Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger Kitlens 300d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vervanger Kitlens 300d

Hoi iedereen!

sinds kort heb ik een 70-300 Macro APO super II van Sigma. Na een aantal foto's merk ik dat deze lens véél scherpere beelden geeft dan mijn kitlens. De beelden zijn mooier.

Nu was ik van plan een vervanger te zoeken voor mijn kitlens met dezelfde kwalitieten als die Sigma. Hij mag best groothoek zijn (18mm) en tot een range van ongeveer 50mm. 70mm zou natuurlijk héél handig zijn aangezien deze past op de 70-300 van de sigma.

Ik heb al héél wat rondgekeken op fred-miranda en dergelijke (ook een search op BD). Maar ik vind niets echt wat mij aanstaat.

Wat kunnen jullie mij aanraden van leuke en scherpe allrounder ?
    Budget tot +- 500 Euro
    Much to learn I still have!

Re: Vervanger Kitlens 300d

De Sigma 18-50 f2,8 EX DC is veel scherper dan de kitlens, en die heb ik 465 euro betaald.

En van Canon is er de EF-S 17-85 f4-5,6 IS USM voor zo'n 660 euro.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
      En van Canon is er de EF-S 17-85 f4-5,6 IS USM voor zo'n 660 euro.
      Ietsje daarboven zit de EF 17-40mm f4.0

@Blasphemy: Je geeft niet aan wat je budget is, dat zou denk ik wel helpen.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Ietsje daarboven zit de EF 17-40mm f4.0

@Blasphemy: Je geeft niet aan wat je budget is, dat zou denk ik wel helpen.
        ajh lees mijn laatste lijn ;-)
        +- 500 euro budget.

Black Bandit, staan er voorbeelden in je fotoalbum of zijn deze te hard gecomprimeerd ? Die 18-50 DC 2.8 van sigma was ik al tegengekomen maar dit is een digitale lens nee ? Dat is nu niet héél belangrijk maar het zou wel een rol kunnen spelen in mijn keuze

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy
          +- 500 euro budget.
          Oeps

Als goedmaker deze link
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Die 18-50 DC 2.8 van sigma was ik al tegengekomen maar dit is een digitale lens nee ? Dat is nu niet héél belangrijk maar het zou wel een rol kunnen spelen in mijn keuze
            Bedoel je dan dat je wel of niet een lens wil die gebouwd is voor gebruik op digitale camera's ?
            Weet dat een lens die het op een analoog toestel goed doet, bvb. de 17-40 van Canon het op een digitaal toestel minstens even goed doet.
            Het omgekeerde gaat echter niet op.
            Aangezien de levensduur van een digitale body veel korter is dan de levensduur van een lens is de kans reëel dat je binnen enkele jaren beschikt over een DSLR met grotere sensor, waardoor een lens à la 17-85 plots onbruikbaar wordt.
            Ikzelf heb mijn kitlens vervangen door de 17-40, en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
            Sterker nog, als je die hebt ga je binnenkort naar een alternatief voor je 70-300 vragen, omdat die serieus zal onderdoen. En om op die vraag al te antwoorden : 70-200 f4
            Mark (300D)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cyrox
              Bedoel je dan dat je wel of niet een lens wil die gebouwd is voor gebruik op digitale camera's ?
              Weet dat een lens die het op een analoog toestel goed doet, bvb. de 17-40 van Canon het op een digitaal toestel minstens even goed doet.
              Het omgekeerde gaat echter niet op.
              Aangezien de levensduur van een digitale body veel korter is dan de levensduur van een lens is de kans reëel dat je binnen enkele jaren beschikt over een DSLR met grotere sensor, waardoor een lens à la 17-85 plots onbruikbaar wordt.
              Ikzelf heb mijn kitlens vervangen door de 17-40, en heb er nog geen seconde spijt van gehad.
              Sterker nog, als je die hebt ga je binnenkort naar een alternatief voor je 70-300 vragen, omdat die serieus zal onderdoen. En om op die vraag al te antwoorden : 70-200 f4
              Als ze bij Canon de moeite doen om speciale lenzen te ontwikkelen, die geschikt zijn om op camera's met een "kleine" sensor te werken, dan zullen ze nog wel een hele tijd camera's blijven maken waarop die lenzen gebruikt kunnen worden.
              Voor mij is het zelfs een voordeel dat mijn camera een kleinere sensor heeft. Mijn 100-400 wordt daarmee een 160-640mm , en dat is heel handig om vogeltjes te fotograferen. Als ik echt een breedhoek nodig heb, dan is er ook nog de nieuwe 10-22mm, maar met mijn 18-50 ben ik al tevreden, wat breedhoek betreft.

Ik zie dus geen probleem in die "digitale" lenzen. Een vergelijkbare lens voor een full-frame sensor zal trouwens altijd duurder zijn, en die sensors zullen volgens mij alleen maar in de professionele toestellen gebruikt worden. In de toekomst zullen de niet professionele toestellen waarschijnlijk ook niet erg veel pixels meer bijkrijgen (dat is voor de meeste gebruikers ook helemaal niet nodig), maar zal er nog wat meer aan de ruis gewerkt worden, waardoor er nog hogere iso-waarden kunnen gebruikt worden zonder dat ruis een probleem wordt.
              BD0338BE

Comment

Black Bandit, staan er voorbeelden in je fotoalbum of zijn deze te hard gecomprimeerd ? Die 18-50 DC 2.8 van sigma was ik al tegengekomen maar dit is een digitale lens nee ? Dat is nu niet héél belangrijk maar het zou wel een rol kunnen spelen in mijn keuze
                De foto's in dit album zijn allemaal met de 18-50 f2,8 EX DC gemaakt, maar bij Fotopic doen ze nog eens een extra resize, waardoor de foto's iets minder scherp worden .
                BD0338BE

Comment

Voor mij is het zelfs een voordeel dat mijn camera een kleinere sensor heeft. Mijn 100-400 wordt daarmee een 160-640mm , en dat is heel handig om vogeltjes te fotograferen. .
                  Diezelfde lens wordt ook op een fullframe (bv analoog) toestel een 160-640mm als je je afdrukken uitsnijdt en brede randen wegwerpt. Daarmee moet je het vergelijken. Ik wil graag meedoen met de "hoi hoi mijn lens krijgt extra vergrotingsfactor"-leute maar het klopt gewoon niet. Je verliest data/beeld.
                  Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

Comment

Ik ben nog steeds aan het tobben of ik de :

- Sigma 18 - 50 F2.8 EX DC
                    of
                    - Sigma 17- 85 F?? (weet het even niet ... bereik is hier interessanter)

Is er een groot verschil tussen 50 en 85 ? Of zal ik toch moeten wissel naar de 70-300 als ik toch ietwat bereik wil hebben ? Dan kies ik toch de sigma 18- 50 denk ik. Lekker scherp & lichtsterk.

EDIT :
                    (net nog even gaan kijken op fredmiranda)
                    Die 17-40 van Canon (L-serie) is uiteraard ook wel jammie
                    Maar ga ik die 10 mm niet missen ?
                    Dan zou ik : 17-40 70-300 hebben
                    Last edited by Blasphemy; 21 januari 2005, 17:15.

Comment

Ik ben nog steeds aan het tobben of ik de :

- Sigma 18 - 50 F2.8 EX DC
                      of
                      - Sigma 17- 85 F?? (weet het even niet ... bereik is hier interessanter)

Is er een groot verschil tussen 50 en 85 ? Of zal ik toch moeten wissel naar de 70-300 als ik toch ietwat bereik wil hebben ? Dan kies ik toch de sigma 18- 50 denk ik. Lekker scherp & lichtsterk.

EDIT :
                      (net nog even gaan kijken op fredmiranda)
                      Die 17-40 van Canon (L-serie) is uiteraard ook wel jammie
                      Maar ga ik die 10 mm niet missen ?
                      Dan zou ik : 17-40 70-300 hebben
                      Die 17-85 is een Canon-lens, met beeldstabilisatie. De 17-40L is natuurlijk ook heel goed, maar duurder.
                      Ondertussen heb ik nog meer foto's met de Sigma 18-50 f2,8 EX DC gemaakt, en dit keer in slechte (donkere) omstandigheden. De foto's zijn hier te bekijken .

Als ze een 18-85 f2,8 L IS zouden maken, dan zou ik direkt beginnen sparen om die te kopen, maar er zou dan zeker ook een heel stevig prijskaartje aanhangen , en het gewicht zou ook aan de hoge kant zijn.
                      Spijtig genoeg is er geen enkele lichtsterke lens (f2,8) te vinden die een bereik van ongeveer 18-80mm heeft , want die zou ideaal zijn op een 300D of 20D.
                      BD0338BE

Comment

Die 17-85 is een Canon-lens, met beeldstabilisatie. De 17-40L is natuurlijk ook heel goed, maar duurder.
                        Ondertussen heb ik nog meer foto's met de Sigma 18-50 f2,8 EX DC gemaakt, en dit keer in slechte (donkere) omstandigheden. De foto's zijn hier te bekijken .

Als ze een 18-85 f2,8 L IS zouden maken, dan zou ik direkt beginnen sparen om die te kopen, maar er zou dan zeker ook een heel stevig prijskaartje aanhangen , en het gewicht zou ook aan de hoge kant zijn.
                        Spijtig genoeg is er geen enkele lichtsterke lens (f2,8) te vinden die een bereik van ongeveer 18-80mm heeft , want die zou ideaal zijn op een 300D of 20D.
                        Wat je eigenlijk wil zeggen : stick to de Sigma 18-50 F2.8 ?
                        Ik denk dat ik ze beiden eens ga testen. Ik ken wel iemand met de 17-40 ...

Mooie foto's trouwens
                        Last edited by Blasphemy; 21 januari 2005, 20:02.

Comment

toch wel leuk zo,n topic en leerzaam, had er zelf ook al eens een opgestart.
                          de vraag ook gesteld op het EOS fotoforum, mijn keus is geworden de Canon/ef/17-85/4.5 met is en usm, of de Tamron 28-75/f2.8/di/ld.
                          de keus ook nog niet gemaakt, maar op gegeven moment moet je gaan wegstrepen en deze twee bleven over.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                            toch wel leuk zo,n topic en leerzaam, had er zelf ook al eens een opgestart.
                            de vraag ook gesteld op het EOS fotoforum, mijn keus is geworden de Canon/ef/17-85/4.5 met is en usm, of de Tamron 28-75/f2.8/di/ld.
                            de keus ook nog niet gemaakt, maar op gegeven moment moet je gaan wegstrepen en deze twee bleven over.
                            grt,bouk.
                            Als je de kitlens niet wegdoet, dan kan je die nog altijd gebruiken als je meer breedhoek nodig hebt, wanneer je die Tamron 28-75 kiest. Dat is wel veruit de goedkoopste oplossing, en die Tamron zou heel goed zijn.

Ik heb de kitlens samen met mijn 300D verkocht, en daarom had ik een breedhoeklens nodig. En die Sigma is ook veel scherper dan de kitlens (ook veel lichtsterker). Voor mij is het de ideale lens om binnen foto's te maken, want daarvoor heeft mijn 28-135 te weinig breedhoek.

Maar vorige zaterdag had ik dan weer meer aan een 28-75 f2,8 gehad, omdat ik met die 50mm weer niet toekwam. En dan heb ik maar de Sigma 70-200 f2,8 getest. Die is ook heel goed, maar door het weinige licht had ik meestal een sluiterijd tussen 1/30 en 1/125sec. En daardoor had ik veel foto's met bewegingsonscherpte.

Het is inderdaad heel erg moeilijk om te kiezen. Het aanbod is zo groot. Als geld geen rol speelt, dan zijn de "L" lenzen meestal wel de beste keuze, maar omdat ik die breedhoek niet echt zo veel gebruik, is de Sigma 18-50 EX DC wel een goede keuze. Bovendien is die erg compact, waardoor die altijd heel gemakkelijk ergens in de fototas past.
                            BD0338BE

Comment

nou ik hou natuurlijk de kit er bij hoor, zie het als een uitbreiding.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X