Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prestaties Tele Crop vs FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Prestaties Tele Crop vs FF

    Het hangt er ook van af of je denkt toe te komen met 600mm op die ff body, zodat je niet meer verder gaat moeten croppen, in dat geval zal het beeld van een (bvb) 24mp ff met de lens op 600mm wsl beter zijn dan met dezelfde lens op 400mm op een 24mp dx camera omdat de ff camera (met een zelfde aantal mp) grotere pixels heeft en dus meer licht op vangt (tenzij de lens veel slechter presteert op 600 dan op 400mm, wat ook wel realistisch is).
    Maar als je het beeld van de 24 mp ff camera met de lens op 600mm nog vaak gaat moeten bijsnijden, dan ben je beter af met de crop camera, aangezien die dan de volle 24mp kan benutten, terwijl je met de ff maar +- 10mp over zal houden wanneer je cropt tot dx formaat.

    Cojon, ik heb ook meer sympathie voor mensen die rustig proberen te helpen, maar sommige denkfouten, zeker ivm ff-crop blijven telkens terugkomen wat wel jammer is want eigenlijk is het niet zó ingewikkeld, je eerste gedacht klopt volledig, als je een dx formaat cropt uit een 24mp ff sensor dan is dat beeld zo goed als exact hetzelfde als wanneer je een 10mp crop camera had gebruikt (als je het verschil in sensortechnologie wegdenkt natuurlijk; dat heb ik bvb met mijn oude Canon 40d tegenover nu de Sony A7)
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #17
      Re: Prestaties Tele Crop vs FF

      Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
      Hallo!

      Bij het lezen over tele's wordt er hier en daar verwezen naar de betere beeldkwaliteit bij FF in vergelijking met crop camera's. Nu was ik altijd van het idee dat een crop-camera meer uit een lens haalde dan een Full Frame. Net omdat hij niet het volledige "glas" benutte van de lens en zo de fouten, die meestal aan de randen optreden, niet registreerde.
      Ruben
      In weze heb je gelijk indien het oplossend vermogen (resolutie) van de lens voldoende hoog is. APS stelt hogere eisen aan het oplossend vermogen vd lens vermits deze een kleinere oppervlakte vd lens gebruikt voor zelfde aantal mp's. Densiteit van een 24mp APS-C sensor komt ongeveer overeen met deze van een 64mp FF. Dus alles hangt af van het oplossend vermogen vd lens.
      www.polartha.com

      Comment


      • #18
        Re: Prestaties Tele Crop vs FF

        @oermens;
        Ik denk wel toe te komen met de 600mm. Op een crop body zeker, op een FF (voor binnen een jaartje of twee?) zal het ook zeker lukken mits een beetje meer geduld. Het probleem zit hem in het feit dat de 70-300, voor mij althans, te veel inboet qua scherpte vanaf de 200mm. En alhoewel ik veelal tevreden ben met de compositie op 300mm(x1.5), ben ik steeds teleurgesteld van de scherpte. Of het light aan mijn D7000, welke bekend is voor de slechtere autofocus, maar dan zou het even slecht moeten zijn over de gehele zoom...

        Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
        In weze heb je gelijk indien het oplossend vermogen (resolutie) van de lens voldoende hoog is. APS stelt hogere eisen aan het oplossend vermogen vd lens vermits deze een kleinere oppervlakte vd lens gebruikt voor zelfde aantal mp's. Densiteit van een 24mp APS-C sensor komt ongeveer overeen met deze van een 64mp FF. Dus alles hangt af van het oplossend vermogen vd lens.
        Bedankt voor de genoemde term! Dit geeft mij wat leesvoer voor de komende dagen. Nooit aan gedacht dat een lens een oplossend vermogen had.
        Merci en groetjes :)
        Insta | Flickr | Facebook

        Comment


        • #19
          Re: Prestaties Tele Crop vs FF

          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Mijn standpunt blijft: De DX heeft met zekerheid een groot gewichts- en prijsvoordeel m.b.t. de lens.
          Is dat werkelijk zo? Kijk eens naar een Nikkor 17-55 2.8 zwaar en duur of een Sigma 50-150 2.8 idem ditto en omgekeerd oude versies van Nikkor, Sigma en Tamron 70-300 goedkoop en licht(en prut).
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X