Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting macro outdoors

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: belichting macro outdoors

Hierboven gezien dat je een Laowa 100 mm hebt aangeschaft.
    Dat vereenvoudigt het wat.
    Indien je buiten insecten bij sterke vergroting wilt fotograferen,dan moet je snelle sluitertijd hebben.
    Enerzijds om het insect scherp te hebben en anderzijds om je camerabeweging wat op te vangen.
    Flits is m.i. de enige oplossing.
    Flitsduur is 1/1000 tot 1/10000 sec,Een led macroflits zou maar 1/100 sec. halen.
    Even een proefopstelling gedaan:
    Canon 70d met 100 mm macro en 2x25 mm extensietubes,omzelfde situatie te krijgen als met een Laowa qua werkafstand ongeveer 10 cm.(wordt verder aangegeven maar dat is waarschijnlijk afstand tot sensor en niet tot objectief)
    Flits 430 ex.Geeft een perfecte belichting.
    Dan gestest met een Canon Macro lite ML-3,oud beestje analoog,flitst alleen op volle vermogen,belichting is identiek.
    Dus ik zou eventueel opteren voor een 430 ex,momenteel tweedehands te vinden voor 69 eu bij Ka...................
    Kun je ook nog gebruiken voor andere flitsfotografie.
    Led-lichten misschien ook bruikbaar,maar zoals hierboven vermeld afhankelijk van omgevingslicht.
    Een diffusor eventueel zelf te maken,Youtube Allan Walls,maar niet direct noodzakelijk.
    Heb dezelfde zelf ook gemaakt,maar dan met stevig karton en werkt goed.
    Body manueel op 1/200,diafragma ingesteld op camera,en TTL op flits.
    Werkt goed.
    NBij grotere werkafstanden is een diffusor wel aan te raden om een egale belichting te bekomen.
    Last edited by demuro; 8 november 2021, 11:51.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door goodi Bekijk bericht
      Ik kwam filmpje tegen op het internet waarin een fotograaf overdag met zulke setting aan de slag ging (zie afb)

Kent er iemand jullie welke accessoires deze op zijn camera gebruikt?
      Is dit nodig als je buiten insecten in Macro wil vastleggen, of kan het ook gewoon met daglicht, of eventueel andere nuttige accessoires?
      Mijn volgende assignment is een geslaagde macro foto insturen.

Alles welkom.
      Ik gebruik steeds het bestaande licht.Geen flits of andere zaken.Ik zet mijn toestel (Sony A7) op sluitertijd voorkeuze en neem dan gewoonlijk 1/200.Mijn A7 heeft nog geen stablisatie.Met de nieuwere Sony's kan je wel lager gaan vermoed ik,deze hebben stabilisatie.Dus 1/200 ,lager kan ook hoor maar ik probeer steeds op 1/200 te blijven,om zeker geen bewegings onscherpte te hebben.Daarom verhoog ik mijn ISO een beetje.Mijn A7 mag dan wel reeds 7 jaar oud zijn maar iso 1600 is geen probleem.Meestal probeer ik op iso 400 te blijven.Met de nieuwere Sony's kan je nog gemakkelijk hoger gaan.Met bestaand licht bereik je volgens mij de beste resultaten.Ik gebruik ook nooit een statief.Maar ondanks alles heb ik scherpe macro foto's.

Comment

Bestaand licht is natuurlijk ideaal.Maar bij sterkere vergroting (TS sprak over omkeerring 1:1) is het wel handig om wat extra licht bij te hebben.Vnl. als je bewegende onderwerpen fotografeert,is een korte belichting zeer handig en een flits laat je toe om snel een andere kadrering toe te passen.Is je onderwerp statisch,kun je langere sluitertijden gebruiken op statief,geen flits,met reflectieschermen etc.
        Flitser los geeft meer plastische beelden,zonder discussie.Maar als beginner is het misschien toch prettiger om al een minder plastisch beeld te maken,om toch al een resultaat te hebben.Nadien kun je natuurlijk verder doorgroeien ,als men er nog zin in heeft.

Comment

belichting macro outdoors

Ledlampen, buiten, hoe doe je dat?
          Ik heb hier een aantal kleine led lampjes van Sunwayfoto FL die ik naast mijn Rotolicht Anova Pro gebruik
          om accenten bij te lichten, werkt behoorlijk goed maar nog nooit gebruikt voor Macro.
          Die Sunwayfoto FL lampjes kan je vrij voordelig kopen rechtstreeks in China. KLIK
          Wel opletten (moest je er bestellen) dat je niet de RGB versie koopt, maar deze met warm en koud licht leds, tenzij je natuurlijk met kleuren wil gaan spelen,
          maar dan moet je ook de automatische witballans uitzetten.
          Last edited by Guest42; 10 november 2021, 07:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Bestaand licht is natuurlijk ideaal.Maar bij sterkere vergroting (TS sprak over omkeerring 1:1) is het wel handig om wat extra licht bij te hebben.Vnl. als je bewegende onderwerpen fotografeert,is een korte belichting zeer handig en een flits laat je toe om snel een andere kadrering toe te passen.Is je onderwerp statisch,kun je langere sluitertijden gebruiken op statief,geen flits,met reflectieschermen etc.
            Flitser los geeft meer plastische beelden,zonder discussie.Maar als beginner is het misschien toch prettiger om al een minder plastisch beeld te maken,om toch al een resultaat te hebben.Nadien kun je natuurlijk verder doorgroeien ,als men er nog zin in heeft.
            Hangt natuurlijkwel af wat je wil fotograferen. Een colibrivlinder met een statief en een omkeerring ? Geloof ik voor geen moer.
            Macro-fotografie is vooral proberen, proberen, proberen en nog eens proberen. Een paddestoel is helemaal iets anders dan een kolonne mieren die voorbij trekt.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Ledlampen, buiten, hoe doe je dat?
              Ik gebruik kleine led-lampjes van Rollei, oplaadbaar via een USB-poort en ze worden geleverd met een aantal kleurenfilters met houder. Het led-lampje is een blokje van 4cm aan alle zijden, heeft 4 lichtsterktes, behaald 900 lux op 0.5 meter en 300 lux op 1 meter. Het heeft een statiefschroefdraad en is eigenlijk heel handig om mee te nemen.

Je hebt ook de Lume Cube, maar die is wel wat duurder.

Vriendelijke groeten

Peter
              Last edited by Heembeek; 9 november 2021, 22:27.

Comment

Working...
              X