Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Het is een vrij grote, redelijk zware lens. Het was mijn eerste 'L' lens nadat ik de 28-105 gebruikt had. Die was gewoon niet wijd genoeg. Het eerste wat me opviel was hoe weinig nabewerking je nodig hebt met deze lens. Als de belichting goed is kun je hem eigenlijk zo uitprinten. Geen verdere bewerking meer nodig.
Het is een vrij grote, redelijk zware lens. Het was mijn eerste 'L' lens nadat ik de 28-105 gebruikt had. Die was gewoon niet wijd genoeg. Het eerste wat me opviel was hoe weinig nabewerking je nodig hebt met deze lens. Als de belichting goed is kun je hem eigenlijk zo uitprinten. Geen verdere bewerking meer nodig.
Een goedkopere optie, en ook heel erg scherp is de Sigma 18-50 EX DC.
Ik weet dat dat een lens is, speciaal voor camera's met een kleine sensor, maar één van de voordelen van die lens tegenover de 17-40L is dat die dubbel zo lichtsterk is, als dat nodig is.
Bij 18mm/ f2,8 is de scherpte iets minder, maar toch nog steeds heel goed, vanaf 24mm is die gewoon scherp op f2,8 , en vanaf f4 is die over het hele bereik echt superscherp .
Dit geldt voor de combinatie 18-50 f2,8 EX DC / 300D en 20D . Op beide toestellen werkt die lens perfect .
@drh: Dank je. Ik laat natuurlijk alléén maar de goede zien
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
Een goedkopere optie, en ook heel erg scherp is de Sigma 18-50 EX DC.
Ik weet dat dat een lens is, speciaal voor camera's met een kleine sensor, maar één van de voordelen van die lens tegenover de 17-40L is dat die dubbel zo lichtsterk is, als dat nodig is.
Bij 18mm/ f2,8 is de scherpte iets minder, maar toch nog steeds heel goed, vanaf 24mm is die gewoon scherp op f2,8 , en vanaf f4 is die over het hele bereik echt superscherp .
Dit geldt voor de combinatie 18-50 f2,8 EX DC / 300D en 20D . Op beide toestellen werkt die lens perfect .
De L lenzen zijn over het algemeen wijd open al scherp. De foto's die ik in het vliegtuigmuseum gemaakt heb zijn op f4 genomen vanwege sluitersnelheid die ook al niet hoog was. 1/8 tot 1/16 bij 1600 iso
De lichtsterkte van de lens is inderdaad een nadeel. Met f2.8 en scherp was'ie perfect geweest. Nu is hij zeer goed bruikbaar, maar wel met beleid. Voor binnen ga waarschijnlijk nog wel eens een lichtsterke prime aanschaffen. Voor buiten niets anders dan lof voor de 17-40.
Het blijft altijd een afweging tussen voor en nadelen. Voordeel van L lenzen is wel dat ze al vanaf wijd open goed scherp zijn en hooguit 1 stop verder zeer scherp terwijl je consumer lenzen toch vaak 1 à 2 stops moet dichtschroeven voor scherpte, waardoor je weer in hetzelfde bereik terecht komt.
Wat voor mij ook een overweging was bij de aanschaf is de (mogelijke) overstap in de toekomst naar FF of 1.3 factor. Ik ben van plan lang met de lenzen te doen en heb een hekel aan de 1.6 factor (persoonlijke mening ). Dus ik hoop dat er nog eens een FF mijn richting uitkomt, al dan niet 2e hands
Comment