Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbetering gezocht voor Sony A7

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verbetering gezocht voor Sony A7

    Hallo,

    Ik twijfel momenteel over de upgrade van mijn Sony A7 met kitlens. De kitles valt in de hoeken toch tegen.

    Ik ben wat aan het informeren en de G lens 18-105, weliswaar gemaakt voor een CROP, lijkt mij een betaalbare optie. In hoeverre scheelt het kwaliteit dat je een CROP lens op een Full Frame zet? Zal ik er op vooruit gaan ten opzichte van de kitlens?


    Verder werd me de Sony 24-240 aangeraden, die is wat duurder dan de 18-105 maar wel voor Full Frame.

    Hebben jullie een advies of een alternatief? Het liefst niet veel duurder dan rond de €500,- (Mag ook 2e hands).

    Bedankt en groeten Hans

  • #2
    Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

    Eventjes langer sparen en een tamron 28- 75 f2.8 kopen. Echt veel alternatieven zijn met zo'n klein budget heb je niet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

      De Tamron 28-75/2.8 is inderdaad een prima lens alsook de Sony 24-105.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

        Een FE 24-70/4 is een uitstekende lens, relatief gemakkelijk 2dehands te vinden, niet duur, en vrij compact.
        Ik maak er 80 % van de foto's met de A7Rii mee.

        Kijk maar eens naar de rating op dxomark ;-)


        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

          Een kroplens zou ik zeker niet nemen. Zowel de 24-70 als de 24-240 zijn tweedehands goed te vinden De 24-70 is wat compacter, het bereik van de 24-240 heeft wel als resultaat dat de lens zwaarder en groter is, maar op f/8 gebruikt geeft hij over het hele bereik best aanvaardbare resultaten.
          Deze serie is helemaal met de 24-240 geschoten: https://robspanjaart.smugmug.com/Net...osch/i-2ts9dBj
          Deze met de 24-70: https://robspanjaart.smugmug.com/UK/...folk/i-K6479Jp

          De Tamron 28-75 is optisch zeker te prefereren maar tweedehands nog zelden aangeboden en net iets hoer in prijs. Ook kan het bereik een nadeel zijn als je geen groothoekobjectief hebt.
          Last edited by Spanjaart; 27 juli 2019, 10:06.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

            De 24-240 is mijn standaardlens,daar het mijn enige lens is.Ze heeft uiteraard ok een aantal minpunten(de opening bij tele,f/6,3,enz.)maar over het algemeen ben ik zeer tevreden van mijn 24-240.

            Comment


            • #7
              Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

              Er zijn ook zeer betaalbare primes van Samyang vb. f2.8 - de 24 en 35mm op 2dehands-sites vaak betaalbaar. Aan te vullen met de 85mm f1.8 van Sony (scoort heel erg goed bij DxO).

              De 24-70 f4 is zeker ook geen slechte keuze.

              Zelf heb ik de 24-240 gebruikt in Italië als enige lens, omdat ik echt niet te veel wilde meeslepen - en ik ben erg tevreden over de resultaten, maar de lens heeft zo'n z'n eigenheidjes. Je moet vb. bij het scherpstellen eventjes wachten (een tikje van een seconde maar) - en je gaat veel meer beelden krijgen die juist gefocused zijn. Over de 105mm wordt ze ietsje minder scherp, maar 't kan er nog mee door. Het is ook geen licht lensje. Dan zit je met de 24-70f4 beter.

              Toch even de kitlens verdedigen - ik heb die gebruikt met de A7II tijdens een sessietje nachtfotografie in Lier (zie die SD) - en die lens heeft het echt uitstekend gedaan. Haast nooit zonder AF gezeten, integendeel. Afgekepen of f8/f11 is die degelijk - ik ga niet zeggen dat ze top is, dat is ze niet. Als je die lens moet aankopen tegen de volle pot, dan is ze zelfs overdreven duur.

              De 50mm f1.8 FE (de versie van 200€) - scherpte genoeg, maar trage tot zeer trage AF. Als je ermee kan leven (zoals ik "soms" kan) - is dat 2dehands een koopje - anders moet je naar de Samyang 50 f1.4 AF die meteen een heel stuk duurder is.
              Tel op - en je gaat merken dat je met primes veel geld gaat uitgeven.

              Dus spaar door voor de tamron f2.8 28-75 of haal u de 24-70 f4 (2dehands te vinden voor wat u wil spenderen). Ga ophalen en test ter plaatse (altijd doen!). Lees ook wat reviews - zodat u weet waar de zwaktes van die lens liggen. Mocht u voor de tamron kiezen - er is ook een iets duurdere 17-28 f2.8 van Tamron uit die daar mooi op aansluit - die zit helaas net onder de 1000€.

              Comment


              • #8
                Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                Vooor max 500€ zou ik voor de 24-70/F4 gaan zoals K2 ook voorstelt.
                Last edited by alex606; 27 juli 2019, 13:24.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                  Als het gaat om de scherpte in de hoeken dan is die 24-70/F4 ook geen hoogvlieger. De Tamron 28-75/2.8 is de betere lens, zowel in de hoeken als in het midden vh beeld. Zelfs op F2.8 is de Tamron scherper zoals je hier kunt zien.

                  Dus effe doorsparen en voor de Tamron gaan.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                    Zoals hierboven al meermaals aangehaald, zou ik gaan voor de 24-70 f4. Daar ga je geen spijt van krijgen en is 2e hands voor een zacht prijsje te vinden.
                    Zelf heb ik de 24-105 f4 G en is een toppertje, maar hiervoor spaar je best nog even door.
                    Sony α7ii
                    5OOpx

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Als het gaat om de scherpte in de hoeken dan is die 24-70/F4 ook geen hoogvlieger. De Tamron 28-75/2.8 is de betere lens, zowel in de hoeken als in het midden vh beeld. Zelfs op F2.8 is de Tamron scherper zoals je hier kunt zien.

                      Dus effe doorsparen en voor de Tamron gaan.
                      Van die hoeken heb ik in de praktijk 0.0 % last.
                      Landschap doe je normaal gezien niet op f/4, en een portretonderwerp zit niet in de hoeken.

                      Nogmaals, het DxO-resultaat zegt eigenlijk alles wat mij betreft. Ik vind dit een topper in combinatie met een A7Rii. Een Tamron zie ik absoluut niet als een verbetering. Enkel maar duurder en minder praktisch.

                      Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                      Last edited by K-2; 30 juli 2019, 05:12.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Een Tamron zie ik absoluut niet als een verbetering.

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                        Ik houd mijn 24-105, maar daar heb ik diverse lichtsterke prime lenzen naast. Heb je dat niet dan is 2.8 op 28-75 zeker een interessante optie, de gebruikers zijn er zeer tevreden over en ik zou de lens zeker graag een tijdje testen naast mijn huidige materiaal.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Ik houd mijn 24-105, maar daar heb ik diverse lichtsterke prime lenzen naast. Heb je dat niet dan is 2.8 op 28-75 zeker een interessante optie, de gebruikers zijn er zeer tevreden over en ik zou de lens zeker graag een tijdje testen naast mijn huidige materiaal.
                          Ik blijf bij de 24-70/4. Uitstekende beelden, zowel met A7ii als met A7Rii, en lekker compact en licht, waardoor het voordeel qua omvang van de A7-reeks het beste tot zijn recht komt vind ik.

                          Daarnaast een 70-200/4, 35/2.8 en 85/1.8. Die set heb in nu al een paar jaar ongewijzigd, en ik zie dat niet meteen veranderen ;-).


                          Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                            Ik heb de sony 24-105 en eerlijk gezegd, die zit in 75% van de tijd op mijn camera. Ik vul die aan met een 17-35 en veel andere lenzen gebruik ik dan niet meer. De 24-105 geeft hele mooie resultaten voor zijn zoombereik, helemaal tevreden van.
                            https://www.behance.net/Lynx1966

                            Comment


                            • #15
                              Re: Verbetering gezocht voor Sony A7

                              Ik heb momenteel de 24-240 (zit 80% op mijn camera) en de 90mm F2.8 macro G lens. De laatste gebruikt ik vooral voor portret en macro.
                              “Be yourself; everyone else is already taken.” – Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X