Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Bedankt voor al de goede raad. Ik ga beginnen met een set tussenringen en zien wat dat oplevert. Een Zwitserse collega van mij werkt met een 3D- microscoop. Werkt fantastisch maar dat beestje kost 3000 EUR. Dat is al behoorlijk wat geld voor een amateur schrijver/researcher die zijn artikels gratis aanbied voor publicatie.
Dit is misschien wel veel geld zo op het eerste gezicht, maar ik denk dat een deftige microscoop veel meer kost. In het verleden heb ik weleens een beetje gekeken wat een leuke microscoop kost die tot 1000x gaat. Maar het was volgens mij nog meer.
Waar een wil is, is een weg
---------------------------------
.... In het verleden heb ik weleens een beetje gekeken wat een leuke microscoop kost die tot 1000x gaat. Maar het was volgens mij nog meer.
.. en waar je dus voor het concept "macro" geen fluit kunt mee aanvangen, tenzij je cellen wil fotograferen, omdat je daarvoor een microscoop met totale reflectie moet hebben en die vergroten maximaal tot in de buurt van 100x, de optische limiet van zo'n ding ... (en BTW & FWIW, voor zo een "echte" microscoop betaal je afhankelijk van de toeters en bellen, galant tussen 4 en 5000 €)
Er bestaan ook nog stereomicroscopen,die niet zo sterk vergroten,max 20-40x maar ook minder.Die zijn niet zo prijzig.(Rond 400-600 euro)
Maar je moet dan ook zien dat je er een adaptor kunt op plaatsen voor je camera.
Gemaakt voor objecten te bekijken,zoals insecten,munten,etc.Dus alles waar geen licht door komt,maar alleen opvalt.
Wil je natuurlijk coupes gaan bekijken van biopten etc.,waar het licht door het object komt,en je 600x tot 1000x wilt vergroten,en je koopt een Leitz,dan ben je veel geld kwijt.
Je moet natuurlijk die coupes ook nog kunnen maken,en kleuren etc..En dat vraagt ook veel apparatuur etc.(zonder verder in detail te treden).
Maar dat is dan geen macro meer,maar micro.
Ja, extreem vergroten moet die microscoop niet in mijn geval. Ik werk nu met een goedkope Bresser in de stand "4X" en daar kan je al matrijsfouten en dergelijke zien die aanwezig zijn op een munt of een medaille, of de kleine verontreinigingen in een geëmailleerd oppervlak. Aan de hand van die dingen kan je dan nagaan of een medaille echt of namaak is. Maar omdat het een goedkope microscoop is, zien de foto's er niet echt briljant uit. Het is zo'n type microscoop waarbij je alles direct op een schermpje te zien krijgt en ook rechtstreeks foto's kan maken. Sommige foto's, zoals van een email oppervlak lukken vrij goed maar wanneer je in-gestempelde cijfers en letters wil bestuderen wordt het al gauw moeilijk om op iets scherp te stellen.
Ik kan nu op sterk gecropte foto's van mijn macro lens al vaag onderscheiden wat ik normaal gezien onder de 4X microscoop zie, daarom dat ik dacht dat bij het wat opdrijven van de macro lens ik nog wat meer mogelijkheden zo hebben om iets te zien na het croppen van de foto?
@ demuro: Gek toeval maar de fabrikant van jouw pincetje ken ik ook i.v.m mijn hobby. Aesculap maakte in een vorig leven (duistere tijden) sierdolken voor bij de uniformen van de Duitse Bruinhemden (SA). Sterker nog; de dolken van deze fabrikant zijn erg gegeerd onder verzamelaars.
Comment