Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon EF 85mm 1/4F

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon EF 85mm 1/4F

Hallo,

Zijn er hier mensen die deze lens gebruiken, en wat zijn jullie bevindingen?

Groetjes, en bedankt.

Re: canon EF 85mm 1/4F

Zeer goede lens op scherpte en DOF.
    TOP kleur rendition.
    TOP bouwkwaliteit.
    Zeer beperkte distorsion.
    Super goede beeldstabilisatie.
    Ideaal voor fashion, portret, beauty, lifestyle, fine art,...

Presteert NIET goed in sterk tegenlicht. Zeer zware en storende chromatische aberatie dat je zelfs in software niet goed krijgt!

Zonder tegenlicht geef ik hem een 9,5 op 10. (voor een 10 had hij F1.2 moeten zijn).
    Met tegenlicht geef ik hem hooguit een 3 op 10.

Lens is prijzig ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
      Zeer goede lens op scherpte en DOF.
      TOP kleur rendition.
      TOP bouwkwaliteit.
      Zeer beperkte distorsion.
      Super goede beeldstabilisatie.
      Ideaal voor fashion, portret, beauty, lifestyle, fine art,...

Presteert NIET goed in sterk tegenlicht. Zeer zware en storende chromatische aberatie dat je zelfs in software niet goed krijgt!

Zonder tegenlicht geef ik hem een 9,5 op 10. (voor een 10 had hij F1.2 moeten zijn).
      Met tegenlicht geef ik hem hooguit een 3 op 10.

Lens is prijzig ook.

Die zwaar storende chromatische aberatie, bedoel je dan toch wanneer er sterk tegenlicht is?

Groetjes.

Comment

Een open hemel in tegenlicht is al voldoende om je beeld om zeep te helpen.
        Het probleem is niet het tegenlicht.
        Het probleem is de CA. Dat is een ontwerpfout.
        Je ziet het eigenlijk altijd bij hoge contrasten. Tegenlicht is een voorbeeld van hoog contrast.

Comment

Dit is waarschijnlijk een van de beste reviews die je kan vinden op het net.
          Canon EF 85mm f/1.4L IS USM Review | Photographer Dustin Abbott gives a thorough, real world review of the new Canon 85L IS backed up with photos and videos

Zoals je in het artikel kan lezen sluit dit erg aan bij wat ik je al gezegd had.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
            Het probleem is de CA. Dat is een ontwerpfout.
            Is dit door Canon niet te behelpen met een coating laag? En waarom doen ze dit dan niet?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Is dit door Canon niet te behelpen met een coating laag? En waarom doen ze dit dan niet?
              Op die lens zit reeds behoorlijk wat high tech coating.
              Zo heb je beduidend minder flare op die lens.

Maar coating kan het probleem van CA niet oplossen denk ik.

Chromatische aberatie is een probleem van niet gelijk breken van gekleurd licht door lenzen.
              Een objectief bestaat uit meerdere lenzen en dan stapelt dit soort fout op per lens dat er extra in zit.
              Je ziet het probleem vooral terug komen op plaatsen in je beeld met zeer hoog contrast en buiten het centrum.
              Contrast kan bestaan uit sterk uiteen lopende helderheden maar ook (minder gekend) sterk uiteen lopende kleuren (wat ook contrast is).

Comment

beedankt voor de info ;-)

Comment

Ik heb deze lens, en dit is echt wel een prima objectief, niet perfect, inderdaad CA gevoelig, maar presteert voor de rest behoorlijk sterk. Stelt snel scherp en de IS werkt heel goed.
                  Omdat ik ondertussen volledig ben overgeschakeld op de R-reeks, overweeg ik wel om ze te verkopen, en dan voor de RF 85 1.2 te gaan.
                  Maar dat is zeker niet omdat ik er ontevreden van ben.
                  Samengevat : Een miskoop doe je met deze lens niet, en als je nog met DSLR's werkt zeker het overwegen waard. En ik vind dat het gewicht prima meevalt.
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Ik ben niet zo wetenschappelijk-technisch onderlegd als sommigen hier en wil daarom meestal niet tussenbeide komen op dit forum.
                    Toch wil ik zeggen dat deze lens voor mij een schitterende portretlens is. Ik had ze gekocht na zeer veel zeer positieve reviews te hebben gelezen en ze beviel/bevalt me zo erg dat ik, sinds ik overgeschakeld ben op een R6 al mijn EF-lenzen heb verkocht, behalve de deze. Ik gebruik ze nog steeds voor portretten met behulp van een adapter. Ook de EF 50mm 1.8 heb ik nog ergens ongebruikt liggen, omdat het niet de moeite was om die te verkopen.
                    Ik zou niet aarzelen om deze lens te gebruiken.

Comment

Dus deze 85mm werkt ook even snel kwa scherpstellen enzo op je R6? Ik overweeg om ook binnenkort over te stappen naar een systeemcamera, maar al mijn lenzen zijn wel EF, met behulp van de adaptor is dat natuurlijk opgelost.
                      Welke body had je mss hiervoor? Als ik vragen mag :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
                        Ik ben niet zo wetenschappelijk-technisch onderlegd als sommigen hier en wil daarom meestal niet tussenbeide komen op dit forum.
                        Toch wil ik zeggen dat deze lens voor mij een schitterende portretlens is. Ik had ze gekocht na zeer veel zeer positieve reviews te hebben gelezen en ze beviel/bevalt me zo erg dat ik, sinds ik overgeschakeld ben op een R6 al mijn EF-lenzen heb verkocht, behalve de deze. Ik gebruik ze nog steeds voor portretten met behulp van een adapter. Ook de EF 50mm 1.8 heb ik nog ergens ongebruikt liggen, omdat het niet de moeite was om die te verkopen.
                        Ik zou niet aarzelen om deze lens te gebruiken.

Dus deze 85mm werkt ook even snel kwa scherpstellen enzo op je R6? Ik overweeg om ook binnenkort over te stappen naar een systeemcamera, maar al mijn lenzen zijn wel EF, met behulp van de adaptor is dat natuurlijk opgelost.

Comment

Mijn vorige camera was een 6D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marjannie24 Bekijk bericht
                            Ik gebruik deze lens ook op een R6 en die stelt echt snel scherp, ik zou me daarover geen zorgen maken.
                            Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Working...
                            X