Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoeklens voor Nikon D600

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Breedhoeklens voor Nikon D600

Goede avond,

Sinds kort heb ik naast een Nikon D7000 ook een NikonD600.
    Op mijn Nikon D7000 gebruikte ik tot grote tevredenheid een objectief van Sigma : 10-20 mm, 1:305 DX HSM.
    Ik gebruik dit objectief voor landschappen en urbex-fotografie.
    Dit Sigma objectief geeft op mijn Nikon D600 tussen 10-15 mm een soort vignetering, vanaf 15 mm geen enkel probleem meer. Ik ken en begrijp de oorzaak van dit probleem.
    Mijn vraag : welk objectief raden jullie mij aan met ongeveer dezelfde karakteristieken als mijn huidige Sigma lens en dit voor een gebruik op full frame?
    Dank voor jullie inzicht, suggesties en tips.
    Veel dank

Re: Breedhoeklens voor Nikon D600

Het beeld is vanaf 15mm wel beeldvullend, maar de kwaliteit buiten het DX-gebied is twijfelachtig.
    Alternatief: Sigma 12-24, zelf heb ik gekozen voor een tweede hands Tamron 15-30.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dank jullie allemaal voor de inbreng. Ik kan moeilijk inschatten wat het resultaat is van het verschil in "mm".
      Sigma 12-24 of Tamron 15-30 bv
      Een paar mm meer of minder zijn schijnbaar klein maar maken misschien wel een erg groot verschil in realiteit.
      Heeft er iemand ervaring met deze lens?

Dank voor inbreng

Comment

Je verwijst naar een objectief met type Z mount dan heb je volgens bartjens nog een adapt nodig.

Comment

Toen ik overstapte op FX had ik identiek hetzelfde vraagstuk, ik gebruikte ook de Sigma 10-20mm op DX.
          Al snel viel op dat breedhoek zoom lenzen voor DX groot, zwaar en vaak heel duur zijn.
          Na veel wikken en wegen ben ik gegaan voor de Nikon AF-S Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED: licht, compact, goede beeldkwaliteit en betaalbaar.
          Wel niet helemaal zo breed als de 10mm maar heb ik noiit echt gemist.
          Als je echt breed moet/wil gaan, kan je naar een de Irix 15mm gaan.

Comment

Hoi,
            Ik denk dat Guce een AF-S 14-24 F2.8G ED bedoeld heeft.

Daar hangt, ondanks zijn cashback op dit moment, nog wel een stevig prijskaartje aan...(€1829 min €150 cashback)
            Dan heb je op een FF camera een echte groothoeklens.
            Maar of je daar happy van wordt...?
            Ik heb zo'n lens een keer gehuurd, maar vond de vervorming in een ruimte zo enorm.
            Zo'n krom beeld, wat ook nog breder wordt naarmate je aan de rand van het beeld komt, vind ik totaal niks.
            Dit is er bijna niet uit te corrigeren, bollingen zijn er zo uit, brede onderwerpen aan de rand niet.
            Daarmee eindigde ik mijn groothoek avontuur, ik heb ook de Tamron (15-30) of de Tokina (16-28) niet meer geprobeerd.
            De Tamron is een topper, met een strakke prijs (€1000.,- en voor de G2 €1300). De Tokina is een middenmoot...(€750)
            Ik ben van mening, dat je onder de 20 mm op FF teveel vervorming krijgt.
            Vervorming die ík niet in mijn foto wil hebben.
            Het is ook niet voor niets, dat een kitlens van een APS-C camera op 18 mm en een FF camera op 24 mm begint...
            Maar anderen denken daar wellicht anders over.
            Wat prijzen betreft zijn er ook voldoende keuzes, tussen de €750 en €1679.
            Succes met je keuze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
              Een paar mm meer of minder zijn schijnbaar klein maar maken misschien wel een erg groot verschil in realiteit.
              Je moet de paar mm zien tov de absolute waarde van de lengte. 3mm tov 15mm en 12mm is gewoon een 1/5 en 1/4 verschil. 12mm is gewoon uitkijken dat je tenen niet op staan.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gewoon de beste kopen
                Wat is je budget?
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Ik gebruik de tamron 15-30 die zeker niet moet onderdoen voor de nikon 14-24.
                  En je krijgt er nog vr bij.
                  Wel een zwaar lensje.

Comment

Dag allemaal,
                    Uiteindelijk is het een Samyang AF 14 mm F2.8 F geworden...
                    Vandaag gaan testen in Amsterdam (op een NIkon D 600) en ik ben er erg blij van geworden....
                    Mijn Sigma 10-20 mm ga ik houden om te gebruiken op mijn Nikon D 7000.
                    Dank iedereen voor de input.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Guce Bekijk bericht
                      Dag allemaal,
                      Uiteindelijk is het een Samyang AF 14 mm F2.8 F geworden...
                      Vandaag gaan testen in Amsterdam (op een NIkon D 600) en ik ben er erg blij van geworden....
                      Mijn Sigma 10-20 mm ga ik houden om te gebruiken op mijn Nikon D 7000.
                      Dank iedereen voor de input.
                      Veel plezier ermee, en
                      bedankt voor de update ;-)

Comment

Working...
                      X