment

Kan ik dan uit uw uitleg ook opmaken dat de 10-20 en de 15-30 dezelfde beelden zullen gaan geven (wat betreft hoeveel je op de foto krijgt) door de aangepaste versie? Omdat de ene voor een gecropte sensor voorzien is en de andere niet...

Klopt dat of zit ik dan helemaal mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Choclat-Moose
        Kan ik dan uit uw uitleg ook opmaken dat de 10-20 en de 15-30 dezelfde beelden zullen gaan geven (wat betreft hoeveel je op de foto krijgt) door de aangepaste versie? Omdat de ene voor een gecropte sensor voorzien is en de andere niet...

Klopt dat of zit ik dan helemaal mis?
        Een Sigma 10-20mm (DC) heeft een beeldhoek van 102.4°-63.8° op een APS formaat sensor. (1.5crop)
        Een Sigma 15-30mm (DG) heeft een beeldhoek van 110.5-71.6° op full frame.
        Omgerekend naar APS formaat wordt dat voor de 15-30 een "schamele" 83.3-47.9°.....

Op een APS formaat CCD geeft de 10-20 en de 15-30 dan toch een heel ander beeld. Toch nog wel veel breedhoek.
        Ter vergelijking : een 500mm tele geeft in full frame een beeldhoek ven 5°.
        Een 200mm heeft 12.3° in full frame.

Ter

Groetjes

Skitch
        Last edited by Skitch; 17 april 2005, 22:32.
        " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

De beeldhoeken die Sigma opgeeft voor hun DC lenzen zijn blijkbaar die die bereikt worden met de 1,7x crop sensor van hun eigen camera's.

Voor Nikon en Canon cameras zullen de beeldhoeken dus iets breder zijn.

En dus ja, een 10-20 op een 1,5x crop camera (Nikon, Fuji, Minolta, Pentax) zal eenzelfde beeld(hoek) geven als een 15-30 op een filmcamera.

En het is de maximale beeldhoek die voor een groot deel de complexiteit (en dus de prijs) van een objectief bepaalt. Vandaar mijn veronderstelling dat de 15-30 en 10-20 vergelijkbare prijzen zouden moeten hebben.
          JanR

Comment

Working...
          X