Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar een macro objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• op zoek naar een macro objectief

Hoi BD'ers!

Stilletjes aan komt de lente eraan, en ook ik zo graag wat beginnen experimenteren met macrofotografie. Daarom ben ik aan't uitkijken naar een macrolens met goede prijs/kwaliteit verhouding.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan de Sigma 50mm 2.8 Macro.
    Hierbij heb ik toch enkele vragen:

- hoe dicht moet je bij je onderwerp komen om 1:1 vergroting te bekomen, zowel bij de 50 alsook de 105mm lenzen?

- enerzijds wil ik vermijden té dicht te moeten komen om het onderwerp niet af te schrikken (in geval van levende onderwerpen ), anderzijds is't ook niet de bedoeling om heel veraf te moeten gaan staan, om bijv. camerashake te vermijden.

- welke tips kunnen jullie mij geven hieromtrend? waar moet ik op letten bij de keuze van de lens?

Zoals jullie merken gaat mijn voorkeur uit naar Sigma (ik vind de canon lenzen te duur). Zijn er eventueel nog andere merken die in aanmerking komen? Mijn tamron 28-300 kan tot 1:2,9 vergrotingsfactor gaan. Ik vermoed dat dit voor macro-fotografie toch minder/totaalniet geschikt is.

Bedankt voor jullie raad/advies/antwoorden!

groetjes,

Re: op zoek naar een macro objectief

Dat kun je vinden op de site van sigma en dan op producten te klikken.
    Normaal gezien is dat de kortste instelafstand. (voor de 50mm 18.9 cm, voor de 105mm 31.2cm.

Ik dacht dat dat wel gemeten vanaf de ccd is(zal vanavond verifieren, tenzij iemand dit kan bevestigen). Hou er dus rekening mee dat je daar de fysieke lengte van de lens nog eens af moet doen om de afstand tussen voorkant lens en onderwerp te krijgen.

Jo.
    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
    Nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms
      Ik dacht dat dat wel gemeten vanaf de ccd is(zal vanavond verifieren, tenzij iemand dit kan bevestigen).
      Dat klopt Jo...

Andere (en goedkopere) oplossing kan zijn om met tussenringen te werken. Doe daar maar eens een search op...

Ik heb 2 25mm tussenringen en een Canon 100/2.8 macro, en gebruik die zo ongeveer even veel... die tussenringen werken perfect op vb 70-200 en die geeft mij een iets langere werkafstand (en dan nog eens combineren met een 1.4TC...).
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Hou er wel rekening mee dat de sigma lenzen nog een deel uitschuiven tijdens het focussen , dit heb je bv. niet bij de canon 100mm. Voor extreem macro werk is dit dus minder geschikt , omdat je zowiezo al dicht bij het onderwerp werkt .
        http://www.dullaert.net

Comment

Ik heb de sigma 150 1:2.8 apo macro dg hsm en ben er zeer tevreden over ze kan tot 1/1. Deze lens blijft ook haar lengte behouden (ze schuift niet uit of in bij het scherpstellen). Wat ik ook praktisch vind is dat het scherpstellen op AF beperkt kan worden. Er zit een schuifknop op: Full van 0.52mm tot oneindig en 0.38 tot 0.52mm. Ook heel praktisch is de bijgeleverde statiefring en zonnekap die niet appart moet worden aangekocht.

Comment

Dat is het enigste gebrek van de Tamron 180mm, waar dit niet kan.

Jo.
            Oorspronkelijk geplaatst door RL
            Wat ik ook praktisch vind is dat het scherpstellen op AF beperkt kan worden. Er zit een schuifknop op: Full van 0.52mm tot oneindig en 0.38 tot 0.52mm.
            Last edited by jwllms; 21 maart 2005, 16:05.
            A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
            Nikon stuff

Comment

180mm lens

zie : http://www.reallyrightstuff.com/tuto...cro/index.html

Comment

Working...
              X