Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

    M'n hoofddoel zal vooral gericht zijn op natuurfotografie ( dieren enz ...)
    Dus ik heb meer dan m'n hoofd al gebroken over de keuze van zoomlenzen.

    is dit een goeie keuze volgens jullie ?

    EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM of EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

    is er een kwalitatief verschil tussen die 2 of is het enkel de prijs die bijna 3x zo duur is
    "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

  • #2
    Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

    Als het op scherpte aankomt dan scoort vooral de 75-300 niet hoog. Ook de 70-300 DO is geen topperformer op dat vlak, maar toch wel al van een ander klasse als de 75-300.

    Ik zou alvast een derde kandidaat aan jouw lijstje toevoegen die - ondanks het gemis aan IS - wat mij betreft eerste keuze zou zijn : de 70-200 L f4 en de 1.4 TC waarmee je dan naar een 98-280 f5.6 gaat. En wat de prijs betreft zit deze combinatie tussen de twee andere.

    75-300mm f/4-5.6 IS USM : 409 €
    70-200mm f/4L USM : 605 € + Extender EF 1.4x II : 319 €
    70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM : 1169 €

    (prijzen bij Corne Van Iperen)
    Last edited by DigiCam; 14 maart 2005, 11:54.
    DigiCam

    Comment


    • #3
      Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

      De 70-200 met 1.4 extender van Canon kan ik zeer zeker aanraden. Voor mij een uitstekende combinatie.

      Zie voor voorbeeld hier
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment


      • #4
        Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

        Al eens gedacht aan de 50-500 van Sigma?

        Een bere-goede lens, maar top-zwaar...

        Comment


        • #5
          Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

          Ga ook eens de Canon EF 100-400mm f4.5-5.6L IS USM Image Stabilizer Lens + Canon Lens Equipment* testen welke zo rond de € 1448,- ligt.
          Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

          Comment


          • #6
            Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

            Kijk eens naar de volgende test.

            Beide lenzen staan erin en de 70-200 f2.8L staat er ook bij en deze is vergelijkbaar met de 70-200 F4 die anderen hier aanhalen.

            Colored contacts are becoming more popular. You can add them to your everyday look, to a cosplay outfit, or for your Halloween costume. Lens can transform your look. Contacts come in many different types, sizes, and effects. You can enhance your natural eye color, add a slightly new color, or dramatically change your look. Some


            Aan de hand van de testbeelden kan je dan zelf uitmaken of het verschil voor jou goed genoeg is. Maar vergeet niet in deze test is de 70-200 zonder extender en met extender gaat het altijd minder zijn.

            De keuze die jij hier maakt heb ik ook moeten maken en hier mijn gedachtengang om voor de 70-300 DO te gaan.

            De 75-300 is voor het geld geen slechte lens maar in vgl met de DO heeft ze toch buiten de prijs niets dan nadelen. Ze is optisch slechter, de AF is heel traag, de IS is de oudste die canon heeft en dus het minst goed, en de lens is groter wat voor mij ook heel belangrijk is.Voor mij was dit alles het prijsverschil waard maar dat is iets dat alleen jij voor jezelf kan uitmaken.

            De 70-200 met extender was ook een optie. In vgl met de DO is er een prijsvoordeel, de lens is f4 over de hele lijn tot 200mm en optisch is ze ook beter. Nadelen zijn dan weer minder zoom zelfs met extender, veel minder flexibel in gebruik want zo een extender op en af zetten is toch niet zo leuk en handig, geen IS, te groot, wit.

            Deze verschillen maakte voor mij weer duidelijk dat ik beter af ben met de DO dan de 70-200 F4. De IS van de DO gaat voor veel meer gelukte foto' s zorgen want 200mm is al wel een bereik waar ik echt IS nodig heb. De F4 van de 70-200 is eigenlijk maar een fractie beter dan de DO en dus verwaarloosbaar. De DO is veel compacter en is dus veel handiger om mee te nemen. En ik heb liever een extra flesje water in mijn rugzak dan een grote lens. Geen extender nodig is veel handiger in gebruik. De combinatie zwarte compacte lens tov witte relatief grote lens is veel beter om niet op te vallen wat voor mij ook weer een voordeel is. Het prijsvoordeel is met extender niet van die mate dat het mijn beslissing zwaar beinvloedde. Het optisch beter zijn van de 70-200 was het enige echte voordeel maar de DO is op dat vlak zeker niet slecht en met extender is het verschil verwaarloosbaar. En zelfs tussen 70 en 200 mm is het verschil niet van die aard dat het frappant gaat zijn op mijn max drukformaat van 25x38cm.

            Zodoende verkoos ik dus de DO. Maar jij moet zelf uitmaken wat voor jou belangrijk is.
            Het grootste nadeel dat de DO heeft volgens mij is de f4.5-5.6. Dit is niet lichtsterk maar de andere lenzen hier doen niet beter of maar een fractie. Dus dat sprak niet echt in hun voordeel.

            Nu moet ik wel zeggen dat 300mm voor wildlife te kort is andere lenzen zijn dus misschien meer geschikt.

            Comment


            • #7
              Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

              @ Kevlar

              90% van m'n gevoel zegt ook dat ik voor die 70-300mm DO versie zal gaan , ook onder andere van de voordelen die je zelf aanhaf.

              deze had ik ook in de mot maar toch al een opvallend ding he EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

              Zijn er leden hier met foto's gemaakt met de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM


              tnxs
              "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

              Comment


              • #8
                Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

                Oorspronkelijk geplaatst door Night666Watcher
                @ Kevlar

                90% van m'n gevoel zegt ook dat ik voor die 70-300mm DO versie zal gaan , ook onder andere van de voordelen die je zelf aanhaf.

                deze had ik ook in de mot maar toch al een opvallend ding he EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

                Zijn er leden hier met foto's gemaakt met de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM


                tnxs
                Doe eens een search en je zult een hele reeks testfoto's vinden met deze lens (member Cois heeft er een reeks gepost)....
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

                  heb zelf de 100-400 L IS USM van canon en ben daar zeer tevreden over, ik fotografeer ook dieren, zou deze idd zeker ook in overweging nemen!
                  Heb hem zelf een jaar geleden bij corne van Iperen gekocht. hij kost daar nu 1345.00 €
                  Canon EOS 20D
                  Canon EOS Rebel/300D
                  Canon EF-S 18-55mm
                  Canon EF 28-135mm IS USM
                  Canon 100-400mm L IS USM
                  Soligor Extension Tube 12mm 20mm 36mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp gevraagd bij keuze zoomlenzen !!!

                    Zal dus toch de EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM worden denk ik , na een search op het forum hier heb ik veel goeds gezien en gelezen erover

                    tnxs
                    "Denk zelf. Kijk Zelf. Oordeel Zelf. Beslis zelf. "

                    Comment

                    Working...
                    X