Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

microscoop objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: microscoop objectief

    De vraag is wat de poster bedoelt:extreme macro of effectief miscroscoopfotografie ?? Of beter wat bedoelt hij of zij met een microscooplens.
    Zoals er dikwijls verwarring bestaat tussen effectieve macro (1:1 of hoger of welke definitie je ook wil hanteren)en close-up.De meeste macro's die je hier ziet ,ziin in mijn ogen eerder close-up dan macro.Wel mooie opnames.Maar waar ligt de grens?
    BTW:mooie opstelling heb je daar.
    En ja dat is dus echte microscoopfotografie.

    Comment


    • #62
      Re: microscoop objectief

      De vraag is wat de poster bedoelt
      Inderdaad, daar kan hij (of zij) zelf het beste antwoord op geven.

      1:1 of hoger of welke definitie je ook wil hanteren
      Ik hanteer de definitie die Zeiss geeft, simpel en zonder enige mogelijkheid op verwarring.
      1/1 is macro, alles wat er boven zit is close-up en alles wat er onder zit is micro.

      Je suggereert juist diepte/ "3-D" met onscherpte !
      niet alles hoeft scherp te zijn dat klopt, maar te weinig DOF geeft bij extreme fotografie soms een onherkenbaar beeld.
      En daarbij wordt de illusie van "3-D" volgens mij toch door 90% door het licht gecreëerd.
      Daarom zie ik het nut van een ringflasch ook niet in door zijn schaduwloos, frontaal zacht licht.
      Zonder twijfel zijn er onderwerpen die er wek baat bij hebben.

      Zelf gebruik ik drie losse flitsers, een grote en twee kleintjes, al dan niet met DIY diffuser van yoghurt, platte kaas en dergelijke.
      Het voordeel van losse flitsers is dat je geen beperking hebt in het positioneren .
      Licht van achteruit (tegenlicht) bijvoorbeeld laat je onderwerp mooi los komen van zijn achtergrond en
      door het lichtrandje versterk je het "3-D" gevoel nog eens extra.



      Nog een tip:

      Als het goedkoop mag zijn, het loepje uit een oude A3 scanner!
      Niet standaard, maar met wat knutselwerk prima passend te krijgen voor gebruik op een DSLR camera.
      (extreem macro = knutselen )

      Deze opname is gemaakt met dezelfde opstelling, behalve dat het microscoop objectief is vervangen door het loepje.



      Stack van 5 opnames om de kaakjes scherp te krijgen.

      Groeten,
      Eric

      Comment


      • #63
        Re: microscoop objectief

        Heel knap!
        En verbazingwekkend weinig (geen) CA voor een simpele lens met één element (buiten de tubelens, maar ik denk niet dat die CA fouten kan corrigeren van de eerste lens?).
        Ik heb nog wel vragen bij vanalles, zoals waarom je die weinig lichtsterke medium (large?) format lens gebruikt als tube bvb, maar ik heb wsl toch te weinig achtergrondkennis van deze zaken om het antwoord volledig te begrijpen..
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment

        Working...
        X