Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens

Hi,

Zoals ik al eerder gemeld heb ben ik net in het bezit van een Canon EOS 300d.
    Ik heb hierbij een 18-55 lens bij gekregen.

Nu heb ik al gelezen en ook zelf onder vonden dat deze lens een best grote hoek heeft. Ik wil er dus nog een lens bij hebben voor "normale" foto's te kunnen maken met een minder grote hoek als me huidige lens.

Ik ben al een tijdje aan het lezen wat nu het beste is maar van al die verschillende soorten lenzen en ruime adviezen begint het me zo langzamerhand voor me ogen te duizelen.

Wie kan me een goed advies geven.
    Mijn mijn Website

Re: Welke lens

misschien beter van dit in het objectieven gedeelte van het forum te posten ?
    Canon EOS 300D + Canon EF-S 18-55 + Sigma 70-300 + Sigma 'Bigma' 50-500 EX APO RF HSM

Comment

Excuus,

Jij heb gelijk in het verkeerde forum gepost.
      Ik weet zeker dat een moderator dit verhelpen gaat
      Mijn mijn Website

Comment

Ongetwijfeld gaat een mod dat verhelpen

Wat zijn je plannen met de lens Moet'ie lichtsterk zijn, budget Als je wat meer info geeft kunnen we meedenken
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Even mijn visie.

- je hebt de lens er bij Gekocht zeker niet gekregen.
          - Met deze lens kan je normale foto's nemen, een bereik van 18 to 55 mm x 1.6 wegens de crop is een all-round objectief.

- De kitlens is goed, maar geen topper, kan moeilijk voor die prijs.
          - Ben je bereid voor kwaliteit te gaan en daarvoor de nodige Euro's op tafel te leggen?
          - Indien het antwoord "Nee" is , blijf waar je bent.
          - Indien het antwoord "JA" is, verkoop dan je 18-55 en koop het volgende lenzen pakket voor een hoge kwaliteit gecombineerd met een hoge lichtsterkte.

- Groothoek zoom : Canon 17-40 mm F4 L USM
          - All-Round lens : de 28-70 F2.8 L USM (maar die ga je tweedehands moeten kopen) wordt niet meer gemaakt, de opvolger: 24-70 mm F2.8 L USM
          - Tele Zoom : 70-200 F2.8 L USM

Als Extra: De extender 1.4 voor op de 70-200 dit geeft je een bereik van 17mm tot 280 mm met een minimale lichtsterkte van F4 over het ganse bereik van 17 tot 280 mm en de best haalbare kwaliteit. Met op de meest gangbare brandpunten een lichtsterkte van F2.8 en L kwaliteit.

Deze lenzen-set zal duur zijn , ik weet het , maar is een investering voor de toekomst, en kan dienen op iedere EOS body, zowel digitaal als annaloog van Full Frame tot 1.6 crop.

My2cents

MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Alles hangt natuurlijk af van je budget en je doelen voor die lenzen. Als je enkel een lens wil met wat langer bereik zijn er drie Canon lenzen om aan te raden:

- Canon 70-200 mm f4L: zeker de beste, scherp, mooie kleurweergave, stevig gebouwd, maar vrij duur. En het witte kleurtje ervan zal je wel doen opvallen. Toch zou ik deze aanraden, je kan gewoon geen betere telelenzen kopen dan Canon "L" telelenzen.

- Canon Canon EF 75-300/4.0-5.6 IS: groter bereik en IS, maar niet zo'n mooie beeldweergave als de vorige. Ook iets goedkoper.

- dezelfde 75-300 maar dan zonder IS: vnl. gewoon goedkoper.

Sigma en Tamron zullen zeker goede lenzen hebben binnen dit bereik, maar van hen ken ik niet zoveel. Iemand anders zal je er dus bij moeten helpen.

Als je echt je volledige set wil upgraden zijn er ook verschillende opties, afhankelijk van je budget.

De set die Digipics heeft gepost is zeer goed als je veel geld hebt, en ik zou hem ook aanraden. Als geld echt geen probleem is zou ik ook kijken om de 17-40 te vervangen door de Canon 10-22 mm of Tokina 12-24 mm. Dat geeft minder overlapping met de 24-70 f2.8L en geeft je de kans om echt wijd te gaan. Dit is natuurlijk alleen nuttig als je nog wijder wil gaan dan je nu kan met je 18-55.

Als het budget iets kleiner is zou ik aanraden de 28-70 (of 24-70) te vervangen door een 50 mm 1.8 prime. Minder veelzijdig, maar het vult het gat tussen de 17-40 en 70-200 toch goed. Bovendien is de 50 sneller en meer dan tien keer goedkoper. Ik zou dan ook de 70-200 f2.8L vervangen door de goedkopere en lichtere f4L versie. De 17-40 f4L zou ik zeker in die set laten zitten.

Dat geeft je dan deze kit:

- 17-40 mm f4L (ongeveer 700 Euro)
            - 50 mm f1.8 (ongeveer 100 Euro)
            - 70-200 mm f4L (ongeveer 600 Euro)

Dit geeft je bijna evenveel flexibiliteit, maar is een stuk goedkoper (nog altijd vrij duur hoor: +/- 1.400 Euro nieuw)

Als je toch een zoomlens wilt tussen de 17-40 en 70-200 kan ik ook de Tamron 28-75 f2.8 aanraden. 95% van de kwaliteit van de 24-70 f2.8L tegen 1/4 de van de prijs.

Als dit nog veel te duur is en je toch een groter bereik wil zou ik de sigma 18-125/3.5-5.6 DC aanraden samen met de Canon 50 mm 1.8. Deze kit geeft je een groot bereik (28-200 mm equivalent) en goede mogelijkheden voor portretten en om binnen te fotograferen dankzij de 50 mm 1.8. Deze set kan je hebben voor +/- 400 à 450 Euro.

Als je nog tot hier bent geraakt zonder in slaap te vallen () zou ik je aanraden om sowieso die 50 mm 1.8 te kopen. De kwaliteit ervan is *zo* goed, en de prijs zo laag dat het eigenlijk gewoonweg niet verantwoord is er geen te hebben als Canon bezitter.

Amai, dat is langer geworden dan ik dacht. Ik hoop dat het je wat op weg zet.
            Last edited by Geert1845; 6 april 2005, 14:19.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flame
              Excuus,

Jij heb gelijk in het verkeerde forum gepost.
              Ik weet zeker dat een moderator dit verhelpen gaat
              Voila verplaatst

Comment

Bedankt voor de adviezen. (ik heb weer wat te lezen op inet).

Om nu te zeggen wat ik precies wil is voor een beginnende dslr fotograaf erg moeilijk.
                Mijn kennis van al die soorten lenzen en mogelijkheden is nog heel weinig.
                Al hoewel je door veel te lezen op dit forum en op andere plekken op het internet steeds wijzer wordt.

ik heb een 3 tal hobby's en daar wil ik graag foto's van gaan maken.

* Vakanties
                * Voetbal wedstrijden
                * Circuit foto's op Assen en zandvoort van motoren.

Me budget, dat is een kwestie van sparen.
                Ik heb me vriendin zover dat ik voor me verjaardag +/- 700 Euro mag uitgeven aan me camera als kado.

Verder zal ik alles in stappen moeten doen. Ik neem aan dat er meerdere op deze manier begonnen zijn.
                Last edited by flame; 6 april 2005, 21:41.
                Mijn mijn Website

Comment

Voor circuitfoto's op Zolder heb ik een keer de Canon 100-400L IS gebruikt, en op de motorcross vorig weekend heb ik de Sigma 70-200 f2,8 gebruikt. Ik had eerst een Canon 75-300 (die is niet aan te raden ) maar op Zolder was die 300mm toch iets te kort.
                  (Als je zo'n vestje krijgt waardoor je overal mag komen, dan kom je toe met een kortere lens .)
                  Welke lens het best geschikt is voor voetbal dat weet ik niet, maar ik denk dat daar wel een lichtsterke lens voor nodig is.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Hi,

Ik heb voorlopig even een goedkopere tussen tussentijdse lens gekocht.
                    Ik wou toch heel graag as. zondag in de arena iets meer zoom hebben.

Ik heb nu even gekozen voor een Sigma 55-200 lens.
                    Ik heb voor deze lens 175 euro betaald.

Ik heb van me fotografie zaak de garantie gekregen dat als ik hem binnen het half jaar weer inruil voor een andere lens hun hem terug nemen voor 135 euro.

Dan heb ik toch voor 40 euro plezier gehad en weer een ervaring rijker om duidelijk voor me zelf te kunnen bepalen wat een goede lens voor me is.

Heeft iemand nog positieve en negatieve ervaringen met deze lens.
                    Mijn mijn Website

Comment

Flame, dat is een hele goede deal. Zo kan je er heel goedkoop achter komen waar je interesses liggen qua onderwerpen en welk zoombereik en lichtsterkte je echt nodig hebt.

Natuurlijk is er een hele lijst nadelen op te noemen van zo'n goedkoop lensje, maar dat is niet relevant. Schiet er lekker op los en ontdek zelf op welke gebieden de lens ze evt. tekort doet op langere termijn.
                      Gijs
                      Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Working...
                      X