Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Upgrade Tamron 70-200 2.8 Di LD if macro?

Jee ik zou ook maar eens de AF fine tuning nakijken. Wie weet is de AF van de D7200 wel die afwijking heeft op niet merk eigen lenzen
    Hoi,

dit heb ik gedaan, maar het helpt niet echt.
    De foto's zijn niet echt onscherp, maar i.v.g. met mijn andere lenzen eerder soft, korrelig...
    Vanaf F8 wordt het een stuk beter.

mvg
    nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Eindelijk eens een grondigere test kunnen doen met de lens... Batterijtjes op een lijn gezet, focussen op de middelste batterij.
      Hieronder de resultaten:
      Op f2.8

Op f7.1

Ik denk dat ik jeevanhoof ga moeten volgen in de bevindingen van de lens. Op f2.8 vind ik dat toch echt wel heeeeeel soft (en onscherp) te noemen. Vanaf f7.1 is het eigenlijk pas goed vind ik. Of verwacht ik nu te veel?
      Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
        Eindelijk eens een grondigere test kunnen doen met de lens... Batterijtjes op een lijn gezet, focussen op de middelste batterij.
        Hieronder de resultaten:
        Op f2.8

Op f7.1

Ik denk dat ik jeevanhoof ga moeten volgen in de bevindingen van de lens. Op f2.8 vind ik dat toch echt wel heeeeeel soft (en onscherp) te noemen. Vanaf f7.1 is het eigenlijk pas goed vind ik. Of verwacht ik nu te veel?
        Is je 70-200 vast geroest op een brandpunt?

Het kan interessant zijn om te kijken naar verschillende brandpunten.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Is je 70-200 vast geroest op een brandpunt?

Het kan interessant zijn om te kijken naar verschillende brandpunten.
          Vastgeroest? Nee, waarom?

Op andere brandpunten is het iets beter maar niet wat ik zou verwachten van scherpte.

Maar vind je bovenstaand resultaat dan normaal?
          Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

Comment

Ze zijn inderdaad niet scherp op F2.8, maar middelste batterij is wel het scherpste van de 5. De batterij laat wel mooi(helaas) zien dat de lens niet de scherpste is. Ik ben bang dat een een andere body dit probleem niet gaat oplossen, dus dan zijn er 2 opties. Andere lens of ermee leren leven.

Comment

inderdaad, het is dus geen front/back focus probleem, dat is nu wel duidelijk.
              Ik zou in eerste instantie ook denken dat een andere body het probleem niet zou oplossen maar als ik kijk naar de resultaten op dxo stel ik mij toch enkele vragen.
              De lens op een D7100 scoort inderdaad niet goed qua scherpte (6 P-Mpix)
              https://www.dxomark.com/Lenses/Tamron/Tamron-SP-AF-70-200mm-F28-Di-LD-IF-MACRO-Nikon-mounted-on-Nikon-D7100__865

De logische stap is dan de lens vernieuwen en met de recentere 70-200mm Di VC USD zou je normaal veel betere resultaten moeten halen, nl 16 P-Mpix
              https://www.dxomark.com/Lenses/Tamro...kon-D7100__865

Echter als ik de resultaten van de huidige lens dan op een D610 bekijk kom ik aan een vergelijkbare scherpte van 15 P-Mpix
              https://www.dxomark.com/Lenses/Tamro...ikon-D610__915

Aangezien ik meer aan portretfotografie doe dan bv sport vroeg ik mij af ik niet beter de prijs van een nieuwe lens (1300€) kan investeren in de overstap op FF, waarbij ik dan mijn huidige D7100 en 17-55 2.8 vervang om budget vrij te maken?

Tenzij bovenstaande resultaten van dxo op de D610 helemaal niet kunnen kloppen natuurlijk...

Comment

DXO testte niet met jouw lens, maar een andere kopie. Desnoods ga je met jouw lens, jouw 5 batterijen en USB stick naar de foto winkel waar je een andere lens/body wil kopen. En doe dan de bovenstaande test opnieuw en vraag om de foto's op je USB stick te zetten. Of anders neem de notebook mee dat je gelijk kan testen of je dan wel scherpe foto's kan maken met de lens.

Comment

Working...
                X