Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leek heeft lensvraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Leek heeft lensvraag

    Overigens,dit effect heb ik een aantal keer gebruikt op mijn A7,toen ik mijn 28 70 nog had.Mijn A7 kan ik instellen op apsc en dan kan je dit goed zien.Als ik toen meer tele wou dan stelde ik mijn A7 in op apsc.Het nadeel is wel dat er dan uiteraard maar ong. 10 MP overbleven.

    Comment


    • #17
      Re: Leek heeft lensvraag

      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      ...

      Daar is nog geen opvolger voor de a6000 maar daar is wel een toestel binnen dezelfde categorie recent op de markt gekomen met name de a6300.
      Heeft nog snellere AF dan a6000 en meer mogelijkheden, 4k video etc.... Prijs rond de 1200€
      Dat is een opvatting puur gebaseerd op semantiek ... Ik kan geen enkel zinnig argument verzinnen waarom er een "A6000 II" zou moeten verschijnen als er al een A6300 in de rekken ligt die qua vormgeving en characteristieken nagenoeg identisch is, maar toegegeven met een andere sensor. De niet aflatende vergelijkingsdrang tussen deze 2 modellen is dus totaal onzinnig ? In dezelfde optiek van inschatting is de RX100IV niet eens een opvolger van de natieve RX100.

      .. en die "nog snellere" AF ... bij een benchmark die ik las komt men uit met cijfers van 0,05 sec versus 0,06 ... tel uit je winst bij een fotoburst van minstens 1000 consecutieve shots.

      Comment


      • #18
        Re: Leek heeft lensvraag

        Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
        Overigens,dit effect heb ik een aantal keer gebruikt op mijn A7,toen ik mijn 28 70 nog had.Mijn A7 kan ik instellen op apsc en dan kan je dit goed zien.Als ik toen meer tele wou dan stelde ik mijn A7 in op apsc.Het nadeel is wel dat er dan uiteraard maar ong. 10 MP overbleven.
        Heb ik ook op de mijne maar dat is gewoon een crop van het FF beeld op de sensor dus eigenlijk de uitsnede die je in photoshop doet achteraf (dus gewoon het Crop deel uit je FF gesneden, je 'wint' er nix mee, dus eerder om je lenzen voor Crop te gebruiken op je FF.)

        Comment


        • #19
          Re: Leek heeft lensvraag

          Neen,dat klopt volgens mij niet.Wanneer u gaat croppen,dan gaat u ongetwijfeld kwaliteit verliezen,ook de scherpte zal verminderen.Dit hebt u niet wanneer u een ff toestel op apsc zet.Dan verliest u geen scherpte,alleen MP's.

          Comment


          • #20
            Re: Leek heeft lensvraag

            Of de sensor nu de uitsnede maakt of je doet dit zelf in een fotobewerkingsprogramma, resultaat is gewoon hetzelfde, inderdaad.

            Zo niet? zou ik toch graag een verklaring hebben "jozef13"

            Comment


            • #21
              Re: Leek heeft lensvraag

              Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
              Neen,dat klopt volgens mij niet.Wanneer u gaat croppen,dan gaat u ongetwijfeld kwaliteit verliezen,ook de scherpte zal verminderen.Dit hebt u niet wanneer u een ff toestel op apsc zet.Dan verliest u geen scherpte,alleen MP's.
              Nee toch niet hoor, croppen via software of via APS-C setting op de camera geeft gelijke resultaten. Een gecropt beeld zal even scherp zijn als het origineel maar je gaat bvb minder groot kunnen printen door detail verlies.

              Als je een 24mp aps toestel vergelijkt met een 24mp FF toestel kun je stellen dat bij gebruik van dezelfde lens je een verschillende beeld uitsnede krijgt met quasi zelfde detail.
              In geval van een bvb een 100mm lens zal de uitsnede op APS overeenkomen met 150mm op FF. De lens blijft fysisch wel hetzelfde maar de beeldhoek verandert. De beeldhoek wordt bepaalt door het brandpunt vd lens maar is verschillend voor APS en FF.
              bvb een 36mp FF beeld in crop-mode zal overeenkomen met 15 a 16mp opname in APS

              Comment


              • #22
                Re: Leek heeft lensvraag

                Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                Neen,dat klopt volgens mij niet.Wanneer u gaat croppen,dan gaat u ongetwijfeld kwaliteit verliezen,ook de scherpte zal verminderen.Dit hebt u niet wanneer u een ff toestel op apsc zet.Dan verliest u geen scherpte,alleen MP's.
                Da's de definitie van croppen ... U "belicht" enkel een equivalente "APS-C oppervlakte" van uw FF sensor. Pixel densiteit en dus kwaliteit blijft gewoon hetzelfde. Elke andere hocus-pocus is oeverloos gepruts.

                Comment


                • #23
                  Re: Leek heeft lensvraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Actie fotograferen vraagt toch een beetje kennis, misschien ga je teleurgesteld zijn wat AF betreft omdat je niet de juiste instellingen gebruikt.
                  De a6000 is een toestel met veel mogelijkheden vraagt toch wat ervaring als je echt actie wil fotograferen, het is niet dat je daar zomaar een lens opzet en dat alles automatisch perfect gaat verlopen ingeval van actie fotografie, dat is zo met elk toestel vanaf een bepaalt niveau. Maar als je de meeste instellingen wil leren kennen en begrijpen zie ik geen probleem.
                  Natuurlijk wat versta jij onder actie, voor mij zijn dat heel snelle onvoorspelbare bewegingen.
                  Oh maar dat héél veel van de instellingen afhangt ben ik me zeer van bewust en ik ben ook wel gemotiveerd om me erin te verdiepen - wat jammer genoeg nog geen resultaat garandeert. Maar met mijn huidige compact (een Panasonic Lumix FZ28 kon ik (in de sportstand) toch al ietsje op foto krijgen (maar die kon natuurlijk ook véél beter dan wat ik eruit kreeg), ik neem dus aan dat een fototoestel dat echt op snelheid gemaakt is en gewoon kwalitatief ook nog een stuk beter is me nog meer en mooiere gelukte actiefoto's zal geven.
                  Actie in mijn geval is overigens vooral rennende en spelende honden, zowat het toppunt van onvoorspelbaarheid van waar en hoe ze bewegen.

                  Daar is nog geen opvolger voor de a6000 maar daar is wel een toestel binnen dezelfde categorie recent op de markt gekomen met name de a6300.
                  Heeft nog snellere AF dan a6000 en meer mogelijkheden, 4k video etc.... Prijs rond de 1200€
                  Oepss, maar de a6000 kost toch maar de helft van dat bedrag hoor :-) .

                  Comment


                  • #24
                    Re: Leek heeft lensvraag

                    @ Inge O

                    Als je al een Lumix FZ28 had...

                    Heb je al eens aan de FZ1000 gedacht?
                    Is betaalbaar.
                    Heeft een vrij goede optiek en zoombereik.
                    Heeft 4K. Ook al film je niet heb je 4K foto mode, wat vrij goed werkt.
                    Zeer snel in autofocus > DFD

                    Of, reeds voorgesteld door Pieter micro 4/3 van Panasonic.
                    De G7 heeft heel wat in huis om beweging vast te leggen, zelfs voor een leek.
                    Last edited by w00ha; 26 maart 2016, 14:23.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Leek heeft lensvraag

                      Toch nog even terugkomen op die ff lens op een cropcamera.Ik gebruik dit al jaren op mijn Sony reflexen,Minolta ff lenzen.Ik heb altijd rekening gehouden met het feit dat bv. de Minolta 100 macro ,ff dus.Op mijn A580 geplaatst eigenlijk het effe ct geeft van een 150 mm.Dus volgens jullie is dat niet waar en blijft deze het effect geven van een 100mm.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Leek heeft lensvraag

                        Nog even hoor.Zo houd ik bij het fotograferen met mijn apsc A580 met de Minolta 100 macro steeds rekening met een sluitertijd van minstens 1/200.Dit om zeker geen bewegingsonscherpte te hebben.Maar volgens jullie hoeft dit niet .

                        Comment


                        • #27
                          Re: Leek heeft lensvraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                          Oh maar dat héél veel van de instellingen afhangt ben ik me zeer van bewust en ik ben ook wel gemotiveerd om me erin te verdiepen - wat jammer genoeg nog geen resultaat garandeert. Maar met mijn huidige compact (een Panasonic Lumix FZ28 kon ik (in de sportstand) toch al ietsje op foto krijgen (maar die kon natuurlijk ook véél beter dan wat ik eruit kreeg), ik neem dus aan dat een fototoestel dat echt op snelheid gemaakt is en gewoon kwalitatief ook nog een stuk beter is me nog meer en mooiere gelukte actiefoto's zal geven.
                          Actie in mijn geval is overigens vooral rennende en spelende honden, zowat het toppunt van onvoorspelbaarheid van waar en hoe ze bewegen.
                          dat gaat dit perfect lukken met de a6000 en de 55-200mm , geen enkel probleem


                          Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                          Oepss, maar de a6000 kost toch maar de helft van dat bedrag hoor :-) .
                          Indien men vandaag de a6000 op de markt zou brengen schat ik dat die rond de 8 a 900€ kosten, dit vooral als gevolg van wisselkoersschommelingen, € staat vrij laag toz andere munten.
                          Opvolger a6000 zal als a6000MKII op de markt gebracht worden maar daar zijn geen indicaties dat dit vlug zal gebruiken. Vergeet A6300, A6000 voldoet ruimschoots voor jou doeleinden.
                          Je hebt verschillende classen van toestellen a3xx, a5xx, a6xx en a7(xx) , binnen een class zoals bvb a6xx kun je verschillende niveau's hebben zoals a6000 en een trappeke hoger de a6300.
                          in de 7 serie is dat a7, a7r en a7s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Leek heeft lensvraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                            Nog even hoor.Zo houd ik bij het fotograferen met mijn apsc A580 met de Minolta 100 macro steeds rekening met een sluitertijd van minstens 1/200.Dit om zeker geen bewegingsonscherpte te hebben.Maar volgens jullie hoeft dit niet .
                            Jij slaat dingen door elkaar. Niemand heeft hier gepraat over sluitertijden, bewegingsonscherpte?? In dit ondertussen door u gekaapte topic praat jij over croppen via photoshop of via de sensor wat dus identiek is. Niemand heeft hier ook gesproken over hoe een lens of beeldhoek zich verhoud FF tov crop.
                            Ik heb hier even terug een uitspraak van u gelezen, zoiets van "voor wie houden jullie mij??" Ik denk dat je er een beetje mee aan het lachen bent. ;-)
                            Last edited by Vince_G; 26 maart 2016, 21:07.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Leek heeft lensvraag

                              Ik heb niets willen kapen.Ik heb alleen duidelijk willen maken dat de Sony FE 24-240mm een ff lens is en dat deze past op de A6000,maar dat door de apsc sensor van de 6000 deze het effect geeft van een 36-360mm.Ik weet ook wel dat de lens niet veranderd,dat blijft een 24-240mm.Meer niet,hierboven beweerde iemand dat dit niet klopt.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Leek heeft lensvraag

                                Croppen in photoshop of de camera op aps-c zetten is inderdaad hetzelfde...

                                De voordelen om dit te doen via aps-c op het toestel zijn:
                                - lichtmeting gebeurt nauwkeuriger (enkel op aps-c gebied)
                                - kleinere bestanden, minder snel buffer vol

                                Comment

                                Working...
                                X