Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm of 180mm MACRO

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

Oorspronkelijk geplaatst door Roth-Mastwq
    Mooie platen
    Wat voor flitser gebruik jij? - schiet je met AF?
    Meestal zonder flits & meestal MF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
      Meestal zonder flits & meestal MF.
      Oke - bedankt voor de inf
      Roth-Mastwq

Comment

o o o
        en ik ben toch zo content met mijn 150mm want die is 1/3 compacter en weegt ook een stuk minder.
        Maarja, de 180 heb ik ook fantastische foto's mee gemaakt.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

De 180 is wel moeilijk leverbaar.....nu al 3 weken aan het wachten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
            De 180 is wel moeilijk leverbaar.....nu al 3 weken aan het wachten

Ik zie hier niemand over Canon macro's praten?
            Zijn de sigma's zoveel beter? Of is het gewoon door de prijs?

Ik zelf zou de mpe 65mm willen. Niet zo zeer voor de 5x maar wel voor 2x.
            Soms vind ik 1x te weinig. Maar de kleine viewfinder van mijn 350d schrikt me af. En op 5x zal je wel een dure macro flits nodig hebben want lang belichten op f22 is moeilijk met de wind.
            Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
              Ik zie hier niemand over Canon macro's praten?
              Zijn de sigma's zoveel beter? Of is het gewoon door de prijs?
              Dat wil ik ook wel weten waarom geen 100mm van Canon? Alleen voor de mm's?

Ik las dat iemand na 3 jaar een nieuwe lens kon kopen omdat die niet meer goed werkte - dit was een Sigma.

- Hoelang hebben jullie al jullie Sigma's?
              Roth-Mastwq

Comment

Dat wil ik ook wel weten waarom geen 100mm van Canon? Alleen voor de mm's?

Ik las dat iemand na 3 jaar een nieuwe lens kon kopen omdat die niet meer goed werkte - dit was een Sigma.

- Hoelang hebben jullie al jullie Sigma's?
                Omdat 100mm véél te kort is voor mij en omdat de Canon 180mm macro veel te duur is.

Comment

Alleen omdat je aan insecten doet? Ik heb mensen gesproken die schieten met de Tamron 90mm en die schieten helemooie insecten platen hoor en he dat is zelfs weer 10mm minder
                  Roth-Mastwq

Comment

Alleen omdat je aan insecten doet? Ik heb mensen gesproken die schieten met de Tamron 90mm en die schieten helemooie insecten platen hoor en he dat is zelfs weer 10mm minder
                    Ik doe niet alleen insecten hoor : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

De reden van een 180mm is best omschreven hier : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html
                    en hier : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html (doorscrollen naar macro)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                      Ik doe niet alleen insecten hoor : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

De reden van een 180mm is best omschreven hier : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html
                      en hier : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html (doorscrollen naar macro)
                      Maar heeft canon geen 'extension' tubes? Ik vind niets op hun site.
                      Olympus has zo'n auto extension tube die van 65m tot 115mm ging.
                      Daardoor ging je naar 12x maximum met bepaalde lenzen.

Of ringen? Ik dacht die voor canon gezien te hebben.
                      Edit: http://hulubei.net/tudor/photography...-Tube-EF25.jpg
                      Waarom vind ik die niet terug op de website? En ook zo weinig info?
                      http://www.redremote.co.uk/electricstuff/extube.html sommige mensen gaan VER!
                      edit2: http://home.wanadoo.nl/erwin.harkink...EOSLenses.html
                      Er zijn extension sets van Kenko/Soligor. Deze zijn minder van kwaliteit maar goedkoper. Een 50mm zou met zo'n set van 1:0.46 naar 1.36:1 gaan!
                      Maar werken die ringen ook goed op de Sigma's?

Want zoals ik zei zou ik liefst naar 2x gaan ipv 1x.
                      Of is de mpe 65mm dan de enige oplossing?
                      Last edited by multipasser; 11 maart 2006, 15:38.
                      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Ik heb de canon 100mm en ben daar erg blij mee.
                        Ik vind het echt niet te kort, heel veel beestjes blijven gewoon zitten.
                        Met 68mm extensiontubes, een heel setje soligors, krijg je 2:1.
                        Ik ga zelf niet verder dan 3:1, dat is net mooi voor mieren.

3:1 Berijk ik door een omgekeerde 50mm op de 100mm te schroeven.
                        Maar ook de 85/1.8 + omgekeerde 35/2 is een hele goede combinatie, zelfs nog ietsje beter naar mijn gevoel, hoger contrast en scherper.

De werkafstand bij 3:1 is wel erg klein, amper 5cm.
                        Grotere werkafstand bij die vergroting wil ik ook niet, je vind dan amper je miertje terug.
                        Ik heb het wel eens geprobeert met een 2x converter+36 extensiontube+ 100mm, werkafstand 15cm maar echt niet te doen.
                        Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                        EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                          Maar heeft canon geen 'extension' tubes?

Want zoals ik zei zou ik liefst naar 2x gaan ipv 1x.
                          Of is de mpe 65mm dan de enige oplossing?
                          Extension tubes kosten u heel veel licht en zijn enkel effectief bij korte brandpuntsafstanden want de extra vergroting is gelijk aan de extension / brandpuntsafstand. Zo zal een 25mm extension op een 100mm lens slechts 1/4 extravergroting opleveren. De werkafstand wordt ook heel kort. Ik heb een Novoflex autobellows die op EOS werkt maar gebruik die zelden of nooit.

De snelste manier, ook wel ten koste van licht, om tot 2x te geraken is gebruik maken van een 2x converter. Een omgekeerde lens er op is naturlijk ook een optie. Zorg dan wel dat die voorzetlens van goede kwaliteit is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                            Ik heb de canon 100mm en ben daar erg blij mee.
                            Ik vind het echt niet te kort, heel veel beestjes blijven gewoon zitten.
                            Goed, maar met een langere lens zullen ze nóg beter blijven zitten. Ik heb een 100mm en een 180mm en geloof me, die 100mm wordt amper nog gebruikt.

Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                            De werkafstand bij 3:1 is wel erg klein, amper 5cm.
                            Grotere werkafstand bij die vergroting wil ik ook niet, je vind dan amper je miertje terug.
                            Hier ga je een beetje in de mist. Vergroting is vergroting, onafhankelijk van werkafstand.

Comment

Ik bedoel dat als ik de 85+35 gebruik ik een werkafstand heb van 5cm.
                              Dat is prima te doen, niet te dichtbij maar ook niet te ver.

Ik kan ook 3:1 halen als ik een 2xconverter+36ext.t.+100mm doe.
                              Dan is de werkafstand dus 15cm bij dezelfde vergroting.
                              Dat is dus echt niet te doen, veels te ver weg, bovendien wordt het dan erg donker in de zoeker en is de kwalteit een stuk minder.

Grotere werkafstand is niet altijd handig dus, vooral bij 3:1, je vind het beestje bijna niet meer terug.
                              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Waarom spreekt niemand over de 65mm MPE?
                                Ze is 'duur' maar je krijgt wel een goede en ZEER scherpe macro lens.
                                Daarom moet je niet altijd die 5x gebruiken. Maar om ze eventueel bij te hebben is toch leuk?

Heeft iemand deze lens?

Comment

Working...
                                X