Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 IS USM voor macro?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200 IS USM voor macro?

Ik heb een 70-200 IS USM en zou graag eens wat experimenteren met macrofotografie.
    Wat zou de beste oplossing zijn om deze lens als macro in te zetten.
    Of gaat dit totaal niet met deze lens
    Groetjes,
    Bartolomoio

Canon stuff, BD0258BE

Re: 70-200 IS USM voor macro?

Oorspronkelijk geplaatst door bartolomoio
    Ik heb een 70-200 IS USM en zou graag eens wat experimenteren met macrofotografie.
    Ofwel met tussenringen ofwel met een voorzetlens (500D)... beide opties werken perfect... Doe maar eens een search, een tijdje terug is dat uitgebreid aan bod geweest...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartolomoio
      @ 200mm + 500D bekom je ongeveer 1:2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
        @ 200mm + 500D bekom je ongeveer 1:2
        En dan kun je ook nog eens combineren met een 1.4 TC
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
          En dan kun je ook nog eens combineren met een 1.4 TC
          En daar dan nog een extender tussen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
            En daar dan nog een extender tussen
            en dan heb je plots licht tekort

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              en dan heb je plots licht tekort
              Gelukkig bestaat er nog iets al een flits of bouwlampen
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

ik vind als ge maxros wil schieten dan koopt ge u een macro lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                  ik vind als ge maxros wil schieten dan koopt ge u een macro lens.
                  Dat vind ik niet, voor mensen die occasioneel macro's maken, zijn tussenringen en voorzetlenzen ideaal: mooi resultaat en goedkoper dan een "dedicated" macro lens. Daarbovenop kun je met die stukken macro's maken die met de standaard macro-lenzen niet te maken zijn... Wat te denken van een tussenring op een 50-500? Macro, maar vanop een veel langere werkafstand dan vb een 180mm.
                  En dan moet je eens een 100mm macro combineren met een tussenring
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                    Dat vind ik niet, voor mensen die occasioneel macro's maken, zijn tussenringen en voorzetlenzen ideaal: mooi resultaat en goedkoper dan een "dedicated" macro lens. Daarbovenop kun je met die stukken macro's maken die met de standaard macro-lenzen niet te maken zijn... Wat te denken van een tussenring op een 50-500? Macro, maar vanop een veel langere werkafstand dan vb een 180mm.
                    En dan moet je eens een 100mm macro combineren met een tussenring
                    Ik vind persoonlijk die macroringen een gedoe, ik ga nu voor een echte macro-lens. Het focusbereik is enorm beperkt (bvb tussen 20-40 cm afstand van het onderwerp), en AF wordt verschrikkelijk traag. De DOF wordt snel ondraaglijk klein

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                      Ik vind persoonlijk die macroringen een gedoe, ik ga nu voor een echte macro-lens. Het focusbereik is enorm beperkt (bvb tussen 20-40 cm afstand van het onderwerp), en AF wordt verschrikkelijk traag. De DOF wordt snel ondraaglijk klein

sugar
                      hmm nu stel ik mij een vraag ik trek maar heel occasioneel macro's en heb dus geen dedicated macrolens. Maar de problemen die je aanhaalt zijn er wel degelijk. Zijn die er niet meer met een macrolens? Dat focusbereik zal wel opgelost zijn maar AF en DOF dat blijft toch een probleem of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        hmm nu stel ik mij een vraag ik trek maar heel occasioneel macro's en heb dus geen dedicated macrolens. Maar de problemen die je aanhaalt zijn er wel degelijk. Zijn die er niet meer met een macrolens? Dat focusbereik zal wel opgelost zijn maar AF en DOF dat blijft toch een probleem of niet?
                        Ik heb dit weekend eens met een 'echte' macrolens gewerkt. Het verschil in AF-comfort is merkbaar. DOF is ook kleiner bij gebruik tussenringen, door het 'lichtverlies' bij tussenringen heb je dus ook een DOF probleem (tenzij je een flash hebt)

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

...DOF is ook kleiner bij gebruik tussenringen, door het 'lichtverlies' bij tussenringen heb je dus ook een DOF probleem (tenzij je een flash hebt)

sugar
                          Eérst fronste ik even m'n wenkbrauwen maar nu begrijp ik wat je bedoelt. Door dat je lichtverlies hebt moet je met een groter diafragma werken en heb je dus inderdaad minder DOF.

Comment

Ik vind persoonlijk die macroringen een gedoe, ik ga nu voor een echte macro-lens.
                            volledig mee akkoord, heb er een tijdje over nagedacht en dan toch uiteindelijk de Sigma 105mm F2.8 besteld bij corné. Liever direct een vrij goede lens dan eerst wat tussenringen kopen om daarna toch niet 100% tevreden te zijn en toch nog diezelfde macrolens aan te schaffen. Ik ga voor de korte pijn

Comment

Ik heb dit weekend eens met een 'echte' macrolens gewerkt. Het verschil in AF-comfort is merkbaar. DOF is ook kleiner bij gebruik tussenringen, door het 'lichtverlies' bij tussenringen heb je dus ook een DOF probleem (tenzij je een flash hebt)

sugar
                              Die redenering klopt ook perfect, maar je geeft ook al meteen aan wat de oplossing is: heel veel macro's (of ze nu met een macrolens of met tussenring genomen zijn) worden gewoon ingeflitst! Door de zowieso beperkt DOF (werken op F16 en nog kleiner om er toch zoveel mogelijk te hebben) moet je een flink pak licht hebben, en dan heb je al ideale omstandigheden nodig...
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Working...
                              X