Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

    Heeft er iemand ervaring met de Mikaton 35mm f/0.95 op een XT-3? Is deze lens echt super scherp en zijn de kleuren goed? Ik twijfel tussen de XF35mm f/1.4 of deze mikaton. Ik zoek vooral naar een lens met een groot DoF. De mikaton heeft geen AF, maar de AF van de XF35/1.4 is blijkbaar ook niet echt schitterend, en MF met high peak assist is ook wel goed te doen. Ik zou dus vooral willen weten wat het verschil is in de image quality tussen de Mikaton35/0.95 en de XF35/1.4.

  • #2
    Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

    Ga je die Mikaton lens kopen voor nachtfotografie?
    Zo niet koop dan beter de Fujifilm XF 35mm f/1.4, ik heb die en is een super lensje.
    Een f/0,95 is dat niet van het goede teveel? Wanneer ga je die 0,95 gebruiken? Al afgevraagd welke scherptediepte die heeft? Waarschijnlijk 1mm of zelfs nog minder.


    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

    Comment


    • #3
      Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

      Ik heb ze allebei, en ook de XF 35/2.0 (tja...)

      Elke lens is verschillend, en heeft zijn eigen karakter en toepassingsgebied.

      Vooreerst: van mij geen enkel kwaad woord over de XF 35/1.4. Het mag dan wel een van de eerste XF lenzen zijn, met een wat tragere AF motor, maar met de algoritmes op de X-T3/X-H1/X-T30... werkt dat prima.
      Superscherp, mooie tekening: voor flexibel gebruik allerhande verkies ik steeds deze.

      De 35/2.0 gaat mee als ik de lichtste, meest compacte en discrete lens zoek (wandeling, reis...) of de snelste en stilste AF verkies (ik ga vaak op stap met enkel de 'Fujicrons' -23-35-50/2.0).

      De Mitakon heb ik nog maar een paar weken, zeker geen spijt van. Het is natuurlijk een lens die je zoveel mogelijk op f/0.95 laat staan (anders moet je ze niet kopen...).
      Bij volle opening in het midden zo scherp als je MF skills (en oogzicht) toelaten, zachter naar de randen toe - zoals een goeie oude (Oost)Duitse vintage lens. Minder Japans-gestoken harde scherpte, zacht verloop van scherp naar onscherp.
      Tenzij je (relatief onbeweeglijke) onderwerpen bij heel weinig licht wil fotograferen kies je deze lens natuurlijk voor de minimale DOF en de geweldige isolatie van onderwerp t.o.v. achtergrond.
      Hoeveel die DOF precies bedraagt kan je makkelijk terugvinden via de klassieke apps of websites. Eén voorbeeldje (op Fuji APS-C ligt de 1cm DOF grens bij f/0.95 ergens rond de 58cm scherpstelafstand.

      Al was de MF techniek nooit helemaal weg bij mij (ik fotografeer 'bewust' sinds begin jaren 60, en nog steeds met een collectie vintage primes) is er toch nog wat bijles nodig met de Mitakon, niet zozeer voor de scherpstelling zelf maar vooral om daarna het toestel (en het onderwerp!) absoluut stil te houden. Als ik tijd heb neig ik meer naar de klassieke 'matglas' scherpstelmethode dan naar het gebruik van focus peaking; als het sneller moet dan is die peaking natuurlijk beter ondanks de mindere trefkans bij minimale DOF.

      Vorige week maakte ik wat portretfoto's met de Mitakon maar die kan ik helaas (nog) niet delen. Ik zoek (als ik tijd vind) wel eens wat andere testbeelden op, of maak een vergelijkend setje foto's met de 0.95, 1.4 en 2.0 modellen.
      BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

      Comment


      • #4
        Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

        Snel drie voorbeeldjes met de 35/0.95 gemaakt tijdens de SD Grimbergen:








        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

        Comment


        • #5
          Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

          Dankjewel baloo voor je goed advies en het delen van enkele prachtige voorbeeldjes. Ik vraag me af, is dat blauw rond die staff en enkele blaadjes 'purple fringing'?

          Inderdaad, bij specular highlights en volle opening is wel wat chromatische aberratie aanwezig. Ik heb hier bij die snelle voorbeelden niet echt veel werk gemaakt om die in nabewerking te verwijderen...
          Last edited by baloo; 4 september 2019, 10:32.

          Comment


          • #6
            Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

            Hallo Warda,

            Ik veronderstel dat je de MKII versie bedoeld ?
            De eerste versie is vrij soft, zwaarder en groter.

            De Mitakon 35 MKII had ik verleden jaar.
            Een redelijk goed objectief.

            Het eerste exemplaar heb ik terug naar de winkel gebracht (KE) wegens een decentering probleem.
            Links was veel softer dan rechts.

            Het tweede exemplaar was OK.
            Bouwkwaliteit is zeer goed en diafragma en focus ring lopen zeer vloeiend en soepel met goede demping.
            Diafragma ring mag naar mijn mening iets meer demping hebben omdat je deze dikwijls per abuis verschuift.

            Bokeh is zacht en heeft een vloeiende overloop met cat-eye bokeh balls aan de zijkant en hoeken van het beeld.
            Geen ajuinenringen te bespeuren.

            CA is soms aanwezig. (goed te zien bij verchroomde onderwerpen)

            Scherpte is goed maar zeker niet uitstekend.
            Bij 0.95 (waarom je deze lens koopt) , is de scherpte in het centrum aanvaardbaar maar de zijkanten en hoeken zijn zeer soft.
            Voor portretten met de "regel van derden" is deze lens "imho" minder geschikt.
            Zolang je bij 0,95 je onderwerp in het midden houdt is het aanvaardbaar (voor de wat grotere afdrukken)

            De Mitakon is nooit echt scherp in de hoeken.. ook niet bij F8
            Ik heb zowat elk Fuji objectief gehad.......geen enkel die op vlak van scherpte zo ondermaats is zoals deze Mitakon.. ook niet de ondergewaardeerde 18 F2.

            Dit was mijn tweede exemplaar en misschien zijn er betere in de omloop.
            In dat geval is de kwaliteitscontrole niet zo schitterend.

            De Fuji 35 1.4 is naar mijn mening één van de betere primes wat rendering, bokeh en scherpte betreft.
            Compact en licht en scherp op 1.4
            Deze lens is ook vele malen verbeterd met firmware updates.
            De AF van de XF 35 1.4 is IMO zeer snel met de laatste generatie Fuji body's.

            Indien er ooit een tweede versie komt is interne focus en WR misschien gewenst.. optisch moet er van mij weinig veranderen.

            De 35 2.0 is ook OK... (wordt wel iets softer als je onder één meter komt)
            Object isolatie is uiteraard iets minder met die stop verschil.
            Bokeh is heel goed.

            Indien je de Mitakon 35 MKII wil aanschaffen dan raad ik je aan om deze eerst uit te proberen om teleurstellingen te voorkomen alvorens over te gaan tot de aankoop.
            Last edited by Funcky; 5 september 2019, 18:57.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 24-105 f4

            Comment


            • #7
              Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

              Deze vergelijking kan je misschien ook wel interesseren: https://www.youtube.com/watch?v=DvK10DtJaGk
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

              Comment


              • #8
                Re: mikaton 35mm f/0.95 Fujifilm

                dankjewel Funcky, zeer nuttige info!

                Comment

                Working...
                X