Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie - lens + voorzetlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

De vraag is, wat versta je onder "ik wil verder gaan".
    Meer afstand van het onderwerp? Want je haalt je sigma 150mm aan
    OF
    Een groter, beeldvullender, beeld krijgen van je onderwerp. Dus groter dan de 1:1 die je nu kan met je macrolens.

Ik werk wel met Nikon, maar op zich maakt dit niet zoveel uit.
    Voor het eerste gebruik ik mijn 1.4 extender. Dit is extra glas dat je tussen je lens en toestel steekt, en daardoor kan je wel wat kwaliteitsverlies lijden, en dus is een goeie externder hier wel noodzakelijk.
    Voor het tweede, ja ik werk met Nikon, heb ik gewoon extention tubes gekocht. Deze zijn 3 ringen, 36mm, 20mm en 12 (of daarrond). Deze stukken steek je eveneens tussen je lens en toestel, maar die bevatten geen lenselementen. Dit zorgt er gewoon voor dat je jouw onderwerp groter kan afbeelden. bijvoorbeeld met de 20mm stuk ertussen (bij FF en 100mm macro) ga ja van 1:1 naar 1,2:1.

Heb je een canon, dan kan je opteren voor de MPE65 lens. Die gaat van 2:1 naar 5:1, maar heeft geen scherptelring. Dus voor en achteruit gaan is hier de boodschap, en dat werkt dan best met een macrorail.

Nikon heeft deze lens NIET. Hiervoor moet je kiezen voor third party lenzen als: Loawo.

Dus misschien even verduidelijken wat je bedoelt met "ik wil verder gaan".

gr,
    Nick.

Comment

Working...
    X