Hoi,
Ik zit een partijtje te twijfelen, wat ik nu wil gaan doen.
De kortste brandpuntafstand, die ik nu heb, is de 24 mm van mijn 24-120 F4 VR op m'n Full Frame
Ik ben zeer tevreden over de prestaties van deze lens, maar soms vind ik de vervorming op 24 mm een beetje vervelend.
Daarnaast zit ik ook te denken aan méér groothoek.
Maar óók wel aan meer lichtsterkte voor mijn "rondwandel"lens.
Dus een groothoek lens, lichtgevoelig "f2.8"en met minder vervorming.
En een rondwandelding, meer lichtsterkte "f2.8" en minder vervorming.
Mijn kandidaten zijn voor de groothoek de Tokina 16-28 f2.8, voor mijn rondwandellens de Tamron 24-70 F2.8 VC.
En ja… ik weet ‘t… deze vervorming is gemakkelijk (automatisch) te corrigeren in bewerkingsprogramma’s.
Maar als er iets "niet of weinig" is, hoeft er ook "niets of weinig" gecorrigeerd te worden…
Nu kan je op verschillende plaatsen op het Internet testen van lenzen lezen en bestuderen, waar ook testgegevens over vervorming weergegeven worden.
Echter, ik lees er allemaal verschillende resultaten uit...
Bijvoorbeeld:
Op "Photozone.de" hebben de 2 rondwandellenzen op 24 mm en de groothoeklens op 16 mm respectievelijk Nikon: -3,55% barrel; Tamron: 3,8% barrel en Tokina: -2,44% barrel vervorming.
Maar als ik op “DXO” deze lenzen vergelijk, kijk dan in het tabblad "Measurements" en dan weer op "Distortion", dan zie ik voor de Nikon en Tamron op 24 mm 0,9 % en voor de Tokina op 16 mm 0,8% vervorming.
Op “Digitalpicture” worden er geen getallen weer gegeven...
Op “SLRGear" hebben ze bij de FF test voor de Nikon maximaal 1,25%, voor de Tamron 1% vervorming. De Tokina hebben ze niet getest.
Alle partijen verschillende testgegevens.
Hoe moet ik daar nu als simpel burgertje een goed besluit uit gaan vormen?
Wie weet daar raad mee?? Wat zijn de waarheden?
Adrie
Ik zit een partijtje te twijfelen, wat ik nu wil gaan doen.
De kortste brandpuntafstand, die ik nu heb, is de 24 mm van mijn 24-120 F4 VR op m'n Full Frame
Ik ben zeer tevreden over de prestaties van deze lens, maar soms vind ik de vervorming op 24 mm een beetje vervelend.
Daarnaast zit ik ook te denken aan méér groothoek.
Maar óók wel aan meer lichtsterkte voor mijn "rondwandel"lens.
Dus een groothoek lens, lichtgevoelig "f2.8"en met minder vervorming.
En een rondwandelding, meer lichtsterkte "f2.8" en minder vervorming.
Mijn kandidaten zijn voor de groothoek de Tokina 16-28 f2.8, voor mijn rondwandellens de Tamron 24-70 F2.8 VC.
En ja… ik weet ‘t… deze vervorming is gemakkelijk (automatisch) te corrigeren in bewerkingsprogramma’s.
Maar als er iets "niet of weinig" is, hoeft er ook "niets of weinig" gecorrigeerd te worden…
Nu kan je op verschillende plaatsen op het Internet testen van lenzen lezen en bestuderen, waar ook testgegevens over vervorming weergegeven worden.
Echter, ik lees er allemaal verschillende resultaten uit...
Bijvoorbeeld:
Op "Photozone.de" hebben de 2 rondwandellenzen op 24 mm en de groothoeklens op 16 mm respectievelijk Nikon: -3,55% barrel; Tamron: 3,8% barrel en Tokina: -2,44% barrel vervorming.
Maar als ik op “DXO” deze lenzen vergelijk, kijk dan in het tabblad "Measurements" en dan weer op "Distortion", dan zie ik voor de Nikon en Tamron op 24 mm 0,9 % en voor de Tokina op 16 mm 0,8% vervorming.
Op “Digitalpicture” worden er geen getallen weer gegeven...
Op “SLRGear" hebben ze bij de FF test voor de Nikon maximaal 1,25%, voor de Tamron 1% vervorming. De Tokina hebben ze niet getest.
Alle partijen verschillende testgegevens.
Hoe moet ik daar nu als simpel burgertje een goed besluit uit gaan vormen?
Wie weet daar raad mee?? Wat zijn de waarheden?
Adrie
Comment