Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(Portret)lens voor dieren anno 2017

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: (Portret)lens voor dieren anno 2017

Ben je echt zeker dat je MF wilt gaan ? Ik ben een grote MF fan, ik heb trouwens een oa een samyang 135/f2.
    Maar MF voor dieren ..... een kat zit bv al zelden stil. Weinig dieren zitten stil. Als je ook nog volopen wilt fotograferen, dan is DoF zeer dun. Het kan prima natuurlijk. Maar de missers zijn veel groter dan bij portretfotografie van mensen. Die blijven wel stil (volwassen toch).

MF met 85mm op f1.2 is voor menselijke portretten al niet van de poes (pun intended)
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Tja, die MF moeilijkheid bij dieren had ik in mijn beginpost ook aangehaald.
      Maar een inconsistente of huntende AF zal ook voor veel frustratie zorgen. In het verleden heb ik een paar Sigma's geprobeerd (macro) en daar was ik toen niet zo tevreden over.
      En over de AF van de laatste 85mm van Sigma is ook al veel geschreven ivm calibratie (en her-calibratie) vanaf het dock. Heb deze zelf nog niet kunnen testen weliswaar.

Ik heb met de Venus 60mm f2,8 (macro 2:1) MF lens al wel redelijk wat goede resultaten bekomen met test shots van mijn hond.

Dus alternatieven met gekend goede AF prestaties mogen ook nog naar voor komen

NB: in het topic "lenzen kalibreren" komt gebrekkige AF werking ook nogmaals aan de orde... Maakt de keuze er niet makkelijk op, net zoals MF op f1,2 niet makkelijk is...
      Last edited by Kurrrt; 13 juni 2017, 21:10.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
        Tja, die MF moeilijkheid bij dieren had ik in mijn beginpost ook aangehaald.
        Maar een inconsistente of huntende AF zal ook voor veel frustratie zorgen. In het verleden heb ik een paar Sigma's geprobeerd (macro) en daar was ik toen niet zo tevreden over.
        En over de AF van de laatste 85mm van Sigma is ook al veel geschreven ivm calibratie (en her-calibratie) vanaf het dock. Heb deze zelf nog niet kunnen testen weliswaar.

Dus alternatieven met gekend goede AF prestaties mogen ook nog naar voor komen ;.
        Mijn Sigma 180mm f2,8 OS focust perfect, maar de AF is wel traag, en als er niet genoeg contrast is, dan weigert ze soms scherp te stellen.
        De onscherpe achtergrond (bokeh) is wel bij de betere van de lenzen die ik op dit ogenblik heb, en die lens is met het diafragma helemaal open ook al heel scherp.
        Met 180mm moet je wel rekening houden met een vrij grote afstand als je wat grotere onderwerpen helemaal op de foto wil krijgen.
        En het is geen lens die je zomaar overal mee naartoe zal sleuren, daarvoor is ze wat te groot en te zwaar.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Lang geleden dat ik nog een foto gepost heb. Hopelijk staat hij er van de eerste keer op...
          Dit is een 100% crop van het RAW bestand zonder bewerking. Uit de hand genomen met de Samyang 85mm f1,2 met ISO 1250. Body is een Canon 1D IV (Op het origineel staat het volledige hoofd van mijn vriendin. De weerspiegeling is het beeldscherm van de laptop.

Vanwege de MF geen makkie om snel juist te focussen, maar dat wist ik op voorhand...
          Had nog een paar foto's van de hond genomen met ISO 100, maar die moet ik nog naar een postbaar formaat verkleinen. Zal ik nog wel posten.

Vanwege de niet zo korte slag van de scherpstelring is deze lens niet heel snel bij te draaien naar de gewenste focale afstand als het verschil wat groter wordt. Zal dus nog wel wat oefening vergen om er sneller mee overweg te kunnen. De resultaten van de paar snelle test shots vind ik alvast veelbelovend qua optische prestaties.

Grtz,
          Kurt

Mmm, ik kopieer de url link vanuit Dropbox en plak die in het opgegeven veld. Voor komt IMG te staan en erachter /IMG (tussen vierkante haken). Maar ik zie enkel een vraagteken verschijnen. Wat doe ik fout??
          Last edited by Kurrrt; 14 juni 2017, 22:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht

Dat ziet er prima uit voor een 100% crop, f/1.2?
            Ik kon de afbeelding wel zien door ze te openen in een nieuw venster, Dropbox is altijd al lastig geweest om afbeeldingen extern te laten verschijnen (en de methode verandert wel eens), maar ik was juist even aan het testen en volgens mij werkt het als je op het einde van de link de dl=0 vervangt door dl=1, ik zal het eens proberen door het aan te passen in jouw quote, het werkte in ieder geval wanneer ik tijdens het posten 'Voorbeeld van bericht' aanklikte.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Dat ziet er prima uit voor een 100% crop, f/1.2?
              Ik kon de afbeelding wel zien door ze te openen in een nieuw venster, Dropbox is altijd al lastig geweest om afbeeldingen extern te laten verschijnen (en de methode verandert wel eens), maar ik was juist even aan het testen en volgens mij werkt het als je op het einde van de link de dl=0 vervangt door dl=1, ik zal het eens proberen door het aan te passen in jouw quote, het werkte in ieder geval wanneer ik tijdens het posten 'Voorbeeld van bericht' aanklikte.
              Inderdaad op f1,2 genomen. Deze net met een hogere ISO vermits het binnenshuis was. Dus de ruis gaat wat met de beste details lopen.
              Bedankt om de foto zichtbaar te maken!

Ik probeer straks die van de hond erop te krijgen. Die zijn met ISO 100 genomen.

Grtz,
              Kurt

Comment

Ineens maar het grote formaat gepost vermits dit een lens test betreft en er goed kan ingezoomd worden
                Dit zijn uiteraard maar de eerste snelle test shots zonder rekening te houden met een deftige omgeving en licht.

Edit: grote versies geweigerd... Bij deze versies is inzoomen niet meer relevant om de scherpte op het oog te checken...

Last edited by Kurrrt; 16 juni 2017, 22:51.

Comment

Aha, nu zie ik de foto's, ziet er prima uit!
                  Je kunt altijd een link erbij zetten naar de foto's op vol formaat, maar voor rechtstreeks getoonde beelden die te groot zijn is de forum software onverbiddelijk.
                  Wat ik wel vreemd vind is het feit dat de beelden eerst tijdens het downloaden (op volle resolutie zo te merken) even getoond worden en er pas daarna dat balkje over geplakt wordt, dus qua beperking van dataverbruik is dat vrij nutteloos...
                  Dat is nog wel een voordeel van Flickr, je upload de foto's in één bepaalde resolutie, bvb 24Mp en je kunt ze dan extern tonen op een heel aantal verschillende formaten, en de verkleining wordt redelijk deftig gedaan vind ik zonder te veel artefacten.

Kun je al een beetje vergelijken met de 85LII?
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Indien de Canon 85mm L II een vrij snelle AF had gehad met minder hunting in slechtere lichtomstandigheden, zou ik voor het gebruik voor dierenportretten de meerprijs er misschien over hebben gehad. Ondanks het feit dat ik dan de LoCA telkens via een apart programma had moeten verwijderen.
                    Van de prestaties van de Samyang ben ik zeker tevreden. Via Live View ook makkelijk perfect scherp te stellen (als het onderwerp een beetje rustig is tenminste). Scherpte en details echt wel heel goed. CA ook goed onder controle.

Foto's werden inderdaad op volle resolutie getoond gedurende een korte tijd. Daarop kon je mooi op het oog inzoomen en zien dat de scherpte en de details perfect waren.
                    Maar goed, zelf kan ik zien dat het echt wel ok is op 100% weergave.

Dus: deze Samyang presteert heel goed, maar ontbreken van AF kan voor velen een struikelblok vormen. De prijs is redelijk stevig vermits er geen AF voorzien is, maar scheelt toch een heel stuk met de eerste concurrent (Sigma 85mm f1,4 Art) en minder dan de helft tov de merk-eigen lens van Canon.
                    Portretfotografen die met menselijke modellen werken gaan AF sowieso minder snel missen, en dan is deze Samyang zeker een aanrader als je met een zo groot mogelijk diafragma aan de slag wil.

Bedankt voor jullie reacties en hulp.

Grtz,
                    Kurt

Comment

Working...
                    X