Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk nieuw obejectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk nieuw obejectief

Hallo,

redelijk nieuw in het wereldje van de fotografie. Pas nieuw toestel gekocht en reeds lessen aan het volgen.
    Nu zou ik graag een nieuw objectief kopen.
    Objectief gaat vooral dienen om landschappen te fotograferen. Onze volgende vakantie in Schotland (landschappen en kastelen)
    en volgend jaar Amerika.
    Wat raden jullie mij aan?

Body is een Nikon D7200

Re: Welk nieuw obejectief

En hoe zie jij dan een landschap voor je, want met elke mm kan je een landschapje trekken!

Comment

Ik neem aan dat je voor sommige onderwerpen iets "breeder" moet gaan dan met een standaard kitlens?

Comment

En wat is dan je bereik van je kitlens???

Maar blijkbaar ben je op zoek naar
        - 10-20mm
        - 12-24mm

Comment

Kitlens:
          18-140mm

Comment

En wat vind je van je landschapjes op <= 20mm - met die "kitlens" - ??

En om wat voor landschappen gaat het dan, want in de bergen ben ik eerder geneigd om een tele (>= 200) te pakken....- voor het vastleggen van gelaagdheid - en voldoet alles wat vanaf plus minus 24mm ook. Maar ja omdat er ook een 10-20mm in de tas zit, zal die er ook wel opgezet worden....

Comment

misschien interessant: welke lens heb je nu? (verwacht 18-105mm of 18-55mm)?

Comment

Ik zou momenteel de 16-80mm 2.8 van Nikon kopen. Prijs+/- € 1100.
                Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

ik heb de 10-20 f4-5.6 gehad van sigma, scherpte goed, chromatische abberatie was niet zo denderend (hoeft geen probleem te zijn voor een beginner hoor), de prijs zacht
                  de tokina 11-16 zou ook een toplensje zijn, + lichtsterk (sterrenhemel-foto's)
                  een goed bevriend fotograaf heeft de nikon 10-24, echt een toplens, maar dan wel met een top-prijs
                  bepalend zal zijn wat je budget is...
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Big6230 Bekijk bericht
                    Kitlens:
                    18-140mm
                    Is een uitstekende lens. Ik zou niet vervangen maar aanvullen met een groothoek.
                    Nikon 10-24 schijnt ontzettend goed te zijn in zijn categorie, maar voor een budgetvriendelijk alternatief kan je volgens mij nog het best naar Tokina kijken. Zoals Bulke zegt: 11-16 is een zeer goeie lens, en de nieuwere 11-20 heeft een iets groter bereik met dezelfde kwaliteit en ik denk ook ongeveer dezelfde prijs.
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De Tokina 12-24 f4 is zeker ook eens het bekijken waard.

Mvg Yves.
                      What you see is what you get

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                        Yep. Weinig vervorming ook. Heb ze een paar maanden geleden nog in Nikon vatting gebruikt en was zeer tevreden. Ze is wel iets trager, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          ik heb de 10-20 f4-5.6 gehad van sigma, scherpte goed, chromatische abberatie was niet zo denderend (hoeft geen probleem te zijn voor een beginner hoor), .
                          Volgens mij is dat exemplarisch. D eerste die ik testte was verschrikkelijk(CA en scheef schpteveld) en die ik gekoxht heb, was perfect.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt , hier kan ik mee verder. Eens wat vergelijkingen opzoeken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht

Mvg Yves.
                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Yep. Weinig vervorming ook. Heb ze een paar maanden geleden nog in Nikon vatting gebruikt en was zeer tevreden. Ze is wel iets trager, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
                              Heb ik ook gehad. Eerst op een Canon 40D daarna Canon 50D. is een absoluut top lens en niet te duur. Waarschijnlijk nu uit productie? Maar 2de hands kan niks mis mee zijn want die is gebouwd gelijk een tank.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                              X