Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 24-70 L test foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 24-70 L test foto's

heb al honderden foto's met deze lens gemaakt en nooit dat effekt mee gemaakt, CA bestaat gewoon niet bij deze lens, tracht echter wel je foto's goed te belichten, ik bedoel niet overbelichten, gebruik je histogram op je fotoapparaat en voorkom aldus clipping.
    groetjes roland

Comment

Ik heb eens 4 foto's met die lens mogen maken en heb wel wat CA gezien. Niet veel, maar het was er wel.
      Gijs
      Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Mij lijken je foto's die je hier als voorbeelden geeft toch ook aan de overbelichte kant ... probeer eens foto's te vinden die hetzelfde effekt hebben maar die beter zijn van belichting, het zal al veel minder zijn imho

Comment

Is toch wel CA volgens mij hoor, maar geloof me, elke lens krijg je zover, als het kontrast maar hoog genoeg is, en dan vooral in de hoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
            Is toch wel CA volgens mij hoor, maar geloof me, elke lens krijg je zover, als het kontrast maar hoog genoeg is, en dan vooral in de hoeken.
            Na wat speuren en vergelijken had ik het idee dat om blooming gaat. Bij foto 531 zie je ook in het midden (bovenkant steen) wat vertekening wat zou duiden op blooming (CA doet zich alleen voor in de hoeken). Bij foto 395 is er geen verschil bij verschillende diafragma's (blooming wordt niet beinvloed voor diafragma).

Ik vind het uiteindelijk moeilijk om nou echt vast te stellen wat het is en vooral: moet ik eventuele CA accepteren met deze lens?

Zijn er andere 24-70 gebruikers met CA?
            Jeffrey de Grijs
            http://jeffrey.degrijs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tony smeT
              Mij lijken je foto's die je hier als voorbeelden geeft toch ook aan de overbelichte kant ... probeer eens foto's te vinden die hetzelfde effekt hebben maar die beter zijn van belichting, het zal al veel minder zijn imho
              Wat vind je dan van 367 en 417. Volgens mij niet eens heel goed belicht en daar is het effect bijna weg?

En deze hebben volgens mij bijna geen effecten: 160 en 166.

Ik stel jullie beoordeling (wederom) op prijs
              Last edited by jdegrijs; 16 maart 2005, 22:24.
              Jeffrey de Grijs

Comment

367 is zeker veroorzaakt door CA. Dat kan je zien aan het feit dat (bij crop 1) de linkerkant en de rechterkant verschillende kleurzomen hebben (rood vs blauw). Pure blooming geeft dezelfde kleur aan beide kanten.

Maar: de CA wordt sterk verergerd door het gigantische contrast.

Een lens als een 24-70 heeft op zich weining CA. Maar er is er een beetje "regenboogspreiding". Dat betekent dus dat er naast een witte lijn aan de ene kant een (klein) blauw randje zit, en aan de andere kant een rood randje. Laat ons stellen dat als het wit een niveau 250 heeft, het randje een waarde van 5 heeft. Gering dus. En valt in het niet t.o.v. een donkere grijszone ernaast die op 20 uitkomt.

Nu gaan we een in een situatie met een contrast dat 2 stops meer is dan hierboven, ons donkergrijs nog altijd op 20 leggen in het histogram (want we willen doortekening hebben in de schaduwen - die heldere lucht interesseert ons zo niet). De belichting wordt dan zo ingesteld dat het wit op 1000 uitkomt, wat dan geklipt wordt op 255. Het kleurzoompje komt dan wel altijd uit op 20, want dit wordt niet geklipt op de sensor. Maar die waar de van 20 is niet meer verwaarloosbaar t.o.v de 20 die ons donkergrijs heeft.

En zo wordt CA die onder normale contrastverhoudingen niet zichtbaar is, plotseling wel zichtbaar in situaties met veel meer contrast...
                JanR

Comment

Hoi Jan,

Bedankt voor je uitgebreide en leerzame reactie. Ik hoef mij dus geen zorgen te maken over de mate van CA bij mijn 24-70? Ik merk inderdaad het effect bij een ander contrast.
                  Jeffrey de Grijs

Comment

Hoi,

Kreeg de tip om vooral door de zon fel verlichte witte objecten te fotograferen om CA te testen. Wat vinden jullie van de resultaten (vanaf 770)? Hebben jullie nog andere tips om CA te testen?

Dank,
                    Jeffrey de Grijs

Comment

Ik begrijp niet zo goed waarom je CA wil testen ?

Op f2,8 en 24 mm zal het meeste CA optreden.
                      Vanaf f5,6 en 35 mm zal CA zo goed als verdwenen zijn.

Uw 24-70L heeft evenveel CA of even weinig CA als mijn 24-70L of zelfs mijn 70-200L IS.

Op foto afdrukken tot 45 cm x 30 cm is deze hoeveelheid CA zo goed als onzichtbaar en dus te verwaarlozen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
                        Ik begrijp niet zo goed waarom je CA wil testen ?
                        Ik heb om moverende reden gekozen voor de 24-70 L (en de 70-200 L), maar wist dat er veel exemplaren waren die (zeer wisselende) focus en CA problemen hebben. Er zijn zelfs collega's die er 5 of 6 exemplaren over doen totdat ze een juist exemplaar hebben. Wat ik dus wil vaststellen is of de mate van CA die ik heb met deze lens (ik heb inderdaad de indruk dat het weinig is) acceptabel is. En ik vind dat moeilijk beoordelen omdat ik weinig vergelijking en ervaring met deze lens heb. Vandaar mijn vraag op dit forum.
                        Jeffrey de Grijs

Comment

Working...
                        X