Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d100 tussenlens voor het koppelen met de balginstelapparaat PB-6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d100 tussenlens voor het koppelen met de balginstelapparaat PB-6

Hallo
    Ik heb me net een 2 hands balginstelapparaat PB-6 van nikon gekocht.
    Deze wil ik gaan gebruiken op mijn nikon D-100 met de AF Zoom-Micro 70-180 f/4.5-5.6D.

Ik heb nog nooit met een balginstelapparaat gewerkt en het leek me een uitdaging om het eens te proberen.

Mijn vraag is nu :
    Wat kan ik het beste gebruiken om de camera aan deze PB-6 te koppelen?

MVGR
    Twan Peeters

Re: d100 tussenlens voor het koppelen met de balginstelapparaat PB-6

bestaan daar geen stukken voor?

nuja, dat antwoord weet ik niet, ik wou enkel toevoegen dat je bij een balg vaak moet overbelichten omdat er licht verloren gaat in de balg. Ken de formule wel bij een technische camera, ik weet niet als dat hier hetzelfde is

Comment

Als je het licht door de camera meet moet je niet overbelichten hé
      anders is de formule: (balguitrek/brandpuntsafstand lens)kwadraat
      Last edited by mediafotograaf; 7 april 2005, 10:35.

Comment

Hi, zelf gebruik ik regelmatig een novoflex balg op m'n Dslr.
        Als tussenstuk gebruik ik een smalle tussenring (merk maakt niet uit) om hem passend te maken...
        De 70-180 lijkt me niet de ideale lens voor op een balg. Wil je hem toch gebruiken, zet hem dan op 70mm om toch nog wat vergroting te krijgen.
        Iets meer groothoek op een balg geeft een grotere vergroting danwel meer licht omdat je de balg niet helemaal uit hoeft te vouwen...

Edwin
        Mijn Foto's

Comment

Ik heb ook een Nikon balg, en een body past daar toch direkt op? Ik heb hem alleen nog analoog gebruikt - handig, mijn F-801 meet gewoon het licht, niks geen berekeningen of zo.
          Wat ook perfect werkt is TTL flitsen (je hebt dan wel zo'n SC-17 kabeltje nodig normaal gezien).
          Ik zal binnenkort mijn Fuji S2 er eens op proberen ;-) Zou ongeveer zoals je D100 moeten zijn qua werking.
          Qua lens hoef je er helemaal geen macro op te zetten. Ik denk dat een vaste brandpunt het beste is, lichtsterk zodat je nog iets kan ziet door de zoeker (!!!). Ikzelf heb gewerkt met de 50mm en de 24mm (voor sterkere vergrotingen). Het is ideaal als je die lenzen er omgekeerd opzet (dus met de bajonet naar het onderwerp gekeerd). Dit kan je met een speciale tussenring, ik ken het typenummer niet vanbuiten. Alleszins, die heeft langs de ene kant een bajonetvatting en langs de andere kant een filterdraad (de mijne is 52mm).
          Succes!
          Kris

Dit is een stukje van een ficus blad (OK mijne ficus had dorst ) Met de balg en tegengeflitst (door het blad).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door smartpics
            Hi, zelf gebruik ik regelmatig een novoflex balg op m'n Dslr.
            Als tussenstuk gebruik ik een smalle tussenring (merk maakt niet uit) om hem passend te maken...
            De 70-180 lijkt me niet de ideale lens voor op een balg. Wil je hem toch gebruiken, zet hem dan op 70mm om toch nog wat vergroting te krijgen.
            Iets meer groothoek op een balg geeft een grotere vergroting danwel meer licht omdat je de balg niet helemaal uit hoeft te vouwen...

Edwin

Bedankt.

Zal het eens doorlezen.

NVGR
            Twan

Comment

om de lens reverse te monteren heb je een br-2a nodig dacht ik, heeft een body vatting en een filtermaat 52mm

Comment

Working...
              X