Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tilt/Shift voor Nikon - ervaringen met de 'betaalbare' alternatieven?

Wat betreft correctiemogelijkheden:
    Als je rekening houdt met voldoende ruimte rond je onderwerp om te corrigeren op een 14 mm (en dat heb je blijkbaar al ervaren),dan zul je bij een tekort van afstand tot je onderwerp ,beter af zijn met een 14 mm dan met een 24 mmTS.
    10 mm werk je niet weg met een TS.De correctie in PS is niet hetzelfde als met een TS-lens,maar als je het er niet op krijgt met 24 dan toch beter een gecorrigeerde 14 mm.
    Wat die lichtmeting betreft,dat geldt voor elke TS-lens.Meting in neutrale stand.Bij shift of tilt komen de lichtstralen totaal anders binnen tov van de sensoren en deze kunnen dan ook flippen.Idem voor scherpstelling,waar nogal correctiewerk aan te pas komt bij tilt.
    @Rogier:dit is een originele Hartblei,nummer 00063,en niet te vergelijken met de Zeiss-variant die betere optiek had,en ook 2-3x zo duur.Review meen ik op dpreview te vinden in vergelijking met 24 TSI en 17-35??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      Als je rekening houdt met voldoende ruimte rond je onderwerp om te corrigeren op een 14 mm (en dat heb je blijkbaar al ervaren),dan zul je bij een tekort van afstand tot je onderwerp ,beter af zijn met een 14 mm dan met een 24 mmTS.
      hmm, dit corrigeren de hoofdreden waarom ik TS overwoog. Ik vond in extreme omstandigheden dat ik met de correctie teveel moest trekken om het goed te krijgen, maar dit ga ik met een veel minder brede 24mm TS dan ook niet goedmaken waarschijnlijk.

Comment

Nee..

Comment

Je kan er ook altijd eens eentje huren en zelf zien wat het geeft.
          T/S is al een leuke groeicurve op zich. Ik heb er eens eentje gehuurd voor een weekend en mij er wat mee geamuseerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            @Rogier:dit is een originele Hartblei,nummer 00063,en niet te vergelijken met de Zeiss-variant die betere optiek had
            Oorspronkelijk geplaatst door http://www.hartblei.de/en/pricelist.htm
            All Our Hartblei Zeiss lenses available with mounts for Canon, Nikon, Sony-Minolta, Leica R, Pentax K, Contax (please specify when ordering). Prices + Valuetax (19 % in Germany) or other taxes according to your country. If you have a European VAT please supply with order. Guarantee according to german laws 2 years.
            Oorspronkelijk geplaatst door https://en.wikipedia.org/wiki/Hartblei
            In 2006 Hartblei started a collaboration with Carl Zeiss AG, adapting Zeiss lens designs for tilt-shift use.
            Lees bovenstaande quote
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

Comment

Niet direct on topic, maar toch even ter verduidelijking:

"Nice writeup. The Hartblei super-rotator mount is the same as what they make for the 45mm and 65mm medium-format lenses. The optical elements are selected from those made for the Mir-20 35mm/2.8 Arsat lens, made by Zavod Arsenal in the Ukraine. Arax uses the same optical elements. Arsat markets a shift-only lens with the same glass. You wondered on the FM forum if they were the same and I'm answering here since I'm not an FM registrant. Hartblei usually recoats the glass with fancier coatings, and they claim to match the optical elements. That may be so, though my Hartblei 45mm PCS lens is really no better than my 45mm Mir-26 that uses the same basic glass. The coatings are better, but the lenses perform similarly. Rick "who thinks most of the Arsenal lenses become excellent by f/8" Denney"

Er bestaan dus twee varianten van die Hartblei:de oorspronkelijk russische lens en betaalbaar, toen ergens rond de 600$ ,en daarnaast sinds 2006 één in samenwerking met Zeiss,die zeer duur was.Meen ooit nog een prijs gezien te hebben bij konijn rond de 2500 eu of meer.(Zij hebben die lenzen nog verdeeld of nu nog??)
              Misschien interessant om te weten als je er ooit eentje tweedehands tegenkomt,dat je je niet blauw betaald aan een ouder exemplaar.
              Maar eigenlijk kun je niet missen als je ze even bekijkt.
              Last edited by demuro; 15 april 2017, 10:57.

Comment

Omdat ik zelf geïnteresseerd ben in een tilt shift lens voor Nikon heb ik ook al wat zoekwerk gedaan op het WWW.
                Ergens werd vermeld dat de PC 24 mm moeilijk zou te hanteren zijn op toestellen met ingebouwde flash (D800 bvb). De instelknoppen zouden te dicht bij de behuizing komen om handig te manipuleren. Dit euvel zou niet voorkomen bij de 45mm en 85mm.
                Het voordeel van een TS-lens bij meer dan beeldvullende onderwerpen is de mogelijkheid om vanuit een zelfde standpunt bvb 3 foto's te maken door de lens te shiften. Hierdoor is het makkelijker om de foto's te stitchen.
                De grootte van de beeldprojectie van een 24mm lens op de sensor blijft m.i. dezelfde of dit beeld afkomstig is van een gewone, een tilt-shift of gelijk welke 24mm lens.
                Indien de beeldhoek te klein is om het onderwerp te vatten is er de mogelijkheid om een kortere brandpuntsafstand te gebruiken of een pano stitchen.
                Ter info de nieuwe NIKON 19mm kost meer dan 3000 euro.
                mvg
                Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                  Ter info de nieuwe NIKON 19mm kost meer dan 3000 euro.
                  mvg
                  Patric
                  Je zou haast een tweedehandse Canon 5D Mark II/6D kopen samen met een 17mm TS-E

Hier een illustratie dat de 24mm niet alleen geschikt is voor architectuur

Comment

Stefan heb je ondertussen al een lens gevonden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Stefan heb je ondertussen al een lens gevonden?
                      Hey, nog niet, beetje drukke periode
                      Ik heb wel de aanbieding van iemand om de zijne eens te gebruiken om te testen, en een kennis zou een adaptor meebrengen om te proberen als die terug in het land komt.
                      Momenteel zit ik eerder met de gedachte dat een UWA + lenscorrectie me misschien niet veel nadeel geeft t.o.v. een TS.

Comment

Working...
                      X