Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

    Nu ik die nieuwe foto zie blijf ik overtuigd dat het druppeltje olie of vet is.
    En eerlijk, als het geen invloed heeft op de foto's, en het ergert u niet, zou ik eraf blijven.
    Mocht dat vlekje überhaupt groter worden, dan heb je met schimmel te maken maar dat zou me ten zeerste verwonderen want schimmel ziet er heel anders uit.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

      Ik volg Red Falcon in z'n uitleg, incl. de tip om de lens op te volgen.

      Comment


      • #18
        Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

        FWIW .. het lijkt mij of er iemand "uitgeschoven" is met de punt(en?) van een lensspanner tool en een put-kras-put-kras-put achtergelaten heeft ...

        Comment


        • #19
          Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

          Het voorste glas kan heel wat aan voor je iets merkt op de foto. Oude Russische lenzen staan er om bekend regelmatig blaasjes in het glas te vertonen, vaak groter dan dit en ook dat had geen weerslag op het resultaat. Spijtig natuurlijk, omdat iedereen een gave lens verkiest.

          Comment


          • #20
            Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

            Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
            Het voorste glas kan heel wat aan voor je iets merkt op de foto. Oude Russische lenzen staan er om bekend regelmatig blaasjes in het glas te vertonen, vaak groter dan dit en ook dat had geen weerslag op het resultaat. Spijtig natuurlijk, omdat iedereen een gave lens verkiest.
            Russische objectieven werden in de eerste plaats gemaakt voor het leger en die waren super perfect.
            Objectieven met kleine foutjes werden aan de westerse wereld verkocht.
            Objectieven met grotere fouten kwamen te koop op de Russische markt.
            Ik heb hier vier Russische objectieven en aan geen is een foutje te merken.
            Dus best niet veralgemenen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

              Hier idem,een Hartblei superrotator.Oekraïne ?Geen luchtbelletjes te zien.

              Comment


              • #22
                Re: Coatingfoutje of vlek aan de binnenkant van een lens

                Bij de Russische objectieven zijn er schijnbaar een aantal "verhalen" in het leven geroepen die iedereen grif over neemt zonder dat er daarvoor harde bewijzen zijn over hun juistheid, van dan af gaan die verhalen een eigen leven leiden ... desnoods opgesmukt met de nodige details ... waar de waarheid het laat afweten vult de verbeelding het wel aan !
                De Russen hebben bvb Carl Zeiss in Jena ingepalmd/pikt en zijn dan gewoon "crappy" lenzen gaan maken met het glas uit de stocks van Zeiss en samen met hun technici en hun technologie ... bah ja .. waarom niet haha ... De Amerikanen pikten Werner Von Braun en een paar jaren later vlogen ze naar de maan ... Die Russen moeten dus wel ongelofelijke dommekl..... geweest zijn

                Comment

                Working...
                X