Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor telezoom voor aktiefotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor telezoom voor aktiefotografie

    Hallo allemaal,

    Ben de laatste dagen alle threads over telezooms met grote interesse aan het volgen.
    Mijn andere hobby zijn auto's en door deze hobby kom ik wel eens op het circuit. Ik doe dan graag zelf rijden en zoniet dan maak ik foto's van mijn vrienden die op de baan hun kunsten aan het vertonen zijn.

    Nu zoek ik een zoom lens die geschikt is voor het maken van foto's langs het circuit.
    Ik hoor veel goeds over de :
    80-200 , 70-200 VR en de 80-400 VR van nikon
    en op I-net heb ik nog deze van sigma gevonden
    50-500 , 100-300 en 80-400 van sigma
    Welke zoom zou voor mijn doel het meest geschikt zijn? Denk zelf aan een budget van rond de 1000 euro.

    Heb op dit moment alleen een oude 80-200 zoom voor mijn D70, waar ik al gemerkt heb dat deze net wat zoom tekort komt ( om beeldvullende composities te maken ).

    Greetz

    Bryan
    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

  • #2
    Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

    Ik zou zeker de 70-200 Vr kopen, en dan daarbij nen teleconverter als het budget het toelaat

    edit: zie nu pas uw budget: die 70-200 vr kunt ge bij corné voor 1500€ kopen

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
      Ik zou zeker de 70-200 Vr kopen, en dan daarbij nen teleconverter als het budget het toelaat

      edit: zie nu pas uw budget: die 70-200 vr kunt ge bij corné voor 1500€ kopen
      Hoi,

      Waarom gaan voor de 70-200 en niet de 80-200? De 70-200 heeft dan wel VR, maar is dit dan de meerprijs waard tov de 80-200?
      Of die 80-200 en een teleconverter , zou dat ook een optie zijn?
      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

        Convertors zou ik bij voorkeur af blijven. Het kost je scherpte en licht. Gezien je wensen zul je denk ik toch al snel richting 300mm of meer moeten gaan om ene beetje bereik te hebben.

        VR is handig als je lage sluitersnelheden nodig hebt. Bijvoorbeeld voor vogels uit de hand schieten. Voor actiefotografie gebruik je hogere sluitersnelheden om de beweging te bevriezen en ook om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dus m.a.w. VR is niet echt een toevoeging voor dit soort fotografie.

        Van de lenzen die je noemt zijn als ik het goed heb de 2 8-400 lenzen identiek, alléén het merk verschilt (Nikon kenners corrigeer me als ik het niet goed heb !)

        Persoonlijk zou ik de keuze maken uit de 80-400's of de Sigma 50-500 (enorm bereik en een zeer goede lens) Kijk wel eerst of het gewicht van de 50-500 niet te veel voor je is. Het ding is groot en loodzwaar.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

          Ik begrijp dat je veel langs het circuit gaat schieten.
          De 80-400VR vind ik een mooie lens maar lijkt me niet de beste keus langs de renbaan. Hij is te traag. De 50-500 is natuurlijk heerlijk in zijn bereik en heeft HSM, maar bij een donkere dag ga je ook bij deze lens z'n tekortkomingen tegenkomen.
          Vaak hoor ik van mensen met dezelfde hobby als jij dat ze aan 200mm niet genoeg hebben dus met een budget van 1000 euro zou ik kijken voor een sigma 100-300 F4 evt. met een 1.4 converter erbij. Liefst een 2de handse, zodat je met de rest van je geld kan doorsparen voor de sigma 120-300/2.8.
          2000 euro ongeveer, maar dat ga je zeker terugzien in je foto's...
          Mijn Foto's

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door B-man
            Hoi,

            Waarom gaan voor de 70-200 en niet de 80-200? De 70-200 heeft dan wel VR, maar is dit dan de meerprijs waard tov de 80-200?
            De 70-200 is de betere lens van de twee zowel qua scherpte,zachtheid van bokeh,kleuren...De meerprijs is niet enkel voor de VR hoor.
            Danny's Photosite

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

              ik ben content van mijn Sigma 100-300
              en is normaal binnen je budget
              bij Corné 849€
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                Ik zit zelf heel veel op circuit en mijn ervaring is dat je toch zeker een bereik van 300 mm nodig hebt, tenzij je over een persaccreditatie beschikt en naast de baan kan gaan staan.

                De meeste hobbyfotografen op circuit lopen rond met een 75-300 of 50-500 (Bigma). Nadeel van de 50-500 is, zoals hiervoor al aangegeven, dat hij vrij veel licht nodig heeft en redelijk zwaar is. Een 70-200 met convertor is inderdaad ook een mogelijkheid, probleem is dan weer dat je die convertor moet gaan gebruiken, wat de kwaliteit van je foto's kan beïnvloeden. Voor aanschaf van L-glas gebruikte ik een 75-300 van canon en 170-500 van sigma.

                Het makkelijkste zou zijn dat je enkele lenzen ter plaatse kan testen, of dit praktisch mogelijk is, is een andere vraag natuurlijk.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Raceshot
                  Ik zit zelf heel veel op circuit en mijn ervaring is dat je toch zeker een bereik van 300 mm nodig hebt, tenzij je over een persaccreditatie beschikt en naast de baan kan gaan staan.

                  De meeste hobbyfotografen op circuit lopen rond met een 75-300 of 50-500 (Bigma). Nadeel van de 50-500 is, zoals hiervoor al aangegeven, dat hij vrij veel licht nodig heeft en redelijk zwaar is. Een 70-200 met convertor is inderdaad ook een mogelijkheid, probleem is dan weer dat je die convertor moet gaan gebruiken, wat de kwaliteit van je foto's kan beïnvloeden. Voor aanschaf van L-glas gebruikte ik een 75-300 van canon en 170-500 van sigma.

                  Het makkelijkste zou zijn dat je enkele lenzen ter plaatse kan testen, of dit praktisch mogelijk is, is een andere vraag natuurlijk.
                  Hoi Raceshot,

                  heb eens op de link gekeken en dan met name naar foto's gemaakt op het circuit Zolder , waar ik ook wel regelmatig kom.
                  Met welke lens /lenzen he je die foto's vnl gemaakt? en zijn de foto's daarna nog gecropt voor ideale maat?
                  Ik sta vaak / graag in de villeneuve chicane , kon echter geen pic ontdekken die daar genomen is.
                  Ben wel benieuwd naar je reaktie.

                  Greetz

                  Bryan
                  Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door B-man
                    Hoi Raceshot,

                    heb eens op de link gekeken en dan met name naar foto's gemaakt op het circuit Zolder , waar ik ook wel regelmatig kom.
                    Met welke lens /lenzen he je die foto's vnl gemaakt? en zijn de foto's daarna nog gecropt voor ideale maat?
                    Ik sta vaak / graag in de villeneuve chicane , kon echter geen pic ontdekken die daar genomen is.
                    Ben wel benieuwd naar je reaktie.

                    Greetz

                    Bryan
                    Bryan,

                    De meeste van die foto's zijn gemaakt met mijn oude lenzen, nl een Canon 75-300 en Sigma 170-500 (laatste staat te koop). Een deel van de foto's is achteraf bijgecropt, andere zijn quasi origineel gebleven van afmetingen. Van de Villeneuve-chicane zouden er toch een deel foto's online moeten staan. Ik sta daar meestal bij het insturen van de chicane, vlak naast de baanposten waar de draad maar op een meter hoogte staat. Het voordeel daar is dat je met 75 mm makkelijk toekomt om je foto te vullen. Een andere plaats waar je dicht bij de wagens kunt om foto's te nemen is aan de rechtse bocht bij het opdraaien aan de rechte lijn voor de rechte lijn richting Jacky Ickx-chicane, ook een lage draad en wagens gaan daar vol op de rem staan.

                    Dit seizoen ben ik elke wedstrijd van Belcar, BTCS en Touring Cup op zolder; mijn foto's worden mee gebruikt voor de jaarboeken van deze races (voordeel : persaccreditatie en een 300mm lens is ruim voldoende). Wie weet kunnen we eens afspreken ergens te velde ...

                    Greetz,
                    Kristof.
                    Last edited by Raceshot; 25 januari 2005, 15:59.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                      @Raceshot,

                      Heb nog eens goed gekeken en heb er toch meerdere foto's kunnen vinden van de villeneuve chicane .
                      Ik sta ook bij de baanposten en als ik geluk heb soms zelfs naast de baanpost.
                      Hier heb ik met mijn oude 80-200 lens goede foto's kunnen maken.
                      Echter vanaf het dak bij de pitsgebouwen en dan met name bij het eind van het rechte stuk waar de ruime linker bocht komt is die 200mm toch net tekort.
                      Misschien toch maar kiezen voor de 80-400 VR dan.

                      Greetz

                      Bryan
                      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wouter M
                        edit: zie nu pas uw budget: die 70-200 vr kunt ge bij corné voor 1500€ kopen
                        1519€ om precies te zijn

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door B-man
                          @Raceshot,

                          Heb nog eens goed gekeken en heb er toch meerdere foto's kunnen vinden van de villeneuve chicane .
                          Ik sta ook bij de baanposten en als ik geluk heb soms zelfs naast de baanpost.
                          Hier heb ik met mijn oude 80-200 lens goede foto's kunnen maken.
                          Echter vanaf het dak bij de pitsgebouwen en dan met name bij het eind van het rechte stuk waar de ruime linker bocht komt is die 200mm toch net tekort.
                          Misschien toch maar kiezen voor de 80-400 VR dan.

                          Greetz

                          Bryan
                          400 mm is zeker genoeg voor Zolder; als je af en toe richting Francorchamps moest trekken zal de 400 mm zeker van pas komen .
                          Last edited by Raceshot; 25 januari 2005, 22:47.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                            Awel,

                            Ben even wezen zoeken bij wat shops.
                            Nu zie ik de Sigma 70-210 f 2.8 EX APO HSM voor een dikke 700 euro.
                            Koop ik daar een 1.4 extender bij a 175 euro. Zo kom ik op een 105-280 combo op f4 over het gehele bereik. En blijf ik onder een totaalbedrag van 1000 euro.
                            Doe ik deze kombi voor een Nikkor kit , de 70-200 en 1.4 TC dan ben ik bijna het dubbele kwijt.
                            Zou de Sigma een optie zijn voor wat ik er mee wil doen?

                            Greetz

                            Bryan
                            Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies voor telezoom voor aktiefotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door B-man
                              Awel,

                              Ben even wezen zoeken bij wat shops.
                              Nu zie ik de Sigma 70-210 f 2.8 EX APO HSM voor een dikke 700 euro.
                              Koop ik daar een 1.4 extender bij a 175 euro. Zo kom ik op een 105-280 combo op f4 over het gehele bereik. En blijf ik onder een totaalbedrag van 1000 euro.
                              Doe ik deze kombi voor een Nikkor kit , de 70-200 en 1.4 TC dan ben ik bijna het dubbele kwijt.
                              Zou de Sigma een optie zijn voor wat ik er mee wil doen?

                              Greetz

                              Bryan

                              Dan denk ik dat je voor die prijs beter af zijnt met een Sigma 100-300 f/4...
                              [Nikon D5100 & Nikon D70]
                              [Yves en Liesbeths blog Resort]

                              Comment

                              Working...
                              X