Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

microscoop objectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: microscoop objectief

    @Rogier, met de juiste adapters kan hij op een oude balg gemonteerd worden. Ik hou het graag compact met tussenringen en met een flitser kun je hem buiten op levend spul inzetten. Maar met een balg ben je wel flexibeler in vergroting en compositie.
    Een andere optie is een flexibele tussenring. Meike had die ook in het assortiment en uit het verleden bijvoorbeeld de Telescopic Auto Tube 65–116 van Olympus die ik ook nog heb liggen.
    Last edited by Arend; 1 februari 2018, 09:01.
    Groeten Arend

    Comment


    • #47
      Re: microscoop objectief

      Juiste adapters OK,maar waar kun je die vinden ??
      Op je body plaats je het eerste onderdeel met schroefdraad.Op die schroefdraad moet je dan een adapter vinden voor je balg:schroefdraad naar EOS of FD (zoals de meeste oude macrobalgs.)Dan op de balg aan het einde een adapter van de mount ( of EOS,FD) naar schroefdraad om daarop je lens in retro te zetten en dan kun je het tweede deel van MK erop zetten.
      Met de voorgestelde combi zal het wel zeer goed werken.Maar ik denk dat je het niet veel verder moet gaan zoeken.
      Vergelijking met een MPE-65:werkafstand is veel kleiner met objectieven in retrostand.Daarmee bedoel ik de afstand object tot frontlens en niet tot filmvlak of sensorvlak,cfr. streepje boven op je body.Wat wel een nadeel is voor belichtingsmogelijkheden.
      Maar met een 40 mm (of ongeveer deze brandpuntsafstand) opstelling,diffuser etc. geeft dit blijkbaar zeer goede resultaten,maar ik denk dat je er niet teveel verder moet willen uithalen.
      Never changes a winning team.
      Last edited by demuro; 1 februari 2018, 15:03.

      Comment


      • #48
        Re: microscoop objectief

        @demuro, dat is nu juist het mooie van deze Meike adapter. Zolang je de ring aan de camerakant maar "slim" houdt (direct op een Canon camera of zoals in mijn geval via een adapter met contacten op een Sony camera), dan kun je daartussen "domme" ringen of balgen plaatsen waar je het EF objectief met de andere "slimme" ring van de adapter gedraaid achter opzet (met een "domme" omkeerring). Dus volop flexibiliteit.
        De werkafstand met deze combi zal misschien iets korter zijn dan met de MPE-65, maar ook daar houdt het niet over en is belichting eveneens een uitdaging.
        (zie http://data.vandenborre.be/manual/CA...5MM%20F.28.pdf)
        Maar zoals eerder gezegd hou ik dit "winning team" graag compact.
        Last edited by Arend; 1 februari 2018, 15:13.
        Groeten Arend

        Comment


        • #49
          Re: microscoop objectief

          Reactie alleen op balg-gebruik,voor de rest volledig akkoord.
          Maar je kunt een balg niet zomaar koppelen aan een schroefdraad.Of toch??
          Je tussenringen zitten toch op de body en dan pas de adapter,en dan via de schroefdraad je obj. in retro.
          Het probleem zit erin,dat je aan de voorkant van je slim deel een schroefdraad hebt.
          Maar een domme balg past niet op die schroefdraad.Tenzij de gepaste adapter:FD naar schroef,Eos naar schroef ?Daar balgen ouderwets zijn,zullen de Canons compatiebel meestal FD-mount hebben.
          Je kunt alles vooraan op je balg zetten,maar dan heb je geen elektr. communicatie meer,tenzij dat je een balg hebt die dat wel doet.(Maar dan denk ik dat je dit niet meer nodig hebt.)
          Maar het is en blijft een goedkoop alternatief,dat zeer mooie resultaten geeft,mits de juiste keuze van materiaal.(cfr. vorige links)

          Comment


          • #50
            Re: microscoop objectief

            @demuro, daar heb je inderdaad wel een punt. Bij een balg moet je de 58mm schroefdraad van de Meike adapter aansluiten op de vatting van de balg. Eens kijken of daar een oplossing voor te vinden is.

            En inmiddels gevonden, in ieder geval voor de Nikon balg die ik in huis heb. De Nikon BR-3, met aan de ene kant een Nikon F cameravatting en aan de andere kant 52mm schroefdraad.


            Zo ziet de Meike adapter met de omgekeerde Canon 40mm er dan uit op mijn Nikon PB-6
            Last edited by Arend; 1 februari 2018, 19:19.
            Groeten Arend

            Comment


            • #51
              Re: microscoop objectief

              Dan ben je inderdaad gered.En je kunt er nog een paar ext.tubes tussen steken op max. uittrek.
              Of zoiets voor Canon bestaat ? of nog te vinden is??
              Als ik mijn ander materiaal niet had,zou ik zeker voor deze Meike gaan.

              Comment


              • #52
                Re: microscoop objectief

                Hij bestaat ook voor Canon EF https://ukcameraequipment.co.uk/prod...f-s-uk-seller/.
                In feite is het alleen een beschermring voor de achterkant van het objectief waar je ook een filter in kunt schroeven. Mijn Nikon BR-3 is van metaal en stevig genoeg om meer aan te hangen.
                Groeten Arend

                Comment


                • #53
                  Re: microscoop objectief

                  (Reactie niet meer van toepassing en kan hem niet verwijderen, ik had de link van die Meike niet gezien en foto was pas later toegevoegd denk ik)
                  Last edited by oermens; 1 februari 2018, 21:40.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #54
                    Re: microscoop objectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arend Bekijk bericht
                    Zo ziet de Meike adapter met de omgekeerde Canon 40mm er dan uit op mijn Nikon PB-6
                    Een vergelijkbaar idee had ik ook, maar dan dat de 40mm lens en die meike ding de andere kant op steekt. Zelf zou ik dan een Carl Zeiss 50mm F2 erop steken, al heb ik deze nog niet.

                    Ik heb hier nog wel een FD en een M42 macrobalgje.
                    Maar als je die adapter hier nu eens kan op bevestigen op een goedkope manier:
                    <p>Door het plaatsen van de balg tussen lens en camera is het mogelijk een enorme vergroting van het onderwerp te krijgen. (Tot ca. 5:1 afhankelijk van de lens) Instellingen zoals scherpstelling en diafragma dienen middels de lens gemaakt te worden. Bijvo

                    Zodat de lens vatting op je camera komt. En aan de andere kant de vatting zoals in een camera body. Dan zou ik het perfect vinden. Dan maakt het niet uit of je er een 24/35/50/100mm etc erop steekt. Zou deze lenzen dan wel op oneindige zetten, dan zijn de lenzen naar het schijnt op hun scherpste.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #55
                      Re: microscoop objectief

                      @oermens, dat is een vergelijkbare adapter als de Meike die ik liet zien, inderdaad met een elektronische koppeling.
                      @Rogier, zo blijven we knutselen met digitaal op analoog. In de analoge tijd hadden alle cameramerken veel macrospul in de collectie, nu leveren ze vaak niet eens meer een simpele tussenring met contacten geschikt voor digitale camera's.
                      Een variant van de Meike adapter met lens naar voren zoals jij wilt heb ik nog niet gezien.
                      Groeten Arend

                      Comment


                      • #56
                        Re: microscoop objectief

                        Opstelling Frans Vandemaele.

                        Comment


                        • #57
                          Re: microscoop objectief

                          Interessant, zeker ook de vergelijking tussen de 35mm omgekeerd op een holle buis versus omgekeerd op de 200mm micro lens, het verschil is goed te zien, maar nu ook weer niet zó groot, ik vraag me af wat beter is wanneer je een minder goed gecorrigeerde (tele)lens gebruikt op de camera, dan zal het resultaat wellicht omgekeerd zijn.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #58
                            Re: microscoop objectief

                            Hier vindt je veel informatie over deze soort fotografie, http://www.photomacrography.net/.

                            Zelf gebruik ik enkel loeplenzen, zoals de Luminar 63mm, de Macro-Nikkor 35mm f/4.5 een Zeiss 10x objectief
                            voor de Primo serie en zelfs een lens uit een oude HP foto scanner.

                            Wat microscoop objectieven betreft heb je veel verschillende soorten.
                            De lens die de heer Arno van Zon gebruikt , de Mitutoyo (± 900 EUR) is een oneindige.
                            Hier moet je nog eens een extra (tubelens) voor inzetten, zonder deze tube lens krijg je een plat en onscherp beeld.

                            Zelf heb ik een oude Escofot 240mm f/9.0 omgebouwd die als tube word gebruikt.



                            Opsteliing




                            Resultaat: maatstaf 20/1 (geen stack)



                            Dit zijn de details in het randje van een Action Cam CCD censor (4X4mm), in het groene gedeelte zijn de pixels zelfs zichtbaar.



                            Groeten,
                            Eric

                            Comment


                            • #59
                              Re: microscoop objectief

                              spreekt me absoluut niet aan als voorbeeld, deze foto !

                              Waarom zou je alles scherp willen ?
                              Je suggerreert juist diepte/ "3-D" met onscherpte !


                              En Canon is inderdaad the way to go !!

                              Je dient ook een ringlash te kopen !!

                              Met wat geduld verschijnt die combinatie ( de mp -65, of hoe noemt ie weer, met een ringflash,) in de tweedehands rubriek en dan nog een statief met de mogelijkheid om de kolom horizontaal te kantelen !
                              L
                              Groetjes

                              Lukathi

                              Comment


                              • #60
                                Re: microscoop objectief

                                spreekt me absoluut niet aan als voorbeeld, deze foto !
                                En is "En Canon is inderdaad the way to go !!" dan wel een goed voorbeeld?

                                De poster vraagt informatie over het fotograferen met een microscooplens en die geef ik hier, zelfs met een voorbeeld.

                                Wat stacken betreft, bij extreme macro (eigenlijk micro) is deze maar tiende van een millimeter en om hier een genietbaar
                                beeld (zeker bij 3D objecten) van te krijgen is stacken zeker nodig.

                                Groeten,
                                Eric

                                Comment

                                Working...
                                X