Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro: SIGMA 150 mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro: SIGMA 150 mm?

Hallo,

ik ben op zoek naar een macrolens. Ze moet vooral dienen voor vlinders te fotograferen en het is de bedoeling dat ik ze zowel met statief (vooral?) als zonder statief (soms ook wel handig) kan gebruiken. Na het doorlezen van enkele threads op oa. dit forum is mijn oog gevallen op de Sigma 150 mm 2.8 EX DG Macro HSM, maar suggesties over andere lenzen (in deze prijsklasse of goedkoper) zijn natuurlijk ook welkom.
    Heeft er hier iemand goede ervaring met deze lens (evt specifiek voor vlinderfotografie)? Weet er iemand of de voorkant van deze lens beweegt bij het focussen?
    En ook niet onbelangrijk: weet er iemand een winkel waar ik deze lens kan uittesten, liefst in Leuven (waar ik werk, dus een winkel die op werkdagen rond 18u open is en in het centrum ligt) of Gent?
    Mijn body is een canon eos 300d en ik heb momenteel één lens: tamron AF 2,8/28-75 XR Di Asp.IF E 67.
    pbase

Re: Macro: SIGMA 150 mm?

Ik ben ook op zoek achter een macrolens, en denk ook aan de 150mm. Dit is ook een lichtsterke lens.
    Nikon D300 ♣ Nikkor 18-70mm f3.5-4.5 ED DX ♣ Nikkor 50mm f1.8 D ♣ Nikkor 70-200mm f2.8 VR ♣ Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO Macro ♣ SB-600 ♣ Kenko AF ext. tubes 12,20,36mm
    www.bartvo.be

Comment

Ik heb die Sigma gisteren aangekregen, de voorkant beweegt niet tijdens het focussen (wordt niet langer of korter, en draait ook niet).
      Er zit standaard een statiefbeugel op (die je kan verwijderen als je die niet nodig hebt).
      Veel foto's heb ik er nog niet mee gemaakt, maar het ziet er zeker niet slecht uit . Zelfs op f2,8 is die 150mm scherp.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Edit:

Hier zijn wat betere testfoto's, want met die vorige gaan ze niet veel van die Sigma's verkopen

f13 1/160sec iso400

f2,8 (helemaal open dus) 1/3200sec iso400

En de laatste is een macrotestje op f22 en met de Sigma macro-flitser.

Op f2,8 is de lens volgens mij zeker bruikbaar, maar als ze iets dichtgedraaid wordt, dan zijn de foto's echt veel scherper. Vanaf f4 is die echt superscherp, en ik zie ook geen problemen met back of frontfocus, zelfs niet op f2,8. En op f22 is de scherpte dus ook nog perfect .

Bij de eerste foto waaide het wel een beetje (de takken bewogen dus teveel), zonder wind kan die foto nog verbeterd worden .
        Last edited by Black B@ndit; 1 april 2005, 18:06.
        BD0338BE

Comment

Ik heb vandaag de lens even getest op f2,8 en dat ziet er heel goed uit. Die 150mm is dus zeker bruikbaar om foto's te maken als er weinig licht is .

Dit is een onbewerkte crop op f2,8.
          Door het bijsnijden en terug opslaan in jpeg verliest de foto wel iets in scherpte, dus het origineel is nog beter. En met een lichte verscherping is die foto perfect .

Die crop komt uit deze foto, voor het scherpstellen is het centrale AF-punt van de 20D gebruikt.
          (Alleen geresized, geen verdere bewerkingen.)

Voor mij is het duidelijk dat die lens perfect bruikbaar is met het diafragma helemaal open. Het is dus een heel scherpe lens vanaf f2,8 tot f22 .
          Binnenkort heb ik een lichtsterke lens nodig om foto's te maken van het lenteconcert van "Brassband de Condor" en dan zal deze lens zeker van pas komen .
          BD0338BE

Comment

Ik heb gisteren de Sigma 150mm besteld bij Otto Knap, dinsdag word ze geleverd
            Nikon D300 ♣ Nikkor 18-70mm f3.5-4.5 ED DX ♣ Nikkor 50mm f1.8 D ♣ Nikkor 70-200mm f2.8 VR ♣ Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM APO Macro ♣ SB-600 ♣ Kenko AF ext. tubes 12,20,36mm
            www.bartvo.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B@rT
              Ik heb gisteren de Sigma 150mm besteld bij Otto Knap, dinsdag word ze geleverd
              Dan heb je een goede keuze gemaakt .
              BD0338BE

Comment

even melden dat ik ze ondertussen ook een tweetal weken heb en ben er zeer tevreden over
                nu nog oefenen
                pbase

Comment

Working...
                X