Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil analoge lens en digitale lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil analoge lens en digitale lens

Geachte forumleden,

Gisteren ben ik aan de gang geweest voor de aanschaf van een Canon 300D of een 350. Er zijn namelijk verschillende interessante aanbiedingen.

Een der verkopers noemde dat de prijs afhankelijk is van een digitale of een analoge lens. Hij legde mij uit dat de kwaliteit van een digitale lens beter is dan een analoge. Hij gaf ook aan dat een digitale twee maal beter is dan een analoge qua kwaliteit en beeldscherpte.

Tja, voor mij is digitaal '1' en '0'. En een lens is een lens, dacht ik.

Wie kan mij het verschil nu eens uitleggen?

Alvast bedankt.

Groeten

Olav

p.s. de lens was een 18-50 (zou digitaal zijn) of een 35-80 (zou analoog zijn), beide van Canon

Re: Verschil analoge lens en digitale lens

Ik weet dat de verschillende producenten van digitale camera's ook speciale digitale lenzen hebben uitgebracht op de markt. Lens is uiteraard niet echt digitaal, maar als ik me niet vergis is deze lens gewoon aangepast voor een digital chip (cmos) terwijl de analoge lens vooral bedoeld zijn voor 35mm film.

Mvg

Comment

ik denk da uwe verkoper zijne stoch van digitale lenzen hoger stond dan zijne analoge stock.

het enige verschil is zoals snarfie zegt; aangepast aan ccd of niet.

maar er is zeker geen verschil in kwaliteit en scherpte.

Comment

Er zijn verschillende aanduidingen voor lenzen die aangepast zijn voor digitaal.
        Enerzijds moet je zowieso weten dat elke analoge lens ook voor digitale DSLR's gebruikt kunnen worden (als ze de juiste vatting hebben natuurlijk ).

De eerste mogelijke aanpassing, en ook de meest in het oog springende, is de aanpassing van de lens aan de grootte van het beeldvlak. De meeste DSLR's hebben een beeldvlak (in dit geval de sensor) dat kleiner is dan het beeldvlak van een analoge SLR (het filmke dus). Daardoor wordt het mogelijk om de lens lichter en kleiner te maken omdat je het "overtollige" glas van een FF-lens (full-frame, in dit geval dus voor 35mm) niet hoeft te voorzien. En de lens wordt dan nog eens goedkoper... Bij Canon hebben ze daarvoor zelfs een aangepaste vatting uitgebracht: EF-S. Daarop kunnen alle EF-lenzen, maar ook de EF-S.
        Deze aangepaste lenzen kunnen ook een nadeel meebrengen als je ooit de overstap zou maken naar FF, want daar werken die EF-S lenzen niet meer op...

De tweede mogelijke aanpassing zit hem in de opbouw van de verschillende lenzen binnen het objectief en de coatings van die lenzen... Digitaal is wat vatbaarder voor een aantal fenomenen met licht. Veel lenzen (in canontaal zowel EF als EF-S vatting) worden nu aangepast zodat die nog beter geschikt zijn voor digitaal. De third-party fabrikanten zitten wat mij betreft het verst daarin: Sigma heeft onlangs een flink aantal lenzen op deze manier aangepast...

Is nu een lens specifiek voor digitaal beter dan een lens voor analoog: wat mij betreft NEEN. Het kan voordelen hebben (lichter, goedkoper, ...), maar beeldkwaliteit blijft belangrijk en er zijn nog niet echte supertoppers bij de speciale digitale lenzen (en dan heb ik het enkel over deze met een aangepaste vatting...).

Wat anderzijds wel belangrijk is: digitaal stelt veel hogere eisen aan de lens, dan analoog qua onderscheidend vermogen... Zo zie je dat een aantal goede lenzen van vroeger absoluut niet meer die kwaliteit leveren op cams zoals de 1DsII en de Nikon tegenhangers...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Regel 1: altijd oppassen met "verkoperspraat"

Waarom zou een digitale lens beter zijn ?, omdat ze nieuw is, een digitale lens is in feite onbestaande, we spreken hier over lenzen die aangepast zijn om te gebruiken op digitale body's met een sensor van APS size dus cropfactor 1.5 of 1.6. De lenzen zijn lichter (minder glas) en hebben een kleinere beeldcirkel aangepast aan de sensor, en vandaar ook niet meer bruikbaar op Full frame body's zowel digitaal als analoog, en ook niet op de 1.3 sensoren zoals die er zijn bij de 1D reeks van Canon. Dus in sommge gevallen een groter nadeel dan voordeel. In sommige gevallen zou de optiek een andere coating gekregen hebben om de "interne" reflecties tegen te gaan, dit zijn dus reflecties op de sensor die uiteraard een ander oppervlak heeft dan de emulsie van een film.

Voordeel van de klassieke analoge lenzen, en dus geschikt op een Full Frame en op alle andere sensoren die dus evengroot of kleiner mogen zijn, bij een digitaal toestel met cropfactor gebruik je het middenste deel van de beeldcirkel en heb je het beste van je lens in gebruik.

Wegens de uitwisselbaarheid tussen de body's van analoge lenzen zal ik noot een digitale lens aanbevelen, maar ben nog steeds de mening toegedaan dat een goede optiek van lenzen geschikt voor kleinbeeld en dus full frame te verkiezen is boven de digitale lenzen.

My2cents
          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olav
            Een der verkopers noemde dat de prijs afhankelijk is van een digitale of een analoge lens. Hij legde mij uit dat de kwaliteit van een digitale lens beter is dan een analoge. Hij gaf ook aan dat een digitale twee maal beter is dan een analoge qua kwaliteit en beeldscherpte.
            lach ik me bijna aan breuk!
            Mogen wij vragen naar welke winkel je geweest bent? De verkoper in kwestie bakt er in elk geval niets van hoor!

Comment

Wie het was ben ik even kwijt. Ik heb gisteren diverse bedrijven gebeld. Maar dit verhaal bleef mij het meeste hangen. En gezien ik nauwelijks verstand heb van digitale fotografie....

Wel van digitale treinen overigens. Maar da's een ander onderwerp.

Overigens ben ik ooit verkoper geweest van fotoapparatuur, maar dat was het tijdperk dat ik zelfs nog super-8 camera's verkocht met en zonder geluid. Lang geleden dus.

Tja, veel veranderd sinsdien. Ik heb nog steeds een Canon van 33 jaar. Prachtige plaatjes hoor. Maar het wordt tijd voor iets nieuws.

Vandaar.

Alvast bedankt voor de reacties zover. Ik hou dit draadje in de gaten.

Groeten

Olav

Comment

Ik sluit mij volledig aan bij de heldere uitleg van CooMa en DigiPics357. Nog even het volgende ter aanvulling.

Sigma onderscheidt "DC" en "DG" lens series.

Van de "DC" zou ik dus idd. ook afblijven. Ze zijn wel goedkoper, maar ze zijn van het type dat is toegespitst op de huidige kleinere sensoren. Dus onbruikbaar voor film.

De "DG" lenzen daarentegen zijn optisch geoptimaliseerd voor digitale beeldvorming (correctie voor distortie en aberratie), maar kunnen zowel voor digitaal, APS en 35mm film SLR's gebruikt worden. Het zijn dus nog steeds "full-frame" objectieven. De "DG" lenzen zijn altijd in "EX" uitvoering/kwaliteit en dus wel duurder dan de "gewone".

Indien camerafabrikanten in de (nabije) toekomst besluiten hun sensoren te vergroten, dan zit je nog steeds goed met "DG", maar kan je de "DC" er niet op gebruiken zonder vignettering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                  Regel 1: altijd oppassen met "verkoperspraat"

Waarom zou een digitale lens beter zijn ?, omdat ze nieuw is, een digitale lens is in feite onbestaande, we spreken hier over lenzen die aangepast zijn om te gebruiken op digitale body's met een sensor van APS size dus cropfactor 1.5 of 1.6. De lenzen zijn lichter (minder glas) en hebben een kleinere beeldcirkel aangepast aan de sensor, en vandaar ook niet meer bruikbaar op Full frame body's zowel digitaal als analoog, en ook niet op de 1.3 sensoren zoals die er zijn bij de 1D reeks van Canon. Dus in sommge gevallen een groter nadeel dan voordeel. In sommige gevallen zou de optiek een andere coating gekregen hebben om de "interne" reflecties tegen te gaan, dit zijn dus reflecties op de sensor die uiteraard een ander oppervlak heeft dan de emulsie van een film.

Voordeel van de klassieke analoge lenzen, en dus geschikt op een Full Frame en op alle andere sensoren die dus evengroot of kleiner mogen zijn, bij een digitaal toestel met cropfactor gebruik je het middenste deel van de beeldcirkel en heb je het beste van je lens in gebruik.

Wegens de uitwisselbaarheid tussen de body's van analoge lenzen zal ik noot een digitale lens aanbevelen, maar ben nog steeds de mening toegedaan dat een goede optiek van lenzen geschikt voor kleinbeeld en dus full frame te verkiezen is boven de digitale lenzen.

My2cents
                  MVG, Jeff
                  Op 5 april heb ik een vraagje gesteld aan je via PM.
                  Geen zin om te antwoorden ofzo?
                  Mvg
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog
                    Op 5 april heb ik een vraagje gesteld aan je via PM.
                    Geen zin om te antwoorden ofzo?
                    Mvg
                    Mmmm ....., het kan zijn dat ik ne slechten dag had of zo, is antwoorden dan verplicht? Na deze reactie zou ik maar niet veel antwoorden meer verwachten.

MVG, Jeff
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                      Mmmm ....., het kan zijn dat ik ne slechten dag had of zo, is antwoorden dan verplicht? Na deze reactie zou ik maar niet veel antwoorden meer verwachten.

MVG, Jeff
                      Deed ik al niet meer, zoals ik zei, de pm was van 5 april.
                      Maar ja, nu weet ik van iets he, van u moet ik niks verwachten, zoals u mijn vermoeden doet bevestigen nu.

Antwoorden is IDD niet verplicht, het getuigt alleen maar een beetje van elementaire beleefdheid.
                      Voila i rest my case
                      Mvg
                      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Working...
                      X