Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 18 of 35 mm voor reis/straat fotografie

Ik gebruik op canon FF ook zeer graag een 35mm 1.4 ipv mijn 24-70 2.8 II. Komt overeen met een 23mm op fuji crop. Dof van een FF f1.4 is wel nog kleiner dan op een crop op f2.
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Portretfotografie gaat goed met een 23mm - je hebt nog niet de opvallende vertekening van een echte groothoek, 23mm is een beetje een sweet spot in dat opzicht.

De 35mm 1.4 vind ik ook traag focussen, maar de 23mm 1.4 levert bij mij geen probleem op. Ik denk dat de motor van de 35mm gewoon te traag is. De 35mm hoorde bij de drie eerste lenzen bij lancering van de X-mount, met de 23mm zaten we toch alweer een eindje verder. Ik denk niet dat je ze zo makkelijk over een kam kan scheren.
      Last edited by tolpol; 21 november 2016, 13:18.
      Vriendelijke groet, Wim
      Fuji X100T / Fuji X-T2 / Sony RX100-II

Comment

De 1.4 is sowieso boven mijn budget . Ik ga straks de 23 f2 bestellen.
        Hopelijk een leuk lensje. Heb ze vorige week even geprobeerd bij kamera express.

Had al gelezen dat die niet echt scherp zou zijn op F2, maar heb hier niets van aangemerkt.
        Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

Comment

De beste keuze voor elke fotograaf is afhankelijk van zijn/haar stijl en manier van werken.
          Wil je straatportretten maken, of heb je liever (een deel van) de omgeving mee in beeld?
          Hoe dicht 'durf' je bij je onderwerpen te komen?
          Enz...

Mijn 'standaard' brandpuntsafstand op APS-C is 23mm (FF equivalent: 35mm).
          Maar af en toe gebruik ik graag een 35mm, de 18mm of (zoals in de smalle steegjes in India) de 14mm.

Voor mij is de AF-snelheid geen punt. Ofwel neem ik de tijd, ofwel werk in MF en met zone focusing (en meestal ook optische zoeker, op de X-Pro2).

Ik heb de 35mm en 23mm beide in zowel de f/1.4 als de f/2.0 versie.
          Voor straatwerk verkies de recente f/2.0 modellen omwille van hun compactheid en discretie (en de WR).
          Ik kijk dan ook uit naar de beloofde 50mm f/2.0 volgend voorjaar.

Behalve 's nachts, dan komen de 16/1.4, 23/1.4, 35/1.4 en zelfs 56/1.2 uit de tas (het gewicht moet je bij deze toppers er maar bij nemen...).
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
            De beste keuze voor elke fotograaf is afhankelijk van zijn/haar stijl en manier van werken.
            Wil je straatportretten maken, of heb je liever (een deel van) de omgeving mee in beeld?
            Hoe dicht 'durf' je bij je onderwerpen te komen?
            Enz...
            Het verbaasde mij eigenlijk dat die opmerking nog niet eerder gekomen is.
            Ik gebruik ook heel graag de 23mm voor de beeldhoek, maar nog belangrijker voor mij is de anonimiteit, het niet deelnemen aan wat er zich afspeelt. Daarom zal ik al snel de 55-200 gebruiken van op afstand, en vaak zonder de opvallend grote zonnekap. Voorwaarde voor het gebruik van een tele is natuurlijk dat je je onderwerp van op die afstand in beeld kan nemen, en dat wordt moeilijk in een drukkere omgeving. Ook de 18-55 wordt bij mij gebruikt om flexibel te kunnen cadreren zonder mij steeds te verplaatsen. Occasioneel komt ook de 10-24 van pas... waarmee ik dus tot de conclusie kom dat mijn straatfoto's tussen 10 en 200mm zitten

Voorbeeldje op 55mm: https://flic.kr/p/Ead2qo

Misschien moet ik er ook bij vertellen dat ik zo goed als altijd met het kantelscherm van de X-T1 werk om niet te laten zien wanneer ik exact de foto maak en om het standpunt laag te houden.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb mezelf de 23 F2 aangeschaft. Nog niet echt on the field kunnen testen, maar eerste shots thuis zagen er alleszins goed uit.
              Momenteel is het nog even wennen aan de bredere beeldhoek. Indien het me toch niet aanstaat, breng ik het terug en neem ik de 35 f2
              Fujifilm X-T1 + XF 23 F2 WR + Takumar Auto 55 1.8

Comment

Working...
              X