Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
o o o
en ik ben toch zo content met mijn 150mm want die is 1/3 compacter en weegt ook een stuk minder.
Maarja, de 180 heb ik ook fantastische foto's mee gemaakt.
De 180 is wel moeilijk leverbaar.....nu al 3 weken aan het wachten
Ik zie hier niemand over Canon macro's praten?
Zijn de sigma's zoveel beter? Of is het gewoon door de prijs?
Ik zelf zou de mpe 65mm willen. Niet zo zeer voor de 5x maar wel voor 2x.
Soms vind ik 1x te weinig. Maar de kleine viewfinder van mijn 350d schrikt me af. En op 5x zal je wel een dure macro flits nodig hebben want lang belichten op f22 is moeilijk met de wind.
Alleen omdat je aan insecten doet? Ik heb mensen gesproken die schieten met de Tamron 90mm en die schieten helemooie insecten platen hoor en he dat is zelfs weer 10mm minder
Alleen omdat je aan insecten doet? Ik heb mensen gesproken die schieten met de Tamron 90mm en die schieten helemooie insecten platen hoor en he dat is zelfs weer 10mm minder
Maar heeft canon geen 'extension' tubes? Ik vind niets op hun site.
Olympus has zo'n auto extension tube die van 65m tot 115mm ging.
Daardoor ging je naar 12x maximum met bepaalde lenzen.
Ik heb de canon 100mm en ben daar erg blij mee.
Ik vind het echt niet te kort, heel veel beestjes blijven gewoon zitten.
Met 68mm extensiontubes, een heel setje soligors, krijg je 2:1.
Ik ga zelf niet verder dan 3:1, dat is net mooi voor mieren.
3:1 Berijk ik door een omgekeerde 50mm op de 100mm te schroeven.
Maar ook de 85/1.8 + omgekeerde 35/2 is een hele goede combinatie, zelfs nog ietsje beter naar mijn gevoel, hoger contrast en scherper.
De werkafstand bij 3:1 is wel erg klein, amper 5cm.
Grotere werkafstand bij die vergroting wil ik ook niet, je vind dan amper je miertje terug.
Ik heb het wel eens geprobeert met een 2x converter+36 extensiontube+ 100mm, werkafstand 15cm maar echt niet te doen.
Want zoals ik zei zou ik liefst naar 2x gaan ipv 1x.
Of is de mpe 65mm dan de enige oplossing?
Extension tubes kosten u heel veel licht en zijn enkel effectief bij korte brandpuntsafstanden want de extra vergroting is gelijk aan de extension / brandpuntsafstand. Zo zal een 25mm extension op een 100mm lens slechts 1/4 extravergroting opleveren. De werkafstand wordt ook heel kort. Ik heb een Novoflex autobellows die op EOS werkt maar gebruik die zelden of nooit.
De snelste manier, ook wel ten koste van licht, om tot 2x te geraken is gebruik maken van een 2x converter. Een omgekeerde lens er op is naturlijk ook een optie. Zorg dan wel dat die voorzetlens van goede kwaliteit is.
Ik bedoel dat als ik de 85+35 gebruik ik een werkafstand heb van 5cm.
Dat is prima te doen, niet te dichtbij maar ook niet te ver.
Ik kan ook 3:1 halen als ik een 2xconverter+36ext.t.+100mm doe.
Dan is de werkafstand dus 15cm bij dezelfde vergroting.
Dat is dus echt niet te doen, veels te ver weg, bovendien wordt het dan erg donker in de zoeker en is de kwalteit een stuk minder.
Grotere werkafstand is niet altijd handig dus, vooral bij 3:1, je vind het beestje bijna niet meer terug.
Waarom spreekt niemand over de 65mm MPE?
Ze is 'duur' maar je krijgt wel een goede en ZEER scherpe macro lens.
Daarom moet je niet altijd die 5x gebruiken. Maar om ze eventueel bij te hebben is toch leuk?
Comment